1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. سومین نشست آشنایی با عکاسان پیشگام برگزار شد

سومین نشست آشنایی با عکاسان پیشگام برگزار شد

سومین جلسه از سلسله نشست آشنایی با عکاسان پیشگام جهان عصر دی روز با حضور علاقه مندان و دانشجویان در محل سالن اجتماعات دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد.

گرگری کلبر عکاسان پیشگامدر سومین جلسه از این نشست ها که سیدصادق موسوی دانش آموخته و کارشناس عکاسی، عهده دار راهبری ، آموزش و تحلیل آن بود ، به تعاریف و ویژگی های شاخه عکاسی حیات وحش و حیوانات اختصاص داده و در حین گفتارهای آموزشی به معرفی زندگی، آثار، سبک و شیوه کاری عکاس صاحب نگاه و پیشگام در عرصه حیات وحش « گرِگُری کُلبِر » Gregory Colbert پرداخته شد.

در این نشست که عصر روز سه شنبه ۳۱ فروردین ماه برگزار شد، ابتدا موضوعات مطرح شده در جلسه های پیشین به شکل گذرا مورد مرور دوباره قرار گرفت و بر پایه تعریف و تمایز عکاسی از حیوانات و عکاسی حیات وحش ، به تشریح برخی نکات در این نوع عکاسی پرداخته شد . پاسخ به طرح دیگر سوالات این حوزه به ویژه عکاسان زبردست حیوانات « تامِس مَرِنت » و « نیک بِرَنت » که در جلسه های پیشین مورد معرفی قرار گرفته بودند نیز بخش نخست این نشست را شامل شد.

گرگری کلبر عکاسان پیشگامسومین جلسه از سلسله نشست عکاسی « آشنایی با عکاسان پیشگام جهان » با موضوع عکاسی حیات وحش و عکاسی از حیوانات به معرفی چهارمین و آخرین عکاس پیشگام و صاحب نام در ژانر حیات وحش « گرِگُری کُلبِر » Gregory Colbert  اختصاص داده شد و در ادامه، مجموعه آثار این هنرمند کانادایی تحت عنوان « خاکستر و برف » که ترکیبی است از حدود ۵۰ قطعه عکس سیاه سفید با تونِ سپیا در اندازۀ بزرگ(۲۵۰ در ۳۵۰ سانتیمتر)، موسیقی و یک فیلم یک ساعته مورد نمایش قرار گرفت.
این نشست در حالی ادامه یافت که عکسهایی از پشت صحنه و فرایند خلق آثار نمایشگاه این عکاس به نمایش درآمد و شیوه کاری این هنرمند مورد بحث و بررسی واقع شد.
این عکاس و فیلم ساز حیات وحش که خود را بیشتر شبیه به یک قصه گو معرفی می کند، تا یک عکاس هنرمند، در بین عموم مردم و همچنین منتقدین هنری جایگاه ویژه ای دارد.

سیدصادق موسوی با نام بردن از شاخص های مجموعه عکس های نمایشگاهی این عکاس، تاکید کرد: مجموعه « خاکستر و برف » تاکنون در مجموع بیش از ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشته و از حیث دیدار کننده می توان این نمایشگاه را صاحب رکوردی بی نظیر دانست.

گرگری کلبر عکاسان پیشگامدر ادامه این نشست موسوی تاکید کرد موزه عشایری یا کوچگر یک سازه موقت است و منحصرا برای نمایشگاه « خاکستر و برف » با زیربنایی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع و با استفاده از کالاهای بازیافتی و کانتینر (بسته بندی شده) طراحی و ساخته شده، است.

همچنین در راستای اهداف جلسه شیوه کار عکاسی « گرِگُری کُلبِر » و لایه های معنایی گوناگون مستتر در عکس های وی مانند: ارتباط و تعامل انسانها با طبیعت و حیوانات مورد تشریح بالینی قرار گرفت و بحث هایی چون اهمیت شیوه ارائه آثار در انتقال پیام و معنا، آماده کردن حواس دیدارکنندگان جهت تسهیل در ورود روحی و روانی ذهن آنها به فضای عکس ها، مسائل تکنیکی و فنی، فرایند خاص چاپ عکس ها روی کاغذهای دست ساز ژاپنی، نوع برداشت و برخورد با حیوانات، نشان دادن رویاهای حیوانات و انسان ها، لزوم بازگشت انسان ها به طبیعت و مبدأ خود، رد انسان محوری در آثارش و عدم وجود سلسله مراتب در طبیعت مطرح و با مروری بر دست نوشته های عکاس و نقدهای کارشناسان هنری ، واکاوی شد.

گرگری کلبر عکاسان پیشگامجلسه بعدی این نشست عکاسی در اردیبهشت ماه به معرفی عکاسان بزرگ و پیشگام در ژانر مستند خواهد پرداخت.

این سلسله نشست آموزشی که به شکل رایگان و در دوره های ماهانه در دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار می شود ضمن پرداختن به سبک نگاه و موضوع های منظور عکاسان پیشگام جهان؛ با هدف تبیین جایگاه تخصصی عکاسی در جهان و تعریف شاخص های کار حرفه ای برای دانشجویان و علاقه مندان ، مورد نمایش، بررسی و کاوش قرار می گیرد.

هدف از طراحی و اجرای این هم اندیشی های حضوری، بالا بردن سطح دانش عکاسان جوان با تاریخ عکاسی و شیوه های برخورد با موضوع های گوناگون، مشق بصری، شناخت آثار، روش های کاری عکاسان، گفت وگو پیرامون سبک و چگونگی تحلیل ذهن و نگاه عکاس است. در هر یک از عناوین برنامه ریزی شده در جلسات این نشست عکاسی، شاخه های فراگیر عکاسی از جمله: حیات وحش، مستند، طبیعت و منظره، عکاسی خبری و جنگ، عکاسی خیابانی، عکاسی در شب و عکاسی با فلاش مورد طرح و بحث و گفت و شنود قرار خواهد گرفت.

نشست ها توسط سیدصادق موسوی و محمدحسن محمدی اداره خواهد شد که هر دو از دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد عکاسی از دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشند.
جهت مشاهده گزارش تصویری سومین نشست آشنایی با عکاسان جهان « ایـنجـا » کلیک کنید.

منبع:  پایگاه عکس چیلیک

پیشین
عکاسان حامی محیط زیست، میهمان لاله های واژگون
پسین
نمایشگاه عکس « دور » در نگارخانه آتبین

به تازگي منتشر شده

۶ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام
    لطفا پیش از برگزاری نشست ها اطلاع رسانی کنید

    پاسخ
  • درنشست سوم پایگاه عکس چیلیک مطالب بسیار آموزنده ای توسط جناب موسوی ارائه شد و برای بنده که همیشه عکاسی از حیات وحش را مجرد از مسائل اجتماعی می دیدم آموزش های بسیاری را به همراه داشت.
    عکس هایی با زحمات فراوان و مفاهیم اجتماعی ، حیوان وانسانی که در تبادل احساس و نکته های مشترک زندگی بسیار موفقیت آمیز و زیبا به تصویر کشیده شده و از نظر این مفاهیم در حیاط وحشی که چه برای انسانهای بومی و یا غیر می توانست بسیار خطرناک باشد ، با زیبایی هرچه تمامتر قسمت خطر به کناری نهاده شده بود و عکس هایی با زیبایی تمام در محیطی پر از رویا پر دازی چشم نواز بیننده بود .
    از آقای موسوی و زحمات ایشان در گرد آوری و ارایه این مطالب بسیار آموزنده تشکر میکنم و آرزوی موفقیت برای ایشان و جناب سروری به عنوان پشتیبان این برنامه تخصصی دارم

    پاسخ
  • بسیار خوشحالم که برنامه های پایگاه عکس چیلیک بسیار تخصصی در محیطی امن و آرام و در حیطه عکاسی برگزار می شود.
    وجود چنین نشست هایی برای علاقمندان به عکاسی بسیار مفید بوده و در جهت پیشبرد دانش عکاسی آنها بسیار کمک می کند.
    به شخصه که افتخار حضور در تمامی جلسات را داشته ام، پس از هر نشست کاملا احساس کردم چقدر چنین برنامه هایی در نگاه و ایجاد خلاقیت می تواند موثر واقع شود.
    از پایگاه عکس چیلیک و دست اندرکاران این برنامه برای تشکیل این نشست که مکمل نیاز عکاسان درکنار تجربیات عملی آنها در تورها می باشد، کمال تشکر را دارم و آرزوی موفقیت و تداوم آنرا دارم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست