1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. دومین نشست آشنایی با عکاسان پیشگام برگزار شد

دومین نشست آشنایی با عکاسان پیشگام برگزار شد

دومین جلسه از سلسله نشست عکاسی دوره ای، با عنوان « آشنایی با عکاسان پیشگام جهان » با حضور علاقه مندان و دانشجویان عکاسی در سالن اجتماعات پایگاه عکس چیلیک برگزار شد .
نشست آشنایی با عکاسان پیشگامبه گزارش پایگاه عکس چیلیک ، در دومین جلسه از این نشست آموزشی که سید صادق موسوی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته عکاسی عهده دار راهبری و آموزش تحلیلی آن بود ، به تعریف و تفکیک عکاسی حیات وحش و عکاسی از حیوانات پرداخته شد و در حین گفتارهای آموزشی به معرفی زندگی، آثار، سبک و شیوه کاری عکاس پرتلاش حیات وحش و جنگل های استوایی آقای « تامِس مَرنت » (Thomas Marent) و همچنین عکاس صاحب سبک و خلاق حیات وحش آقای « نیک برَنت » (Nick Brandt) پرداخته شد.
در این نشست که عصر روز سه شنبه ۱۱ اسفند ماه جاری برگزار شد، ابتدا موضوعات مطرح شده در جلسه قبل مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و به سوالات حضار پیرامون عکاس زبردست حیوانات « تیم فِلَک » که جلسه قبل معرفی شده بود، پاسخ داده شد.

سری اول این نشست که سه جلسه به طول خواهد انجامید به عکاسی حیات وحش و عکاسی از حیوانات اختصاص داده شده است، لذا در این جلسه نیز دو تن از عکاسان مطرح در ژانر عکاسی حیات وحش مطرح و مورد معرفی و تحلیل شیوه ی کاری قرار گرفتند. نخست عکاسی به نام « تامِس مَرنت » (Thomas Marent) عکاس سوئیسی که به شکل بی وقفه و با پشت کاری مثال زدنی از جنگل های استوایی عکاسی می کند معرفی شد. سپس کتاب ها و مجموعه آثار این هنرمند معاصر (جنگل های استوایی، قورباغه، پروانه، پستانداران) مورد نمایش قرار گرفت.

نشست آشنایی با عکاسان پیشگامدر ادامه گفتارهای اموزشی در این نشست ، مباحثی پیرامون نقش نگاه این عکاس در نشان دادن اهمیت جنگل های استوایی و مسائل زیست محیطی پیرامون حیوانات مطرح شد، بعلاوه اهمیت سازمان های مردم نهاد در کمک به چنین پروژه های عکاسی مورد گفت و شنود قرار گرفت.

در بخش بعدی این برنامه یکی دیگر از عکاسان صاحب سبک و پیشگام در این حوزه به نام « نیک برَنت » (Nick Brandt) معرفی شد و در ادامه زندگینامه خلاصه وی، دلیل علاقه مند شدنش به حیات وحش شرق آفریقا و همچنین عکسهایی از نمایشگاه های انفرادی وی در نقاط مختلف دنیا ارائه شد.

سپس کتاب ها و مجموعه آثار این هنرمند معاصر (روی این کره خاکی، سایه ای می افتد، در میان زمین ویران شده) مورد نمایش قرار گرفت.

 

در ادامه و در فرصتی ویژه، مجموعه عکس جدید نیک برنت تحت عنوان « گرد و غبار به ارث می برند » که قرار است بزودی در اروپا و آمریکا منتشر شود ارائه شد. همچنین موسسه خیریه « بیگ لایف » که این عکاس انگلیسی جهت حفظ حیات وحش و اِکو سیستم شرق آفریقا تاسیس کرده است، معرفی شد.
شیوه کاری این عکاس و لایه های معنایی مختلف مانند « وجود همزمان زیبایی، زوال و موعظه » مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و بحث هایی چون اهمیت فاصله کانونی در انتقال پیام و معنا، مسائل تکنیکی و فنی، شیوه ویرایش عکس ها، رد و نشان پیکتوریالیسم در ارائه آثارش، نوع نگاه به حیوانات، نشان دادن شخصیت و جوهره حیوانات، ارتباط انسانها با حیوانات، اهمیت شناخت و ارتباط عاطفی برقرار کردن با حیوانات، حق مساوی حیوانات برای زندگی، شکار غیر قانونی فیل و قاچاق عاج، توسعه بی رویه و بی قاعده شهرها و نقش مخرب آن برای حیوانات و انسانها، آینده نامعلوم و تیره برای زیست حیوانات، و بحث های اجتماعی، زیست محیطی و اخلاقی در حوزه حیات وحش آفریقا مطرح شد.

نشست آشنایی با عکاسان پیشگامهمچنین بحث هایی چون ویژگی های لازم جهت صاحب سبک شدن در عکاسی مورد گفتگو قرار گرفت. در بخش پایانی جهت آشنایی با شیوه کاری این عکاس، چند ویدیو پشت صحنه و مصاحبه نمایش داده شد.
جلسه بعدی این نشست عکاسی در نیمه دوم فروردین ماه سال ۱۳۹۵ در محل سالن اجتماعات دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار و چهارمین و آخرین عکاس پیشگام و صاحب نام در ژانر حیات وحش معرفی خواهد شد.
شایان ذکر است که از اردی بهشت ماه به معرفی عکاسان بزرگ و پیشگام در ژانر عکاسی مستند پرداخته خواهد شد.

این سلسله نشست آموزشی که به شکل رایگان و در دوره های ماهانه در پایگاه عکس چیلیک برگزار میشود، سبک نگاه و پرداختن به موضوع های منظور عکاسان پیشگام و بزرگ جهان را مورد نمایش، بررسی، تحلیل و کاوش قرار می دهد.

نشست آشنایی با عکاسان پیشگامهدف از طراحی و اجرای این هم اندیشی های حضوری، بالا بردن سطح دانش عکاسان جوان با تاریخ عکاسی و شیوه های برخورد با موضوع های گوناگون، مشق بصری، شناخت آثار، روش های کاری عکاسان، گفت وگو پیرامون سبک و چگونگی تحلیل ذهن و نگاه عکاس است.

در هر یک از عناوین برنامه ریزی شده در جلسات این نشست عکاسی، سبک های فراگیر عکاسی از جمله: حیات وحش، مستند، طبیعت و منظره، عکاسی خبری و جنگ، عکاسی خیابانی، عکاسی در شب و عکاسی با فلاش مورد طرح و بحث و گفت و شنود قرار خواهد گرفت.

 

نشست ها توسط سیدصادق موسوی و محمدحسن محمدی اداره خواهد شد که هر دو از دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد عکاسی از دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشند.
علاقمندان می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه برگزاری و شرکت درسلسله نشست عکاسی « آشنایی با عکاسان پیشگام جهان » با شماره های ۸۸۳۴۸۸۲۴ و ۰۹۱۲۲۷۹۷۷۱۷ تماس حاصل نمایند.
منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی خیریه عکس « آرزوهای من » در ساری
پسین
نمایشگاه « طلوع یک رویا » در نگارخانه ژرفای هنر دزفول

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • از برگزاری این نشست بسیار سپاسگزارم. واقعا استفاده کردم و مطالب خوبی آموختم. امیدوارم ادامه داشته باشد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست