1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. شکاری: ۱۰ روز با عکاسان نشان بزرگ شدن جامعه عکاسی است

شکاری: ۱۰ روز با عکاسان نشان بزرگ شدن جامعه عکاسی است

 

یک عکاس صنعتی: همایش ۱۰ روز با عکاسان نشان دهنده بزرگ شدن جامعه عکاسی است
یک عکاس صنعتی معتقد است که همایش ده روز با عکاسان اگرچه در نهایت منجر به نتیجه خاصی نمی شود اما می تواند تجمعی از عکاسان پیشکسوت، صاحب نام و آماتور باشد؛ در واقع برگزاری و استقبال از چنین همایشی نشان دهنده وسیع شدن جامعه عکاسی کشور است.
علی رضا شکاری در گفت وگو با خبرنگار پایگاه عکس چیلیک، قرار گرفتن عکاسان جدید و قدیمی مطبوعات در کنار هم را یکی از مزیت های برگزاری همایش ده روز با عکاسان دانست و گفت: اگرچه تجربه های حاضران در این همایش در اختیار دیگران قرار نمی گیرد، اما همین قدر کافی است که عکاسان جوان با دیدن پیشکسوتان متوجه، پشتوانه های عکاسی شوند و پیشکسوتان نیز با دیدن جوان ها مشاهد کنند که نسلی فنی تر و به روزتر در این زمینه فعال شده است.
وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۶۸ فعالیت عکاسی خود را از روزنامه رسالت آغاز کرده است گفت: از آن زمان تاکنون شاهد چنین گردهمایی هایی که جامعه عکاسی کشور را دور هم جمع کند، نبوده ام. این نشان می دهد که جامعه عکاسی ایران وسیع تر شده است و دیگر محدود به ۱۰ تا ۱۵ عکاس نیست. ضمن این که برخی از حاضران در این همایش مشتاقان و دوستداران عکس هستند که برای آشنایی بیشتر با پیشکسوتان و صاحب نامهای این هنر در این برنامه شرکت کرده اند.

شکاری: 10 روز با عکاسان نشان بزرگ شدن جامعه عکاسی است

وی ادامه داد: در این گونه همایش ها علاوه بر این که مشکلات مطرح می شود، زمینه ای فراهم می شود تا عکاسان آماتور با عکاسان حرفه ای آشنا شوند البته از این همایش نتیجه خاصی حاصل نمی شود.
شکاری با اذعان به اینکه در کارگاه های برگزار شده در همایش ده روز با خبرنگاران حضور نیافته است خاطرنشان کرد: البته این کارگاه ها توسط عکاسان سرشناس و آشنا به علم روز برگزار شده است.
این عکاس حضور عکاسان صاحب سبک از همایش مورد نظر را خوب ارزیابی کرد و افزود: استقبال صاحب نامها وپیشکسوتان عکس از همایش ده روز با عکاسان خوب بود؛ به طوری که آقای یگانه دوست؛ پیشکسوت عکاسی علی رغم بیماری، در برنامه های این همایش حضور یافت؛ این در حالیست که افرادی مانند این عکاس نیازی به دیگران و شناخته شدن ندارند. درواقع حضور آنها وزنه است که موجب پایداری هنر عکاسی و مانع بر باد رفتن آن می شود.
این عکاس صنعتی در پاسخ به این سوال که چرا انجمن عکاسان ایران تنها این گونه برنامه ها را در تهران برگزار می کند و عکاسان شهرستانی نادیده گرفته می شوند تصریح کرد: این موضوع را قبول ندارم. عکاسان شهرستانی تا حرکت نکنند کسی به آنها کمک نمی کند. آنها همان گونه که عکاس های تهرانی فعال هستند باید تلاش کنند؛ این درحالیست که عکاسان تهران با کمترین بودجه چنین برنامه هایی را برگزار می کنند اما شهرستانی ها بودجه های خوبی در این زمینه دارند.
شکاری در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه آیا موضوعات انتخاب شده برای نشست و کارگاه ها همایش ۱۰ روز با عکاسان مناسب با سطح جامعه عکاسی کشور است توضیح داد: درابتدا باید جامعه عکاسی ارزیابی شود که آیا توانایی پذیرش علم جدید را دارد یا نه؟ البته جامعه عکاسی ایران از کشورهای صاحب سبک در عکاسی پائین ترنیست به طوری که در بخش های مختلف به ویژه در بخش فتوژورنالیسم عکاسان ایرانی موفق به دریافت جایزه های بین المللی شده اند.
وی ادامه داد: این نشان می دهد که عکاسان ایرانی جامعه را به خوبی شناخته اند و به همین دلیل عکسهای آنها مورد قبول خارجی ها و افراد داخل کشور است.
بنابراین آموزش های موجود برای این جامعه عکاسی مناسب است علت هم موفقیت های بین المللی عکاس های ایرانی است؛ آنهم در شرایطی که برخی از آنها تحصیلات آکادمی عکاسی ندارند اما توانسته اند خود را به سطح هنر و علم روز عکاسی برسانند.
انتهای پیام/

گفت وگو از: سمیرا محمدی
عکس از: مجتبی محسنی

پیشین
اسامی شرکت کنندگان در جشنواره عکس نگاه
پسین
پنجم بهمن سیزدهمین دوسالانه عکس ایران کلید می‌خورد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست