1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. عکس های «پری ملکی» در تقویم سال ۱۴۰۰ نشست

عکس های «پری ملکی» در تقویم سال ۱۴۰۰ نشست

عکس های استاد «پری ملکی» خواننده آواز سنتی و موسیقی ایرانی از نگاه «مریم خداوردی» در تقویم سال ۱۴۰۰ نشست.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک /chiilick.com در این روزشمار که نسخه‌ای از آن در اختیار «اتاق خبر» این رسانه قرار گرفت، ۱۲ قطعه از عکس های تمرین و مطالعه، تک خوانی و صحنه، کنسرت و جمع خوانی، استودیوی ضبط و آموزش دکتر پری ملکی استاد آواز ایرانی، انتخاب، طراحی و به چاپ رسیده است.

پری ملکی، در پانزدهم آبان ماه سال ۱۳۳۰ در محله درخونگاه بازار تهران زاده شد و پدرش به تجارت چای اشتغال داشت. از شش سالگی همراه با خانواده به منزلی در محله جمال آباد نیاوران نقل مکان کرد و از این ایام بود که به موسیقی رادیو گوش می‌کرد و آنچه را می‌شنید، فرا می‌گرفت. بارها در مسابقات ناحیه شمیران رتبه اول را کسب کرد، اما به دلیل همین حضور مخفیانه، از ادامه راه بازماند.
در سال ۱۳۵۰ ازدواج کرد که نتیجه آن پذیرش مسئولیت مادری برای دو فرزند به نام‌های: توکا و بامداد شد.
این بانو پس از ازدواج به تشویق همسرش -حسن ملکی- خواندن را به‌طور جدی‌تری پی گرفت تا اینکه ایرج تیمورتاش، ترانه سرا، او را به وزارت فرهنگ و هنر وقت معرفی کرد و او مدت زمان کوتاهی نزد محمود کریمی به فراگیری آواز سنتی پرداخت.

از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۹ در انگلیس به فراگیری گیتار کلاسیک پرداخت و پس از بازگشت به ایران از محضر اساتیدی چون: برادران صادق و باقر مؤذن، نصرالله ناصح پور، علی جهاندار، امیر پایور بهره برد.
بانو پری ملکی از سال ۱۳۷۳ گروه موسیقی «خنیا» را تشکیل و از سال ۱۳۹۴ آموشگاه موسیقی خنیا را با هدف پذیرش و تربیت هنرجو تأسیس کرد.
گروه موسیقی «خنیا» به عنوان یکی از پیشگامان گروه‌های موسیقی بانوان، با انگیزه ایجاد زمینه برای بروز استعدادهای بانوان در زمینه هنر موسیقی تشکیل شده‌است.
وی همراه گروهش طی سالهای ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۸ کنسرتهای متعددی با عناوین: زمان که می گذرد، راز مانا، زمانها و داستانها(یادمان بنان)، ماه نو، نرود ز دلم هرگز(یادمان ایرج تیمورتاش) و نگاه آبی در ایران و برخی کشورهای جهان چون: آلمان، اتریش، سوییس، انگلیس، بلژیک فرانسه برگزار کرده است.

پری ملکی در سال ۱۳۹۵ مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) را در رشته موسیقی (گرایش آواز ایرانی) از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور دریافت کرد.
پری ملکی با سه فیلم مستند به کارگردانی خسرو سینایی و فیلم مستند «بارکوله کشی» همکاری کرده‌ است و نیز به عنوان تنظیم‌کننده موسیقی صحنه‌ها و تعلیم آواز با کیومرث پوراحمد در فیلم شب یلدا همکاری داشته‌ است.
برخی از آلبوم های این بانوی هنرمند عبارتند از: یاد ایران، یادمان بنان، زیباتر از ماه و گل، نرگس مست، تهران ۱۳۳۰، امیر عشق، شالی، رؤیای رنگین، قصه‌های از یاد رفته، عاشقان دیروز، شبی با خیام و آن روزها.

عکس‌های بکار رفته در این تقویم در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ طی کلاس‌های آموزشی، گفت وگوهای دوره‌ای، تمارین کنسرت‌ها و … ثبت شده است.
مریم خداوردی عکاس و طراح گرافیک در مدت زمانی نزدیک به سی ماه بر شخصیت بانو ملکی به عنوان یکی از چهره های شناخته شده موسیقی سنتی ایرانی متمرکز و رفتارهای شخصیت هنری و حسّی ایشان را مستند کرد.
مریم خداوردی پیرامون انگیزه اش پیرامون این اثر چاپی اظهار داشت: اگر در تعریف هرمونوتیک عکس از مانایی آن و جاودانگی زمان به سخن می آورند، موسیقی نیز نغمه ای جاودان از لحظه های سپری شده حس برانگیز است که بازنمایی و خوانده می شود و روح و روان آدمی را تسخیر می کند و تعالی می بخشد. این ویژگی در دو هنر مستقل از هم چنان ذهن و نگاه‌ام را درگیر کرد که در نوا و صدا و حس شخصیت استاد پری ملکی، چهره شناخته شده آواز سنتی ایرانی، مشغول کندوکاو شدم تا برخی نماها و زوایا را دوشادوش زمان و محتوای ذوقی ایشان به مانایی نزدیک تر کنم.
باشد تا در هر لحظه از سال به یاد نیکویی نیکان باشیم و با اتکا به قابلیت هر ظرفی از هنر، قدردان نیکی‌های ایشان.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس «نغمه هایی ناشنیده از سمفونی بلوچستان» در گالری نگاه
پسین
در چنین روزی تک عکس برتر ۲۰۲۰ در بخش «مسائل معاصر» به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست