1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. عکاسان « نگذاریم! خاطره شود… » از محیط زیست گفتند

عکاسان « نگذاریم! خاطره شود… » از محیط زیست گفتند

هفته جهانی حمایت از محیط زیست هم به پایان رسید و” پایگاه عکس چیلیک “ با نمایشگاهی از آثار عکاسان این رسانه در محل بوستان طبیعت پردیسان با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست نمایشگاه عکسی را برپا داشته و اینگونه این مناسبت را گرامی داشتند.
در آیین گشایش این نمایشگاه که ۳۰ قطعه عکس از ۲۵ عکاس به نمایش گذاشته شد، عکاسان این نمایشگاه هم در کنار دیدارکنندگان حضور یافتند و ضمن مشاهده موزه تنوع زیستی با عوامل شبکه سراسری ایران و صدای جمهوری اسلامی ایران به گفت وگو پرداختند.
در آیین گشایش این نمایشگاه که به دبیری ” مهدی سروری ” مدیرمسئول این رسانه برگزار شد، اگر چه عکاسان منتظر ” دکتر معصومه ابتکار ” معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست بودند ولی موانع پیش آمده مانع از حضور ایشان شده و شرایط به گونه ای رقم خورد که ” فریبا ابتهاج ” مشاور ریاست سازمان محیط زیست و مهندس فدایی مدیر روابط عمومی سازمان حضور یافتند و ضمن دیدار از عکس های ارایه شده، تلاش و همت عکاسان جوان نمایشگاه را در حفظ و پاسداشت طبیعت و محیط زیست ستودند.
ایشان دوربین عکاسی را رسانه ای قوی و موثر در پیشبرد اهداف حمایتی و حفاظتی از موضوع کلان محیط زیست دانست و پرداختن به نمایشگاه مردمی ” مسیر سبز، ساحل پاک “ را در همین راستا برشمرد و ابراز امیدواری کرد به زودی شرایطی فراهم خواهیم کرد که هنرمندان و عکاسان با گستره بازتر و تنوع بیشتری بتوانند با اهداف سازمان محیط زیست تعامل پیدا کنند.

عکاسان «نگذاریم! خاطره شود...» از محیط زیست گفتند

اسامی عکاسان این نمایشگاه به این ترتیب معرفی شده است:
عمار آزادانی، محمدرضا(امید) آقائی، سمانه ابراهیمیان، مینا بازوار، ابراهیم باقرلو، الهام برادران رجب زاده، اکرم جمعی، فاطمه حسینی لاهیجی، مریم خادم بهمنیار، نیما خالدی کیا، محمدرضا خرازی، فرخ خسروپناه، حسین(مهران) ریاضی، مهدی سروری، منا عبدا..پور، شجاع الدین علاالدینی شورمستی، آزیتا قاسمی، مهدی کاظمی خالدی، میران(شورش) مباشری، مجتبی محسنی، میترا محمدی، سیدصادق موسوی، سیدایمان میری، فاطمه ندیمی، سیدسجاد هاشمی.
در حین گشایش این نمایشگاه گفت وگویی با برخی عکاسان انجام گرفت که انگیزه حضور و مشارکت ایشان را در نمایشگاه بازگو می کرد و از رابطه دوربین عکاسی با موضوع تصویر شده حکایت می کرد.

سیدایمان میری متولد بهمن ماه سال ۱۳۶۹ و دانش آموخته کارشناسی خبر انگلیسی است که عکاس محیط زیست را رسانه ای میانه دانست که همزمان نقل جفا و سنای طبیعت را به تصویر می کشد.
میری عکاس محیط زیست را برداری بین تخریب و آبادی دانست که از یکسو زیبایی تصویر می کند و از سویی دیگر آسیب ها را نمایان می سازد.
ایشان در ادامه یادآور شد: کارکرد فردی یک عکاس در کالبد محیط زیست تنها ثبت رویدادها و زیبایی ها و حتی جراحات وارده بر آن نیست، بلکه وی باید بیان و دانشی داشته باشد تا پیامش را موثر اندازد و تقبیح خطا را قوت بخشیده و نقل مفیدی داشته باشد.
فاطمه ندیمی متولد دی ماه سال ۱۳۶۶ و دانش آموخته کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی نیز از دیگر عکاسان صاحب اثر در این نمایشگاه بود که درک درست و صحیح از محیط زیست و برقرار کردن ارتباطی لطیف با آن را از مهمترین عوامل شناخت و پرداخت عکاس محیط زیست برشمرد.

نمایشگاه «نگذاریم! خاطره شود...» در موزه تنوع زیستی منا عبدا.. پور هم از دیگر عکاسان این نمایشگاه بود که خود را متولد تیرماه سال ۱۳۶۱ و دانش آموخته کارشناسی ارتباط تصویری معرفی می کند و با بیان حدیثی از امام صادق (ع)که فرمودند: “محیط زیست بدون سه عامل گوارا نیست: هوای پاک، آب گوارا و زمین حاصل خیز” تمام هدف و انگیزه و نیاز روحی خود را برای شرکت در این نمایشگاه در این حدیث خلاصه می کند.
ابراهیم باقرلو متولد مردادماه سال ۱۳۵۷ و دانش آموخته کارشناسی ارتباط تصویری هم قدرت یک تصویر خوب مستند را در مقایسه با قالب یک رسانه، تاثیرپذیرتر شمرد و اظهار داشت: رسانه عکس در صورت ثبت و ارایه صحیح به مراتب تاثیرگذارتر و ماندگارتر از دیگر رسانه ها است و در این مجموعه جنبه استنادی عکس باعث می شود که پیام نشان داده شده نیز برای بیننده باورپذیر باشد.
ایشان همچنین تاکید کرد: یک عکس خوب این قدرت را دارد که در حافظه مخاطب ماندگار شود و هر رسانه ای در شکل ایده آل خود خواهان رسیدن به این هدف می باشد و امروزه غفلت از تاثیرات این تریبون برای هیچ مدیریت هدف گذاری موجه نیست!
محمدرضا خرازی هم دیگر عکاس این مجموعه بود که خود را متولد بهمن ماه سال ۱۳۶۷ و دانش آموخته کارشناسی مدیریت پروژه معرفی کرد و مرور تاریخ عکاسی و عکس های تاثیرگذار را از جمله نکات لازم برای مدیریت های کلان دانست.
” خرازی ” اختصاص اعتبارات صحیح در این حوزه را متضمن شناخت یک مدیر برشمرد و لازمه فراهم آوردن زمینه مهیا برای فعالیت عکاسان در این حوزه تخصصی را ضروری دانست و بیان داشت: در تاریخ عکس و عکاسی کم نبودند عکسهایی که مسیر و سرنوشت یک انسان، انقلاب ،جنگ ، انتخابات و… را تغییر دادند پس بدون شک ثبت و ارائه یک فریم عکس تاثیر گذار قطعا میتواند در حفظ و حمایت از محیط زیست کارساز باشد.
فاطمه(رامش) حسینی لاهیجی هم از دیگر عکاسان صاحب اثر در این نمایشگاه خود را متولد شهریورماه سال ۱۳۴۳ و دانش آموخته کارشناسی ادبیات فارسی معرفی می کند و سلامت روح جسم شهروندان یک جامعه را در گرو سلامت و پایداری محیط زیست می داند و می افزاید: تمامی هنرها برای بیان زیبایی و خواسته های بشری به وجود آمدند و عکاسی نیز چونان هنرهای دیگر با روحی حساس و و اندیشه ای ناب و هدفی والا و انسانی می تواند از پشت دریچه دوربین درونیات عکاس را بر فراز دریاها و کوه ها و طبیعت عاری از هرگونه آلودگی، تصویر کرده و نمایش دهد و فرهنگ ساز باشد.
میران(شورش) مباشری هم یکی دیگر از عکاسان صاحب اثر در این نمایشگاه بود که خود را متولد دی ماه سال ۱۳۶۰ و دانش آموخته مدیریت بازرگانی معرفی می کند و معتقد است: خروجی فایل دوربین در دست عکاس چون تاثیرگذار است، مسئولیت دارد. اینکه این خروجی چه پیامی دارد و چگونه می تواند مسیر به دست آوردن نتیجه را برای بیننده و در نهایت جامعه رقم بزند.
مباشری در ادامه نگاه عکاس را به موازات ابزار دوربین و قدرت رسانه تصویر مهم می شمارد و می گوید: هر عکاس با نگاه خود در قاب دوربین و جزئیاتی که شاید! از ذهن بسیاری از ما – به عنوان عضوی از جامعه – بدور افتاده باشد می تواند این پیام را از نو بسازد با نگاهی نو و زاویه ای متفاوت از آنچه تا بحال مشاهده شده، بازگو نماید.
لازم به یادآوری است که ” دکتر ابتکار ” روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه جاری طی حضور در مراسمی از این نمایشگاه عکس دیدار داشته و توضیحات مناسبی را در خصوص نقش موثر رسانه عکس و نگاه عکاسان در حفاظت و صیانت از لایه های گوناگون محیط زیست ارایه کردند.
این نمایشگاه تا پایان خردادماه جاری در محل موزه تنوع زیستی در محل بوستن طبیعی پردیسان واقع در تهران، بزرگراه شهیدهمت مهیای حضور و دیدار از آثار ارایه شده می باشد.
سایر علاقه مندان به دیدار از مجموعه عکس های ارایه شده در این نمایشگاه نیز می توانند این نمایشگاه را در مجموعه نمایشگاه های ارایه شده در نگارخانه چیلیک از طریق نشانی: www.ChiilickGallery.com مشاهده نمایند.
———————————————————————————————————————————————————–
جهت مشاهده خبر گشایش نمایشگاه گروهی عکس گرامی داشت هفته محیط زیست با عنوان”نگذاریم! خاطره شود…” ایـنجـا “ کلیک کنید.

پیشین
بیانیه داوران چهارمین جشنواره عکس ایران شناسی
پسین
نمایشگاه « نفت و دریا » در شرکت نفت فلات قاره

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست