1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. رادان در حلبچه و تصویربرداری از فاجعه شیمیایی+عکس

رادان در حلبچه و تصویربرداری از فاجعه شیمیایی+عکس

منبع: خبرگزاری میزان –

در گفتگوی میزان با آرش سجادی حسینی بیان شد:

جزییات حضور بهرام رادان در حلبچه و تصویربرداری از فاجعه شیمیایی+عکس

  حکایت عاشقی

خبرگزاری میزان: بهرام رادان امسال با دو فیلم”عصر یخبندان” تازه ترین فیلم مصطفی کیایی و دیگری فیلمی با عنوان “حکایت عاشقی” به کارگردانی احمد رمضان زاده به جشنواره می آید. نکته جالب درباره فیلم دوم ایفای نقش رادان در قالب اولین عکاسی است که بعد از بمباران شیمیایی حلبچه به این منطقه وارد می شود.

به گزارش خبرگزاری میزان “حکایت عاشقی” را باید از جمله فیلمهای پرحاشیه جشنواره امسال دانست؛ فیلمی که حواشی اش زودتر از آغاز جشنواره و به هنگام معرفی این فیلم به عنوان یکی از آثار بخش فیلم اولیهای جشنواره آغاز شد. همین معرفی کافی بود که یکی دو رسانه شائبه هایی را درباره فیلم اولی بودن کارگردان اثر بیان کرده و در نهایت نیز این شائبه ها به آنجا ختم شد که هیات انتخاب فیلم را از بخش فیلم اولیها حذف کرده و آن را وارد بخش سودای سیمرغ کند.

احمد رمضان زاده کارگردان “حکایت عاشقی” سالها سابقه دستیاری مسعود جعفری جوزانی را در آثاری چون “بلوغ”، “یک مرد یک خرس” و “آژانس دوستی” داشته است و برای همین تهیه “حکایت عاشقی” را نیز جعفری جوزانی برعهده داشته است.

تصویرسازی متفاوت از فاجعه حلبچه

آرش سجادی حسینی دستیار کارگردان رمضان زاده در “حکایت عاشقی” که خود نیز سابقه کارگردانی دارد درباره ویژگیهای اثر به خبرگزاری میزان گفت: اول باید بگویم که “حکایت عاشقی” اثری است که در نوبه خود می تواند جزو آثار ارزشمند سینمای ایران جای گیرد بخصوص که تصویرگری فیلم از وقایع مربوط به بمباران حلبچه استثنایی است.

وی ادامه داد: داستان “حکایت عاشقی” تقریبا مقارن با فاجعه بمباران آغاز می شود و در ادامه یک درام عشقی را می بینیم که همزمان با فاجعه شکل می گیرد.

بهرام رادان و شیلان رحمانی در نمایی از “حکایت عاشقی”

داستان ورود اولین عکاس به حلبچه ای که شیمیایی شده

سجادی حسینی افزود: این فیلم بلحاظ درام پایه های مستند دارد و سعی شده است منطبق بر اتفاقات حقیقی نگاشته شود. در میانه فیلم “احمد ناطقی” قرار دارد که اولین عکاسی بود که بعد از فاجعه حلبچه به این منطقه وارد شد.

این سینماگر بیان داشت: ایفای نقش ناطقی را بهرام رادان برعهده دارد و ایشان سعی زیادی کرده که ایفای نقش درخشانی داشته باشد. حین روایت داستان ورود این عکاس به حلبچه، مایه های عاشقانه ای هم به کار وارد شده و زمینه شکل گیری یک درام اثرگذار فراهم می شود.

فیلم هم از بدیهای جنگ می گوید و هم از نوعدوستی شکل گرفته در آن

سجادی حسینی با تاکید بر موضوعیت فیلم به میزان گفت: “حکایت عاشقی” از این می گوید که هرچند جنگ بدیهایی دارد که تا ابد در ذهنها میماند اما اتفاقات انسانی بزرگی هم در دل جنگ شکل می گیرد که باعث میشود تا مدتها از این اتفاقات یاد شود. بدین لحاظ جنگ میتواند شبیه زلزله باشد یا سیل که هم فاجعه را در آن می بینیم و هم نوعدوستیهای فراوان آدمیان درگیر در اتفاقات را.

از عکاسی حلبچه تا برگزاری نمایشگاه از فاجعه حلبچه

به گزارش خبرگزاری میزان احمد ناطقی که بهرام رادان در “حکایت عاشقی” نقش او را ایفا کرده در سال ۱۳۳۷ در جنوب تهران متولد شد. وی که فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته کارگردانی است، عکاسی را از دهه ۵۰ در دوره نوجوانی آغاز و در سالهای ۱۳۵۷ تا۱۳۶۱دردوران انقلاب اسلامی ایران و جنگ ایران و عراق به صورت آماتور از تظاهرات و وقایع آن دوران عکاسی کرد.

وی از سال ۱۳۶۲ به عنوان رئیس اداره عکس خبرگزاری جمهوری اسلامی، عکاسی حرفه‌ای را آغاز کرد و در طول دوران جنگ ۸ ساله ایران وعراق به عنوان یکی از عکاسان مشهور جنگ، آثار زیادی را به ثبت رساند.

احمد ناطقی

عکسهای منحصر به فرد او از بمباران شیمیایی حلبچه او را به شهرت رساند. تندیس یادمان حلبچه از عمر خاور بر اساس عکسی از او ساخته شده‌است.

یکی از جالب ترین نمایشگاههای ناطقی به صورت خیابانی ۲۱ سال پس از فاجعه حلبچه در همان محل‌ وقوع حادثه برگزار گردید که با استقبال وشگفتی اهالی حلبچه مواجه گردید.

از جمله تصاویر بکر و ماندگاری که ناطقی از فاجعه حلبچه گرفته است

احمد ناطقی پس از برگزاری نمایشگاه در حلبچه به مدت دوسال در جستجوی افراد زنده تصاویرش بود و افراد زنده دو نفر در مشهورترین عکسهایش را یافت و پس از گفتگو با آنان عکسهایی از از آنان تهیه کرد و مجموعه عکسهای فاجعه به همراه نمایشگاه خیابانی و عکسهای مقایسه ای را در مجموعه ای باعنوان “صدای سکوت” به چاپ رساند.

پیشین
نمایش آثار ۹ عکاس در «تصویر کوچک، آینه بزرگ»
پسین
عکس‌های ممنوعه از کره شمالی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست