1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاسان ایرانی نگاهی متفاوت به مراسم حج دارند

عکاسان ایرانی نگاهی متفاوت به مراسم حج دارند

رسول اولیازاده تاکید کرد عکاسانی که آثارشان را از مراسم حج به نمایش می‌گذارند، دیگران را در فضای معنوی این مراسم سهیم می‌کنند.

رسول اولیازاده، رئیس خانه عکاسان در مورد عکاسی از حج به خبرنگار مهر گفت: به مناسبت حج نمایشگاهی از آثار منوچهر یگانه دوست در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا شده است. وقتی این عکسها را می بینید با اینکه متعلق به ۴۰ سال قبل هستند، نگاهی مدرن و نو به این مقوله دارند.

وی در مورد مشکلات عکاسی از حج ابراز کرد: خداوند لطفی به همه عکاسان ایرانی کرده و آن این است که که با وجود نداشتن مجوز عکاسی در مکه و مدینه عکسهای خوبی می گیرند. این درحالی است که امکانات زیادی برای عکاسان آژانسها درنظر می گیرند و حتی هلیکوپتر در اختیار آنها قرار می دهند تا بتوانند عکسهای هوایی نیز بگیرند.

اولیا زاده سپس به تجربه یکی از دوستان عکاس خود اشاره کرد: یکی از دوستانم که جانباز نیز هست، درحین گرفتن عکس توسط پلیس عربستان دستگیر شد و کتک زیادی خورد تااینکه متوجه جانباربودن وی شده و دست برداشته بودند. چنین مشکلاتی برای عکاسان ایرانی وجود دارد و آنها با ترس و اضطراب از این مراسم عکس می‌گیرند.

رئیس خانه عکاسان در مورد خاطرات خود از عکاسی حج عنوان کرد: برای من هم پیش آمده است که درحین گرفتن عکاسی از مراسم حج دستگیر شوم و به اداره پلیس برده شدم اما اینها مانع نشد که از آن فضا عکاسی نکنم. یک بار دیگر هم درحال عکاسی از حرم  پیغمبر اکرم (ص) بودم که پلیس من را دید و دنبالم کرد که مجبور شدم لباسهایم را عوض کنم.

وی افزود: وقتی در چنین فضای معنوی قدم می گذاریم با گرفتن عکس می توانیم حج خود را استمرار بدهیم. وقتی عکاسان آثار خود از مراسم حج را در نمایشگاه به نمایش می گذارند یا در یک کتاب منتشر می کنند، به نوعی با این کار دیگران را در حال و هوای این رویداد سهیم می کنند و هرکس که دلش برای مکه و مدینه پر می‌زند می تواند با دیدن عکسها در عروج عکاسان شرکت کند.

اولیازاده در توضیح این مطلب گفت: من همیشه گفته‌ام که در مکه و مدینه نیایشهای عکاسانه کرده‌ام و این نیایشها با برگزاری نمایشگاه و چاپ کتاب مفهوم پیدا می‌کند.

وی در مورد کیفیت آثار عکاسان ایرانی اظهار کرد: اگر عکاسان ما مانند آژانسهای خبری می توانستند در فضای آرامی عکاسی کنند مثلا دوربینهای خود را روی سه پایه بگذارند، مسلما عکسها از نظر سرعت، نور، دیافراگم و…بی نظیر می شد. با اینکه شرایط  برای عکاسان ما خیلی پرتنش و سخت است، من توانستم نزدیک به ۴۰ گیگ عکس بگیرم. در مورد عکاسان دیگر نیز همینطور است و به همین دلیل عکسهایی که می گیرند خیلی ارزشمند است.

رئیس خانه عکاسان با بیان اینکه سه سال قبل نمایشگاهی از این آثار برگزار کرده است، گفت: عکاسان ایرانی در مقایسه با عکاسان دیگر کشورها خیلی قوی‌تر هستند و نگاه‌های نو و پرقدرتی در آثارشان می بینیم.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست