1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. عکس‌های قدیمی دوران مشروطه در موزه‌ عکسخانه‌ شهر

عکس‌های قدیمی دوران مشروطه در موزه‌ عکسخانه‌ شهر

نمایشگاهی از عکس‌های قدیمی دوران مشروطه از روز سه شنبه ۲۲ تیرماه جاری در محل موزه‌ عکسخانه‌ شهر به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، در این نمایشگاه که به مناسبت یک‌صد و دهمین سالگرد انقلاب مشروطه برگزار می شود ، تعدادی از آثار و عکس ها از محل بایگانی این موزه انتخاب و به نمایش گذاشته می شود.  موزه عکسخانه شهر هر ساله به این مناسبت بخشی از عکس های بایگانی خود را در معرض نمایش عموم قرار می دهد .

مشروطه در موزه عکسخانه شهردر قاب نخست نمایشگاه عکسهای دوران مشروطه آمده است : دنیای عکس‌ها می‌خواهد آن‌چه را زیسته و تجربه شده است، در چارچوب عکس به نمایش بگذارد. عکس چارچوبی از زمان است که واقعیتِ گذشته را به حال تبدیل می‌کند. آن‌چه عکس در پی‌آن‌ست، بازنمایی زمان است و حاصلِ زمان، چیزی جز تجربه‌ی زیست تاریخی نیست.
نگاه به گذشته‌ی از بین رفته و سپری شده  به‌سان واقعیت تاریخی، در چارچوب عکس امکان‌پذیر است. محتوای هر عکس، تاریخ است. عکس‌ها، هم‌چون یک سند تاریخی، تصاویری از رخدادها را به ما عرضه می‌کنند که از میان رفته‌اند اما به مدد تلاش عکاس قابلیت کشف مجدد را در گذر زمان به دست آورده‌اند. لذت کشفی که بسیاری از وقایع تاریخی قبل از اختراع دوربین توفیق آن‌ را نداشته‌اند.

جنبش مشروطه‌ی ایران برای نخستین بار به تکثیر ابژه‌هایی پرداخت که در تاریخ‌نگاری رسمی، نادیده انگاشته می‌شدند. خیزش عمومی و سراسری مردم ایران در جنبش مشروطه برای نخستین بار هنر درباری و تشریفاتی عکاسی را به متن جامعه آورد.
مجموعه‌ی کنونی روایت‌گر یکی از اضطراری‌ترین لحظه‌های تاریخ معاصر ایران است. عکس‌های این مجموعه در کنار بازنمایی ساختمان‌های مخروبه‌ی پس از نبرد مشروطه‌خواهان با سلطنت‌طلبان، به ثبت چهره‌‌ی افرادی نظیر ستارخان ، باقرخان ، مجاهدین تبریزی و قفقاری می‌پردازد. عکس‌هایی که مشروطه‌خواهان لباس‌های خوب‌شان را پوشیده‌، قطار فشنگ‌های‌شان را بسته و دو طرف ستارخان و باقرخان به تعداد مساوی و متقارن نشسته یا منظم ایستاده‌اند. اکنون در یک‌صد و دهمین سالگرد انقلاب مشروطه، عکس‌ها هم‌چون یک سند تاریخی شاید به این پرسش پاسخ دهند که: آیا می‌توان از خلال تصاویر، تفسیر تازه‌ای از مشروطه به دست داد؟

نمایشگاه عکس مشروطه در ساعت ۱۵ روز سه شنبه ۲۲ تیرماه گشایش یافته و تا ساعت ۱۸ این دیدار ادامه خواهد داشت . سایر علاقمندان نیز می توانند تا پایان روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد ماه همه روزه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸، پنجشنبه ها از ساعت ۹ تا ۱۳ از این نمایشگاه عکس دیدن کنند .

موزه عکسخانه شهر در تهران ، میدان هفتم تیر ، خیابان بهارشیراز ، ضلع جنوب غربی میدان بهارشیراز واقع شده است .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نشست آموزشی « تغییر اقلیم و عکاسی » برگزار می شود
پسین
گشایش « نگارخانه تم » با نمایشگاه هفت گذر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست