1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. سلیقه نوری معرف عکاس است/ علی دقیق از نمایشگاه عکس ˝در سفر ˝ می گوید

سلیقه نوری معرف عکاس است/ علی دقیق از نمایشگاه عکس ˝در سفر ˝ می گوید

منبع: هنرآنلاین –

نمایشگاه عکس‌های بدون سایه علی دقیق با نام ˝درسفر˝ با ارائه ۸۵ اثر در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران برپا شده و میزبان علاقمندان است.
68733_635924332600109707_mبه گزارش هنرآنلاین: دقیق در گفت‌وگو با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران پیرامون این نمایشگاه با بیان اینکه هرگاه گم می‌شوم قدرت بینایی و قوت بصری بیشتری پیدا می‌کنم گفت: وقتی که کشوری برای من جاذبه بیشتری داشته باشد و یا با طبیعت آن راحت‌تر ارتباط برقرار کنم و آن تجلی برای من به وجود می‌آید، عکاسی می‌کنم.

این عکاس درخصوص سوژه‌های تکراری مورد استفاده در این آثار عنوان داشت: خیلی از عکاس‌ها به این جاهایی که من رفته‌ام و عکاسی کردم نیز رفته‌اند و عکس گرفته‌اند که این در عکاسی طبیعی است زیرا عکاس می‌تواند کارش را با عکاس‌های دیگر که در آن شرایط و موقعیت فصل نوری و مکانی قرارداشته‌اند مقایسه نماید.

وی با گفتن اینکه متأسفانه درایران رشته عکاسی چون نقاشی طبقه‌بندی نشده ، اظهار داشت : درایران ما با سوژه ذهن‌مان را تفکیک می‌کنیم به عنوان مثال سوژه‌ها پرتره و یا طبیعت است درحالی که در جوامع بین‌المللی زمانی که عکاسی به عنوان هنر شکل گرفت، این هنر نیز مانند نقاشی با نور طبقه‌بندی شده است مانند نورکلاسیک و نورمدرن که این عنوان‌ها در عکاسی از نقاشی‌های پرتره کلاسیک و سایه‌های آن نشات گرفته است. البته باید گفت ما شرایط نوری و چیزی به عنوان سایه در نقاشی کلاسیک ایران مانند مینیاتور نداریم ولی در زمان کمال‌الملک نقاشی اروپایی و پرتره به صورت کورکورانه تقلید شد و وایزم وارد نقاشی ما شد درحالی که ما به عرفان علاقه داریم و وایزم مربوط به فلسفه جوامع غربی است.

علی دقیق همچنین با گفتن این نکته عکاس تعیین کننده جنس نوری است که وارد تصویر می‌شود و سلیقه نوری عکاس را نشان می‌دهد گفت: در این نمایشگاه عکس‌های من بدون سایه است و در زمان‌هایی گرفته شده که سایه وجود ندارد و این به دلیل فرهنگ و فلسفه نوری ماست. خیلی دوست دارم بتوانم سلیقه نوری خودم را در قالب یک کتاب منتشر کنم که فکر می‌کنم می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

وی در خاتمه پیرامون برگزاری این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران اظهار داشت:خوشحالم که تجربه برگزاری چنین نمایشگاهی را در فرهنگسرای نیاوران داشتم. برخورد عوامل و مسئولان این مجموعه بسیار مناسب و فرهنگی است. استقبال مخاطبان نیز بسیار خوب بوده و امیدوارم باز هم چنین فرصتی فراهم شود.

گفتنی است نمایشگاه “درسفر” تا ١۴ اسفند همه روزه از ساعت ٨ تا ٢٠ در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان است.

پیشین
یادداشت / در اصالت موضوع و عکاسی
پسین
مروری بر سه سال عکس و ویدیوآرت یک هنرمند

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست