1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. شاه آبادی: نگاه عکاسان « سبز سرخ » نیاز جامعه ما است

شاه آبادی: نگاه عکاسان « سبز سرخ » نیاز جامعه ما است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار از نمایشگاه گروهی ” سبز سرخ ” دقایقی با عکاسان گفت و گو کرد و خطاب به صاحبان آثار اعلام کرد: نوع و انتخاب منظر نگاه های عکاسان نمایشگاه “سبز سرخ” نیاز امروز جامعه ما است .
حمید شاه آبادی؛ مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در نمایشگاه گروهی عکس ” سبز سرخ ” اظهار داشت: منظر نگاه عکاسان این نمایشگاه همچون نگاه کردن از یک زاویه زیبا به یک حماسه بزرگ بوده و با توجه به شناخت و باور عکاسان و ثبت آنها، از اهم نیازهای امروز جامعه ما است.
ایشان با توجه به حضور در دومین نمایشگاه گروهی عکاسان ” پایگاه عکس چیلیک “(Chiilick.com) با عناوین ” همچو این می ” و ” سبز سرخ ” نتایج تصویری این دو نمایشگاه را قابل قبول خواند و در مقام مقایسه گفت: هر چند هر دو نمایشگاه با مضمون سوگواری عاشورا برگزار شده است اما نمایشگاه امسال از تنوع بیشتر و نگاه بهتری برخوردار است.
شاه آبادی تفاوت دیگر نمایشگاه امسال -سبز سرخ- را با نمایشگاه سال گذشته -همچو می- دقت در شناخت و ثبت موضوع برشمرد و تاکید کرد: برخی از آثار به گونه ای توجه مخاطب را جلب می کند که باید لحظاتی را با عناصر عکس گذراند تا رمز و راز نگاه هنرمند عکاس را به موضوع سوگواری عاشورا دریافت.

شاه آبادی:نگاه عکاسان

مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت ادامه فعالیت و حمایت دستگاه های مربوطه از نوع نگاه عکاسان نمایشگاه “سبز سرخ” تاکید کرد و گفت: سادگی و صفای مراسم سوگواری در برخی از نقاط کشور را عکاسان این نمایشگاه به خوبی تصویر کردند و در اغلب عکس ها، تلاش هنرمند برای اینکه یک اتفاق ساده اما با خلوص و باورمند را به تصویر درآورد، مشهود است.
وی با اشاره به گروهی بودن نمایشگاه و رویکرد ساده و عمیق برخی پرداخت های موضوعی، اصل سادگی را در نگاه عکس مهم شمرد و با اشاره به سنت غبار روبی در یکی از عکس های نمایشگاه که به محیطی روستایی اشاره دارد، این نکته را از اهم نقاط توجه عکاسان نمایشگاه برشمرد.
شاه آبادی افزایش تعداد صاحبان اثر در این نمایشگاه را نشانه گسترش دامنه مخاطب های رسانه “پایگاه عکس چیلیک ” خواند و اظهار داشت: در نمایشگاه “سبز سرخ” تنوع عکاسی در فرهنگ های مختلف کشور دیده می شود که می تواند در ترسیم بسیاری از سنت هایی که بسیاری از افراد از آن بی خبر هستند، نقش بسزایی را ایفا کند.
مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نگاه خاص به رخدادهایی که موجب حفظ بقا و تداوم حادثه عاشورا می شود، از اهمیت زیادی برخوردار است، توضیح داد: هنرمندان صاحب اثر در نمایشگاه سعی دارند تا حس معنوی عظیم بین مردم را با استفاده از آثار خود برای همیشه در تاریخ ثبت کنند.
وی اضافه کرد: جست و جوی کلمه عاشورا به زبان انگلیسی در فضای مجازی، تصاویری خشن از تحریفات منحرفین و ناآگاهان را جهت تخریب این فرهنگ به نمایش می گذارد؛ این در حالی است که هم اکنون کارهای بسیار ارزشمندی در خور فرهنگ عاشورا انجام شده است که بایستی برای دیده شدن ابعاد حسی، معنوی، عاطفی و حماسی فرهنگ عاشورا در محیط سایبر و سایر شبکه ها کار کرد.
شاه آبادی ادامه داد: باید تلاش کرد تا تصاویر عاشورایی، تصاویری واقعی، ارزشمند و بیانگر مظلومیت شیعه در تاریخ باشد، نه بیان کج فهمی ها و یا برخی از اقدام هایی که دشمن تلاش دارد تا آن را نشان داده و پررنگ تر مطرح کند.

شاه آبادی:نگاه عکاسان

مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دنیای امروز به دنبال شناخت حقیقت شیعه است، اعلام کرد: عکاسان و هنرمندان می توانند با زبان عکس که کوتاه ترین زبان و زمان برای انتقال معنا را دربر دارد، نقش مهمی در جهت شناساندن چهره واقعی شیعه به دنیا، ایفا کنند که این امر می تواند تاثیری سریع تر نسبت به سایر روش های علمی، آکادمیک، دینی و فلسفی داشته باشد.

وی با بیان اینکه حرکتی که از دل صاف یک هنرمند برمی خیزد به دل می نشیند، اذعان کرد: هنرمند واقعی اگر غل و غش ها و غبارهای موجود در فضای دینی، سیاسی و اجتماعی امروزه را کنار بزند، می تواند تصویر موثری را به نمایش درآورد که زمان هیچگاه نتواند از ارزش و مقدار آن تولید کم کند.
شاه آبادی با تاکید بر ضرورت شناخت صحیح رخدادهای جامعه توسط عکاسان که منجر به فهم صحیح می شود، اظهار کرد: عکاس، صرف اینکه توانایی هنری عکس و فنی را داشته باشد کفایت نمی کند بلکه باید نسبت به بسیاری از موضوع های موجود در متن جامعه، بینش و تحلیل بالغی داشته باشد.

مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه همه آثار موجود در نمایشگاه سبز سرخ برگرفته از معرفت و شناخت هنرمندان اثر از واقعه عاشورا است، گفت: خوشبختانه در این نمایشگاه، آثاری که موجب وهم اسلام باشد، مشاهده نمی شود و این نشان دهنده شناخت صحیح و درست هنرمندان عکاس و دبیر نمایشگاه از تاریخ اسلام و واقعه عاشورای حسینی است.
شاه آبادی با اشاره به تلاش و سعی وزارت فرهنگ و ارشاد از هنرمندان عکاس، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش است تا فعالیت های هنری را به بخش خصوصی واگذار کند و بخش های دولتی تنها نقش سیاست گذاری را ایفا کنند.
وی در ارتباط با فعالیت هایی از این دست که در راستای نیاز امروز جامعه و هماهنگ با اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: با این دیدگاه، پایگاه های غیر دولتی و معتبری چون رسانه ” پایگاه عکس چیلیک ” باید شرایط بهتری را در دولت جدید پیدا کنند و حالت خودگردان داشته باشند تا شرایط کارها و تولیداتی وزین تر فراهم شود.
مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتهای این حضور صمیمانه و گفت وگوی دوستانه در عکس یادمان عکاسان نمایشگاه گروهی ” سبز سرخ ” حاضر شدند و پیش از ترک نمایشگاه در دفتر یادبود، چند سطری را در وصف نگاه های ارزش مدار و در مدح وتاثیر هنر عاشورا ثبت کرد.
نمایشگاه عکس “سبز سرخ” که به همت رسانه ” پایگاه عکس چیلیک “(Chiilick.com) برگزار شده است، تا پایان روز یکشنبه اول دی ماه در محل موزه هنرهای معاصر فلسطین واقع در تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع بزرگمهر و برادران مظفر دایر است.

پیشین
جشنواره ملی عکس تالاب میقان اراک
پسین
نگارخانه چیلیک میزبان آثار جشنواره « نگاه نو »

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست