1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی «یانیس کونتوس» عکس برگزیده خود از «فری تاون» را ثبت کرد

در چنین روزی «یانیس کونتوس» عکس برگزیده خود از «فری تاون» را ثبت کرد

#در_چنین_روزی چون روز یکشنبه ۱۳ نوامبر ۲۰۰۵ «یانیس کونتوس» عکاس یونانی الاصل، عکس «زندگی با نقص عضو» را در منطقه «فری تاون»/Freetown ثبت کرد.
این عکس در سال ۲۰۰۶ برنده جایزه نخست بخش تک عکس جایزه مسابقه عکس مطبوعاتی جهان / ورلد پرس فوتو شده است.

#یانیس_کونتوس / Yannis Kontos عکاس مستند یونانی، در عکس خود مردی ۳۱ ساله سیرالئونی به نام “ابوبکر کارگبو” را به تصویر می کشد که دو دستش از مچ و در سال ۱۹۹۹ توسط شورشیان جبهه متحد انقلابی هنگام حمله آنها به فری تاون قطع شده است، و حالا فرزند ۷ ساله او به نام “ابو” مشغول بستن دکمه های پیراهن پدر است.
با اینکه به نظر می آید پدر به چشمان پسرش خیره مانده است و پسر به دکمه پیراهن، اما گویی هردوی آنها به آینده نامعلومی نگاه می کنند. اینجا پناهگاه آنها در اردوگاهی است که برای افراد قطع عضو در نزدیکی “فری تاون”/Freetown پایتخت سیرالئون در نظر گرفته شده است.

در یک جنگ داخلی بین دولت و نیروهای شورشی که بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲ به طول انجامید، حدود ۵۰،۰۰۰ نفر کشته شده و هزاران نفر دیگر فلج شدند. قطع دست یا بازوی غیرنظامیان علامت تجاری شورشیان بود، که برای ایجاد رعب و وحشت در بین دشمنان آنها طراحی شده بود. در سال ۲۰۰۴، سرانجام توافق نامه ای مسالمت آمیز به تصویب رسید و یک دادگاه جنایات جنگی تشکیل شد. دادگاهی که در آن مبارزان هر دو طرف از برنامه های همبستگی مجدد اجتماعی بهره بردند، اما تعداد اندکی به عنوان افراد قطع عضو شناخته و معرفی شدند.
این عکسِ پرتوان در روز یکشنبه ۱۳ نوامبر ۲۰۰۵ به ثبت رسیده و در سال ۲۰۰۶ برنده جایزه نخست تک عکس ورلد پرس فوتو شده است.
#یانیس_کونتوس درباره این شات خود می گوید: “من نمی توانم به آنها کمک کنم، اما احساس می کنم تحت تأثیر صمیمیت ، موقعیت ، نشانه ، دغدغه و سکوت نهفته در صحنه ثبت شده قرار گرفته ام. من مجذوب چشم ها ، به ویژه  نگاه پدر هستم.  عکس یک لحظه خالص و ساده از تعامل انسانی را برای بیننده به تصویر می کشد، تصویری که احساسات زیادی را نیز به بیننده القا می کند.”
ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
کتاب «دوربین بازی» در پی کتاب «لنزبازی» چاپ و منتشر شد
پسین
نشست آنلاین «تهران از منظر عکاسان» برگزار می شود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست