1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. زندی: برای چاپ کتاب «انقلاب ۵۷» هفت سال ایستادگی کردم

زندی: برای چاپ کتاب «انقلاب ۵۷» هفت سال ایستادگی کردم

منبع: خبرگزاری کتاب ایران –

 

مریم زندی: برای چاپ کتاب «انقلاب ۵۷» هفت سال ایستادگی کردم / بهمن‌پور: انتشار کتاب در دولت قبل با مشکل مواجه شد

تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۹
یکصد و نودو دومین شب از شب‌های مجله بخارا با نکوداشت چهل سال فعالیت هنری مریم زندی و با عنوان «شب مریم زندی» برگزار شد. مریم زندی در این مراسم گفت: کتاب «انقلاب ۵۷» بعد از هفت سال ایستادگی من منتشر شد.
مریم زندی: برای چاپ کتاب «انقلاب ۵۷» هفت سال ایستادگی کردم / بهمن‌پور: انتشار کتاب در دولت قبل با مشکل مواجه شد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «شب مریم زندی» شب گذشته دوم اسفند ماه با حضور ناصر تقوایی، فیلمساز، اسماعیل عباسی، مترجم و عکاس و چهره‌های فرهنگی و هنری در بیناد موقوفات دکتر افشار برگزار شد.

مریم زندی در این مراسم گفت: برای چاپ کتاب «انقلاب ۵۷» هفت سال ایستادگی کردم و با وجود تمام مشکلاتی که برایم پیش آمد پیروز میدان بودم.
مریم زندی پس از چهل سال فعالیت در عرصه عکاسی اظهار کرد: همیشه سعی کرده‌ام از کسی انتظار نداشته باشم. جوان‌تر که بودم انتظار پشتیبانی داشتم که نشد ولی اکنون توقع و انتظاری برای قدردانی ندارم؛ هر کاری که کردم در راستای آنچه بوده که دوست داشتم به دنبال رویاهایم رفتم.
زندی ادامه داد: در این جامعه مردانه مبتنی بر روابط جنگیدم تا حقم را بگیرم و اجازه ندهم ناراحتم کنند. الان که اینجا هستم به دعوت علی دهباشی آمده‌ام.

به حرفه‌ام عشق می‌ورزم
خالق کتاب «چهره‌ها» ادامه داد: بیست و چند سال پیش علی دهباشی را دیدم احتمالاً موضوع صحبت شکواییه بود، کسی در آن زمان مطلب مرا چاپ نمی‌کرد هنوز کتاب «چهره‌ها» چاپ نشده بود و من شناخته شده نبودم اما علی دهباشی مطلب مرا در «کلک» منتشر کرد، بعدها که کتاب «چهره‌ها» با تمام حساسیت‌ها منتشر شد به علی دهباشی گفتم شما می‌توانید هر موقع که خواستید از عکس‌های من استفاده کنید البته تا به امروز این مطلب را فقط به آقای دهباشی گفته‌ام.
زندی گفت: خوشحالم زمانی به این مراسم دعوت شدم که می‌توانستم با پای خودم بیایم نه روی صندلی چرخ‌دار و نیمه‌بیهوش. باید بگویم عکس‌های من حرف دل من است من عاشق حرفه‌ام هستم.
وی ادامه داد: وقتی چهره‌ها را گرفتم دوربین‌ام را به سوی کسانی گرفتم که به‌طور سیستماتیک حذف شده بودند یا وقتی که طبیعت را روایت کردم خواستم مهرم را به طبیعت نشان بدهم یا در تقویم‌هایم قصد داشتم عکس را به میان مردم ببرم. در کارهای خبری و اجتماعی سعی کرده‌ام اسناد را برای آیندگان حفظ کنم تا به ایران سرزمین محبوب و غمگینم نگاه حقیقی را ثابت کنم. کار کردن برای یک زن در حرفه عکاسی آسان نیست اما من با وجود پرونده‌سازی‌ها پیروز بودم.
چاپ به‌شرط حذف
محمودرضا بهمن‌پور، مدیر نشر نظر در ادامه این مراسم درباره چاپ کتاب «انقلاب ۵۷» گفت: این کتاب در دولت قبل توقیف شد، و شرط چاپ نیز این بود که تصاویر مربوط به سالگرد دکتر محمد مصدق که در احمدآباد گرفته شده بود، حذف شود که زندی این امر را نپذیرفت و برای چاپ این کتاب صبوری را انتخاب کرد.
وی مریم زندی را زنی با روحیه جنگ‌جو معرفی کرد و افزود: در کتاب «چهره‌ها» این امر به‌طور کامل دیده می‌شود. وی در این کتاب بسیاری از خط قرمزهای آن زمان را زیرپا گذاشته و عکس هنرمندان و شاعرانی را ثبت کرده است که در آن زمان نامی از آنها نبود.
تقوایی: خوشحالم زندی را با دوربین می‌بینم
ناصر تقوایی فیلمساز دیگر سخنران این مراسم بود. وی در «شب مریم زندی» گفت: هر وقت زندی را دیدم با یک دوربین بوده، اساساً دیدن او بدون دوربین امر عجیبی است. سال ۴۵ که وارد تلویزیون ملی شدم با مریم زندی آشنا شدم؛ امروز هم بعد از این همه سال خوشحالم که هنوز دوربین یار جدانشدنی اوست که حاصلش عکس‌های با کیفیتی است که از او منتشر شده است.
وی با اشاره به تفاوت واقعیت و هنر گفت: یک عکس خوب چه عکسی است؟ هر دو عکاس یک امر هنری را ثبت می‌کنند اما هنر وابسته به کادر است.
تقوایی ادامه داد: مریم زندی در پروژه چهره‌ها فقط ظاهر هنرمندان را ثبت نکرد بلکه باطن انهارا نیز به ثبت رساند.
این فیلمساز ادامه داد: هر مجموعه‌ای که از مریم زندی منتشر می‌شود با رشد چشمگیر او مواجه می‌شویم.

زندی؛ زنی با وجوه هنری
علی دهباشی مدیر مجله «بخارا» و برگزارکننده این شب در ادامه این مراسم درباره مریم زندی به حاضران گفت: «کلک» و «بخارا» در این ۱۷ سال از تصاویری استفاده کرده است که به وسیله مریم زندی به ثبت رسیده است.
سردبیر مجله بخارا ادامه داد: با بررسی در زندگی مریم زندی به این نکته پی می‌بریم که او از سنین نوجوانی وارد عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و چه بسا سیاسی شده است و همیشه استقلال رأی در اقدامات وی دیده می‌شود در سال‌هایی که عکاسی از چهره‌های فرهنگی و هنری مرسوم نبود کار عکاسی از این چهره‌ها را آغاز کرد به‌طوری که زنده یاد کریم امامی این کارهای زندی را پرتره‌های ژورنالیستی نامیده است.

دهباشی، زندی را عکاس خبری درجه یک نامید و گفت: کتاب اخیر وی از وقایع انقلاب حکایت از توانایی وی دارد، هچنین این کتاب نخستین کتاب عکس‌های خبری به‌شمار می‌آید که در آن زندی ورای ایدئولوژی‌های حاکم و سیاست قرار گرفته است.
وی زندی را در هنرهای شیشه گری و نجاری متبحر اعلام کرد و گفت: مریم زندی مانند تمام عناصر کارهایش سبک خودش را دارد.

زندی قلم را زمین نگذاشته است

اسماعیل عباسی، عکاس و مترجم دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: برخی انسان‌ها به جای دو چشم با سه چشم دنیا را می‌بینند. اگر در نوجوانی با هدیه دادن کتاب و دوربین و ساز به ذهن آنها تلنگری زده شود و شور انجام کاری نیز در آنها باشد راه برای آن نوجوان هموار می‌شود.
وی ادامه داد: زندی با کار نادر ابراهیمی به سینما آمد اما بعدها در عکاسی مسیرش را پیدا کرد.

عباسی افزود: زندی قلم روانی دارد و برخلاف بسیاری از عکاسان قلم را زمین نگذاشته است. وی مجموعه چهره‌های زندی را سند و آرشیوی از هنرمندان معرفی کرد.
«شب مریم زندی» شب گذشته دوم اسفند ماه در محل بنیاد موقوفات دکتر افشار برگزار شد.

پیشین
آموزش تخصصی عکاسی در کویر
پسین
تصویر سال برگزیدگانش را شناخت

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست