1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس کودک و کرکس «کوین کارتر» منتشر شد

در چنین روزی عکس کودک و کرکس «کوین کارتر» منتشر شد

#در_چنین_روزی ۲۶ مارس۱۹۹۳ کوین کارتر/Kevin Carter تصویر دختر بچه‌ی ضعیف و گرسنه را منتشر کرد که پرنده‌ای چون کرکس در زمینه، منتظر پیکر او است.

عکسی پر از سکوت که به نظر صحنه ای از یک نمایش است، و تقریباً دیدن آن به طرز غیر قابل باوری دردناک است.
یک عکس بدون جزئیات اضافه و عاری از هرگونه ترفندهای رایج در مبالغه‌های تصویری است.
دو موضوع که در دو گوشه کادر قرار گرفته اند، در مقابل پس زمینه برهوت و برهنه خودنمایی می کنند.


دختربچه کوچکی که بسیار لاغر است، و به نظر می آید که دیگر قدرتی ندارد. او از فرط گرسنگی خمیده شده و در حال جان دادن است. حالت چهره او برای بیننده عکس قابل دیدن نیست، اما فرسودگی و رنج او قابل درک است. پشت سر دختربچه، یک کرکس بی هیچ صدا و حرکتی در حال انتظار است. مرگ نزدیک است. زاویه انتخاب شده برای عکاسی و ترکیب مورب تصویر، حرکت بعدی پرنده را قریب الوقوع نشان می دهد.
کوین کارتر/Kevin Carter، یک عکاس خبری از آفریقای جنوبی است که سالها نابرابری نژادی و خشونت خونین را در کشورش ثبت کرده بود. در سال ۱۹۹۳، او به دنبال ثبت قحطی شدیدی بود که باعث از بین رفتن جمعیت سودان می شد، کشوری که از قبل زخم خورده ی جنگ داخلی، فقر و بیماری بود. او به طور اتفاقی به این صحنه برخورد کرد. جایی در نزدیکی روستای آیود، و نه چندان دور از اردوگاه سازمان ملل متحد که برای توزیع غذا به جمعیت در معرض خطر مرگ از گرسنگی، تشکیل شده بود. تصویری که در روزنامه نیویورک تایمز/New York Times به چاپ رسید و در سال ۱۹۹۴ جایزه پولیتزر/Pulitzer Prize را برای کارتر عکاس به ارمغان آورد، اما انتقادات تندی را نیز به همراه داشت.
کارتر عکاس متهم شد در حالی که دختر بچه ای در حال مرگ بوده و به کمک‌های حیات احتیاج داشته است، او با خیال آسوده به عکاسی از او پرداخته است.
کارتر هرگز به صراحت نگفت که آیا پس از عکاسی از دختربچه سودانی، او را به محل امنی رسانده است یا خیر. شاید او وقت کافی و هوشیاری لازم از لحاظ فکری را برای روشن کردن وضعیت و بیان دلیل رفتار خود نداشت. چند ماه بعد ، او به زندگی خود پایان داد. کارتر سی و سه ساله بود. مطمئناً او هرگز نسبت به رویدادهای حزن انگیزی که توسط دوربین خود ثبت کرده بود، بی احساس نبوده است.
در سال‌های گذشته، تصویر دختر کوچک به نمادی از درد و رنج کل قاره آفریقا تبدیل شده است. می توان گفت این رنج محصول بی تفاوتی و بی توجهی نیز است. اغلب اوقات جامعه جهانی نه تنها ابتکار عمل لازم جهت مداخله را ندارد، بلکه حتی جرات کافی برای نگاه کردن را نیز ندارد.
کوین کارتر در ۱۳ سپتامبر ۱۹۶۰ در ژوهانسبورگ در زمان رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی متولد شد. کارتر در ۲۷ جولای ۱۹۹۴ در اوج ناامیدی و استیصال به زندگی خویش خاتمه داد.

ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی

————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

#The_vulture_and_the_little_girl
#Kevin_Carter
#کوین_کارتر

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس فاجعه زیست محیطی «اکسون والدز» به ثبت رسید
پسین
در چنین روزی عکس «مادر مهاجر» توسط دوروتیا لنگ به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست