1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. عباس کیارستمی درگذشت + تکمیلی

عباس کیارستمی درگذشت + تکمیلی

در کمال تاسف ، مطلع شدیم که کارگردان، فیلمساز و عکاس ایرانی « عباس کیارستمی » بعدازظهر امروز دوشنبه ۱۴ تیرماه پس از مدت ها تحمل بیماری در بیمارستان درگذشت.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، عباس کیارستمی از اسفندماه سال ۱۳۸۴ طی چند نوبت عمل جراحی در ناحیه روده مورد جراحی قرار گرفت و در نهایت هشتم تیرماه بنابر تصمیم شخصی برای تکمیل مراحل درمانی تهران را به مقصد پاریس در فرانسه ترک کرد.
اگر چه کیارستمی را اغلب در کسوت فیلمنامه‌نویس ، تهیه‌کننده ، کارگردان ، کارگردان هنری ، تدوین‌گر و فیلمسازی می شناسند ولی آثار عکاسی او نیز در حوزه هنر عکاسی بارها توانست بسیار درخشان در نظر کارشناسان اهل فن جلوگر شود.
عباس کیارستمی نمایشگاه‌های عکس کیارستمی در کشورهای: ایتالیا، آلمان، انگلستان، ژاپن، چین و موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده بود و در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز در حراجی کریستی دبی، عکسی از کلکسیون عکس‌های این عکاس فقید توانست به قیمت حدود ۱۳۰ هزار دلار فروخته شود. در ادامه این کار نمایشگاه دیگری از آثار کیارستمی در موزه هنر شهر امپراتوری، در قلب پکن برگزار شد.
همچنین او در طی دوار مختلفی در نگارخانه های معتبری در تهران همچون: گلستان ، گالری ۱۰ ، بوم و … مجموعه عکس هایی با عناوین: جاده ها ، دیوار و سپید برفی و… را در معرض نمایش عموم علاقه مندان و کارشناسان و مردم قرار داد. صاحب سابقه سه دهه عکاسی در نگاه و آثار عکاسی اش سعی داشت مفاهیم عمیقی چون: مفهوم «بودن»، «بودن در برابر نبودن»، «واقعیت داشتن در برابر توهم»، «حضور» و «فقدان» را در برابر چشمان بیننده تجسم عینی ببخشد.
کیارستمی را شاید بتوان نخستین عکاسی معرفی کرد که با فروش هر قطعه عکس ، باور به فروش عکس را با قیمتی معادل یک اثر هنری در اذهان عموم جامعه هنری به خوبی جا گذاشت. رکورد بالاترین قیمت فروش عکس در خاورمیانه تا سال ۲۰۰۸ میلادی و حتی سالهای پس از آن به عباس کیارستمی تعلق داشته است. او با ثبت رکوردی بالای ۱۰۰ هزار دلار در حراجی کریستیز، توانست عنوان گران‌قیمت‌ترین عکاس خاورمیانه را از آن خود کند.
بنابر آخرین اخبار منتشر شده علت درگذشت این هنرمند ایرانی که در سن ۷۶ سالگی بدرود حیات گفت ، لخته شدن خون و در نهایت سکته مغزی عنوان شده است.
باد و برگ ، همراه با باد، مجموعه سروده ها ، حافظ به روایت عباس کىارستمى ، سعدی از دست خویشتن فریاد ، گرگی در کمین و جزئی از غزلیات شمس(آتش) عناوین کتاب های این هنرمند فقید است.
او در طی بیش از چهار دهه فعالیت هنری(۱۳۵۱ – ۱۳۹۵)، توانست جایزه نخل طلا را از جشنواره بین المللی فیلم کن در سال ۱۹۹۷ برای فیلم طعم گیلاس به دست بیاورد.

« پایگاه عکس چیلیک » درگذشت این عکاس را به جامعه هنری کشور تسلیت گفته و آرزومند است غفران و آرامش الهی همواره با روح این هنرمند فقید همراه باشد.
اطلاعات تکمیلی پیرامون این رویداد بلافاصله پس از اعلام از مجراهای رسمی در ادامه این خبر ، تکمیل و منتشر خواهد شد.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
——————————————————————————————————————————————————————————————————————-
* رضا میرکریمی کارگردان، مدیرعامل خانه سینما و سیف‌الله صمدیان هنرمند عکاس و یکی از دوستان و همکاران کیارستمی صبح امروز ۱۵ تیر ماه تهران را به مقصد پاریس ترک کردند.
* این دو هنرمند برای پیگیری تشریفات انتقال پیکر عباس کیارستمی از پاریس به تهران راهی این سفر شده‌اند.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————-
* « انجمن عکاسان ایران » با ارسال پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت: عباس کیارستمی، چشم فرو بست و به همراه باد، به سوی خانه‌ی دوست پرکشید.
آفریننده‌‌ای که سفری ابدی را در جهان تصویر با “مسافر” آغاز کرده بود با گذر از “نان و کوچه” و سپری کردن تاریکی در “مشق شب” با درخشش نور به “زندگی و دیگر هیچ” گام نهاد و با “طعم گیلاس” و تاملی در پرسشی ازلی در باره خانه دوست، به همراه باد به سوی او پرکشید. با حضور آثار عباس کیارستمی در جهان بصری معاصر ایران، شاهد نقطه‌ی عطفی در جهان هنر، نمایش و تصویر هستیم، عکس‌ها و سینمای او پنجره‌هایی به سوی درون و برون  گشودند و موجب شدند تا جهان هنر معاصر از دریچه‌ی گشوده‌ی آثار او با دنیا و بیان ویژگی های منحصر به فرد هنر و فرهنگ معاصر ایران آشنا شوند.
فقدان نابهنگام عباس کیارستمی در عرصه‌ی فرهنگ و هنر ایران، موجب ایجاد شکافی عمیق و جبران ناپذیر شده است. انجمن عکاسان ایران درگذشت این عکاس و هنرمند فرهیخته را به جامعه هنری ایران تسلیت می گوید.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————-
*علی جنتی در پیامی درگذشت «عباس کیارستمی» را تسلیت گفت.
*در متن پیام علی جنتی آمده است: عباس کیارستمی پیشتاز سینمای هنری و فرهنگی با رویکردی انسان‌گرا و اخلاق محور است. او با خلق آثاری بدیع،نوگرایانه و زیبا،سینما را تعریف تازه‌ای بخشید و نام ایران را در محافل هنری جهان بلندآوازه کرد. سینمای عباس کیارستمی راهی تازه پیش پای هنرمندان نوگرا گذاشت و تجربه‌گرائی را در هنر هفتم جانی تازه بخشید. از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران واسعه الهی و برای بازماندگانش صبر و اجر خواهانم. روانش شاد باد.»
——————————————————————————————————————————————————————————————————————-
* رخشان بنی‌اعتماد، سخنگوی ستاد برگزاری مراسم ادای احترام و بدرقه کیارستمی در خانه سینما: برای ادای احترام به هنرمند بزرگ عباس کیارستمی امشب(سه شنبه ۱۵ تیرماه) از ساعت ۲۱ تا ۲۳ در موزه سینما (باغ فردوس)، هنرمندان و دوستداران این کارگردان با روشن کردن شمع و اهدای گل ادای احترام خواهند کرد.
* بنی اعتماد همچنین افزود: زمان دقیق مراسم تشییع پیکر مرحوم که از مقابل موزه سینما انجام خواهد شد،‌ در اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد کرد.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————-
* « انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران » با ارسال پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت: سینمای ایران و جهان به سوگِ نام آوری از جنسِ ناب تصویر و خیال نشست، عباس کیارستمی ، عکاس ، نقاش ، طراح و سینماگری روشنگر و بلندنظر ، امروز به سوی ابدیتِ سیالِ نور پرکشید.
عنوان بندی های بدیع وی در سال های آغازینِ موج نو، دریچه ای روشن بر افقِ تازه ی سینمای ایران بودند.
درگذشت تأسف انگیز این هنرمند خلاق و مبتکر خسارتی بود سنگین برای هنر فاخر ایران عزیز. انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران مصیبت درگذشت ایشان را به همه اصحاب فرهنگ و هنر و به اهالی محترم سینمای ایران و بخصوص به خانواده محترم و بستگان ایشان صمیمانه تسلیت عرض می کند و از درگاه حضرت پروردگار شادی روح ایشان و صبر و اجر و سلامتی بازماندگان را مسألت می نماید.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————-
* مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس برپا شد
در این مراسم که به وقت پاریس عصر پنج‌شنبه، ۱۷ تیر از سوی احمد و بهمن کیارستمی، پسران عباس کیارستمی در خانه شعر پاریس برگزار شد، هنرمندان ایرانی و فرانسوی و دوستداران این هنرمند فقید حضور داشتند.
در مراسم یادبود این هنرمند فیلمساز، عکاس و شاعر، ژیل ژاکوب و سیف‌الله صمدیان حرف زدند. همچنین پیام‌های ژان لوک نانسی و ژان کلود کاریر خوانده شد.
کیومرث پوراحمد و رسول صدرعاملی هم از حاضران در این مراسم بودند.
همچنین سه فریم از مجموعه ۲۴ فریم کیارستمی در مراسم یادبودش در پاریس که چند روز پیش در پی بیماری در این شهر از دنیا رفت به نمایش درآمد.
پیکر کیارستمی برای خاک‌سپاری به ایران منتقل خواهد شد.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————-
* اعلام زمان آیین بدرقه عباس کیارستمی
آیین بدرقه عباس کیارستمی روز یکشنبه ۲۰ تیر از مقابل ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.
رخشان بنی‌اعتماد، سخنگوی ستاد بدرقه و ادای احترام به عباس کیارستمی، اعلام کرد: این مراسم ساعت ۸:۳۰ از مقابل ساختمان کانون آغاز خواهد شد.
او درباره تغییر مکان این مراسم از موزه سینما به مقابل ساختمان کانون پرورش فکری، توضیح داد:طبق تصمیم خانواده ایشان و اعضای ستاد برگزاری، از آنجا که این هنرمند افتخارآفرین اولین فیلم‌هایش را در کانون پرورش فکری ساخته است، قرار بر این شد که آیین بدرقه از مقابل ساختمان کانون در خیابان حجاب برگزار شود.
ابنی اعتماد در ادامه از طرف هنرمندان خانه سینما، از عموم مردم دعوت کرد تا برای حضور در آیین بدرقه این خالق آثار ماندگار سینما همراه  هنرمندان باشند.
به گفته‌ی ایشان؛ مدت زمان آیین بدرقه عباس کیارستمی از مقابل ساختمان کانون، یک ساعت پیش‌بینی شده است و پس از آن بنا بر وصیت ایشان، مراسم خاکسپاری در لواسان خواهد بود.
بنی‌اعتماد در پایان درباره زمان انتقال عباس کیارستمی از پاریس به تهران، گفت: پیکر ایشان جمعه ۱۸ تیر از پاریس به تهران منتقل خواهد شد.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————-
* محل تشییع پیکر عباس کیارستمی اعلام شد.
در حالی که ستاد برگزاری مراسم ادای احترام و بدرقه‌ عباس کیارستمی در آخرین خبر رسمی خود اعلام کرده بود پیکر عباس کیارستمی پس از رسیدن از پاریس به تهران از موزه سینما تشییع می شود ولی آخرین خبرها حاکی از آن است که کیارستمی علاقمند بوده همانطور که کار خود را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کرده بوده است از همان جا نیز خداحافظی کند.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————-
*همزمان با غروب جمعه ۱۸ تیرماه پیکر عباس کیارستمی به ایران بازگشت.
همزمان با غروب خورشید روز جمعه ۱۸ تیرماه پیکر هنرمند فقید عباس کیارستمی با پیگیری رضا میرکریمی و سیف الله صمدیان و فرزندان او با پرواز ایران ایر به فرودگاه امام خمینی(ره) نشست.
حمید فرخ نژاد، همایون اسعدیان ، اصفر فرهادی و دیگر اهالی هنر درصدند تا در پاویون فرودگاه، با انجام مراسم، تشریفات ورود پیکر این هنرمند را فراهم کنند.
بابک برزویه در خیل جمعیت حاضر در فرودگاه حاضر بوده و مشغول به عکاسی است.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————-

پیشین
مسئولین کمیته های انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران تعیین شدند
پسین
« حسن غفاری » در غم سوگ پدر

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • حرف های ما هنوز ناتمام
    تا نگاه میکنی
    وقت رفتن است
    باز هم همان حکایت همیشگی!
    پیش از آنکه باخبر شوی
    لحظه عزیمت تو ناگزیر می شود
    آی …
    ای دریغ و حسرت همیشگی!
    ناگهان
    چقدر زود
    دیر می شود!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست