عنوان نمایشگاه:

شعری که زندگی است

نوع نمایشگاه : انفرادی
تعداد قطعه : 30
در قالب عکس های: رنگی
نام عکاس / عکاسان : اسحاق آقایی
قاب نخست :

برخی از مورخان اعتقاد دارند از نظر پیشینه تاریخی « احتمالاً زندگی کوچ نشینی در ایران به حدود 8000 سال پیش برمی گردد » در مقاطعی نیز از یک طرف تاخت و تاز اقوام مهاجم به ساکنین شهرها و روستاها موجبات ترک سکونتگاهها و جابجایی جمعیتهای انسانی را فراهم کرده و از طرف دیگر در مقاطعی ورود اقوام و مللی با خاستگاه عشایری لشکرکشی ها و یا مهاجرت برای گذران زندگی، الگوی زیست کوچندگی را رونق بخشیده است.
عشایر با اقتصاد نسبتاً خوداتکا، معیشتی و خودکفا، زندگی ساده و بی آلایش با برخورداری از قلمروی وسیع و همزیستی با طبیعت قرنها فراز و نشیب کوهها و دره ها پیمودند و بر تاریخ، فرهنگ و اقتصاد ایران تاثیر گذاشته است.
کوچ نشینی کهن ترین شیوه زیست بشر است که با پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترین جاذبه های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر « دیدنی ترین جاذبه عصر تکنولوژی » لقب بگیرند.
عشایر به شیوه ای جذاب و باورنکردنی طی قرن ها و سال های طولانی اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته خود نموده اند و این اصالت به جاذبه ای برای صنعت گردشگری تبدیل شده است. مسکن عشایر و نوع زندگی آنها، زبان و موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی، رقص و لباس های محلی به همراه آیین های به جای آوردن جشن های عروسی و محلی از مهم ترین جاذبه های ایلات و عشایر است.
بارزترین مشخصه ایلات و عشایر شیوه زیست آنان است که برخلاف یک جانشینان روستایی و شهری در کوچ و نقل و انتقال دایمی سیاه چادرها و رمه های خود هستند. عشایر کوچ رو در همه نقاط ایران در حوزه های غرب و جنوب غرب، شرق و جنوب شرق، شمال غرب، شمال شرق و مرکزی ایران ایلات و عشایر پراکنده شده اند.
عکاسی از عشایر برای من یک جوشش فرهنگی است و همواره سعی کرده ام با استفاده از دوربین عکاسی و بیان هنری به ثبت و ضبط این میراث کهن بپردازم.در روزگاری که مدرنیته در تمام ساختارهای جامعه رسوخ یافته و زندگی ایلی نیز بی تاثیر از آن نیست، برای من که این زندگی را خود تجربه کرده ام، فراموش آیین ها و باورهای ایلی در این رهگذر سخت است و شاید همین باعث گرایش من به عکاسی از عشایر شده است.

مطالب مرتبط با این نگارخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست