1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان ایرانی
  3. فاطمه سادات نواب صفوی

فاطمه سادات

نواب صفوی

1329/02/22

تحصیلات حوزوی از قم،
کارشناسی کامپیوتر از آمریکا
از کودکی علاقمند به نقاشی بودم و از طبیعت بسیار زیاد لذت می بردم.
اولین تابلوی نقاشی دوره دبیرستانم با رنگ روغن بود و بعد از آن با آبرنگ نقاشی می کردم.
با هر دوربین کوچک ابتدایی هم عکاسی می کردم و دوست داشتم دنیا را با تصاویر ذهنی نگاهم که می دیدم، ثبت کنم .
بعد از انقلاب با نوشتن مقاله و دربخش سرویس سیاسی و خارجی کیهان مشغول به کار شدم.
بعد از جریان هایی که در کردستان و گنبد اتفاق افتاد همیشه یک دستگاه دوربین کوچک همراهم بود .
از سفرهایم عکاسي ميكردم و از همان عكس ها كه می گرفتم، در مقاله ها و گزارشهایم استفاده مي کردم تا بالاخره توانستم به مرور زمان با تهيه دوربيني از ويژگي هاي حرفه اي آن دوربین ها استفاده کنم.
با وجود اين امكانات بر روي دوربين بيشتر از عكاسي لذت مي بردم و عكس را به مكنونات ذهني ام نزديك و نزديك تر حس مي كردم.
از سال 1359 وارد به عرصه ی جنگ شدم و در کنار دکتر چمران- با آن روحيه زيبا و معنوي- در مناطق غرب کشور هم مي آموختم وهمرزم بودم.
وقتی ایشان علاقه ی مرا به عکاسی می دیدند که چگونه برای ثبت هر موضوعی مشغول کادربستن می شدم مرا به عکاسی تشویق می کردند و اولین عکسهایی که از خط مقدم نبرد با راهنمایی های ایشان گرفتم، در روزنامه کیهان چاپ شد.
از دکتر خواستم که به عنوان یک سربازاجازه دهد كه درکنار او و دیگر رزمندگان حضور داشته باشم، دکتر هم پذیرفت و یک اسلحه کلاشینکف با سایر تجهیزات را به من داد و چون دوربینم در همه جا همراهم بود وبا ديدن هر موضوعي دوربينم به طرف موضوع ميرفت. ناخواسته!زیاد عکاسی می کردم، در نتيجه دوستان همرزمم به شوخی می گفتند:
” اگر یک عراقی بیاید که با خواهر نواب بجنگد، خواهر نواب اول دوربینش را بر می دارد و می گوید بگذار تا چند عکس از تو بگیرم بعد با تو می جنگم”.
عکسها برایم ارزش زیادی داشتند خیلی از عکسها به نظرخودم خیلی جالب نبودند ولی بعدها به ارزش آنها پی بردم .
هزاران فریم عکس از جنگ تهیه کردم .
در طی این مدت در کشمیر، کوزوو،لبنان عکاسی کردم و بارها در لبنان در خطوط جنگی اسراییل و لبنان عكس های زیادی ثبت کردم .
از جمله همرزم های من “کاظم اخوان” بود كه شخصیت بسیار خاصی داشت.
او به معنای حقيقي كلمه عاشق بود وبا عشق و ایثارگری زندگی می کرد و در خیلی از مناطق عملیاتی با ما همراه بود، حتی درعملیات فتح خرمشهر و بعد ازفتح خرمشهر وقتی اسراییلی ها به جنوب لبنان حمله کردند،من قصد عزيمت به لبنان را كردم و وقتي كه کاظم فهمید به لبنان می روم گفت:
“من هم می آیم” ولی به دلیل مشغولیت هایی که در روزنامه داشتم، او در لبنان زودتر از من حاضر شد و مدتی را در سوریه منتظر ماند و قرار شد که زودتر به لبنان برود و من در آنجا به آنها بپیوندم که شنيديم راه توسط کتایب بسته شده است.
کتایبی ها در آن زمان با اسراییلی ها همکاری نزديكي داشتند کاظم رو دستگیر کردند و هنگامي من به لبنان وارد شدم كه آنها دستگیر شده بودند.
بگذريم!
از جریان صبرا و شتیلا هم- در زمان محاصره نظامی کشمیر هند- عکسهایی تهیه کردم.
در زمان درگیری های کزوو هم حضور داشتم و فیلم و عکسهای زیادی را از آن مناطق و بومیان آنجا تهیه کردم.
درمکه هم از کوچه های بنی هاشم ، داخل حرم ، مدینه ، منی و عرفات در شرایطی عکاسی کردم كه عکاسی ممنوع بود و با وجود درگیری ها و بارها از دست پیر عربستان فرار کردم.
الان هم با همه مشغولیتهای کاری و زندگی دوربین را به عنوان عضوی از وجودم حس می کنم و همیشه همراه خودم دارم و همانطوري كه با موضوعات اجتماعی و طبیعت و…زندگي مي كنم، عکاسی هم می کنم.ُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُ

برخی از نمونه آثار

• برگزاری چندین دوره نمایشگاه های عکس از حماسه هشت ساله دفاع مقدس همراه با زیرنویس های مربوط به هر عکس در کشور های سوریه، ترکیه،مصر، اردن،لبنان و انگلستان و ایالات متحده آمریکا.
• تالیف چندین مقاله که بنا بر طرح در مجامع بین الملل”، سندیت آنها با عکس هایی که به پیوستشان بوده مورد استقبال بیشتری قرار گرفت.

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست