1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان ایرانی
  3. یوسف زینال زاده

یوسف

زینال زاده

1339/10/10

متولد تهران هستم.
عکاسی را از دوران نوجوانی آغاز کردم و به واسطه دایی ام که علاقمند به فیلم بود و عموی عزیز که خیلی به عکاسی علاقه داشت به عکاسی رو آوردم.
اولین دوربین را 16 سالگی با قیمت ده تومان تهیه کردم و دوربین بعد را با 15 تومان و بالاخره یک دوربین لوبیتل خریدم و کماکان عکاسی می کردم.
عکاسی را از دوران انقلاب به شکل رسمی و حرفه ای شروع کردم و با وجود کوتاهی قدم در این سن دوربین عکاسی ام را واژگون می کردم و از طریق ویزور موضوع را می دیدم و ثبت می کردم.
در زمان جنگ تحمیلی هم عکاس جنگ نبودم ولی در دوران جنگ عکاسی می کردم.
دیپلم علوم انسانی را از دبیرستان شهید اختری محله هاشمی گرفتم و دانشگاه را برای اولین بار به بهانه جبهه رها کردم و برای مرحله بعد پس از ده سال با رتبه تک رقمی در رشته عکاسی در دانشگاه تهران قبول شدم.
با ارایه موضوع نظری کاربرد عکاسی در تحقیق و موضوع عملی ورزش جانبازای با راهنمایی محمد یوشی به عنوان پایان نامه، مدرک کارشناسی ام را در سال 1370 دریافت کردم و با اختلاف ده ساله کارشناسی ارشد را هم در رشته عکاسی در سال 1380 خواندم و در سال 1381-82 فارغ التحصیل شدم.
رساله کارشناسی ارشد را هم با موضوع نظری تجلی تعزیه در عکس با راهنمایی دکتر جابر عناصری و بخش عملی را با موضوع یک دهه تعزیه با آقای سیدجواد سلیمی گذراندم.
تدریس در دانشگاه را هم از سال 1375 شروع کردم و در حال حاضر هم در گروه عکاسی پردیس هنرهای زیبا در دانشگاه تهران به تدریس اشتغال دارم.

برخی از نمونه آثار

• تدریس دردانشگاه های: الزهرا(س)، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سوره، دانشکده شریعتی، دانشگاه آزاد قزوین، دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز و …
• ترجمه مشترک کتاب ” عکاسی مطبوعاتی و خبرهای روز (خلق واقعیت بصری) ” منتشر شده در انتشارات دانشگاه تهران، دی ماه 1390
• مدیریت گروه عکاسی دانشگاه تهران
• عضو گروه داوری مسابقه عکس گلستان، زمستان 1391

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست