1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. عکاس پیشکسوت «سبحان‌قلی کهنبانی» درگذشت

عکاس پیشکسوت «سبحان‌قلی کهنبانی» درگذشت

«سبحان قلی کهنبانی» عکاس بازنشسته خبرگزاری و فعال روزهای انقلاب و جنگ عراق و ایران درگذشت.
در کمال تاسف مطلع شدیم که هنرمند پیشکسوت روزهای انقلاب، عکاس فقید «سبحان‌قلی کهنبانی» مصادف با امروز یکشنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۹ به دلیل عارضه اختلال در سیستم عملکرد کلیه، در سن ۷۶ سالگی دعوت حضرت پروردگار را لبیک گفت.
استاد فقید عکاسی مستند و صاحب عکس های ماندگار از روزهای انقلاب اسلامی سال ۵۷ «سبحان قلی کهنبانی» از عکاسان دارای سابقه و پیشکسوت بودند که در دو مقطع انقلاب و جنگ، ثبت هایی ماندگار و گزارش هایی جاودان از حضور و فعالیت های مردمی را در کارنامه اجرایی اش به ثبت رساند.

از شاخص ترین و چشم‌آشناترین عکس‌های این عکاس فقید می توان به عکسی از سخنرانی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) در بدو ورود به ایران و در جایگاه سخنرانی‌شان در بهشت زهرا(س) تهران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ اشاره کرد.
کهنبانی با وجود اینکه ۳۴ سال سابقه‌ی خدمتش را در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) گذراند، با عنوان عکاس از این خبرگزاری بازنشسته شد و از سال‌های حضور و فعالیت خود آثار دیدنی و مستندی گرانمایه از روزهای انقلاب و سال های دفاع مقدس باقی گذاشت.

از آثار فاخر و عکس های ماندگار عکاس فقید «سبحانقلی کهنبانی» در تالیفات عکاسی همچون: جلد دوم کتاب عکس جنگ تحمیلی/The Imposed War، جلد چهارم کتاب عکس جنگ تحمیلی/The Imposed War و مجموعه عکس پستال «ایستاده در باد» با موضوع زنان در جنگ و انقلاب از نگاه عکاسان ایرانی، به چاپ رسیده است.
مدیریت رسانه پایگاه عکس چیلیک ضمن عرض تسلیت به محضر خانواده و همکاران این عکاس فقید عرصه خبرگزاری و رسانه، همچنین فعالان حوزه مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور، به نمایندگی از سوی عکاسان و مخاطبین این رسانه، آرامشی در خور برای روح این عکاس هنرمند و صبری شایسته برای خانواده و سایر بازماندگان ایشان آرزومند است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس برگزیده شناهنگ رقصندگان توسط «یوناس لیندکویست» به ثبت رسید
پسین
در چنین روزی پروژه عکاسی «پرتره های خانواده گمشده» داریو میتیدیری درخشید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست