1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. فاطمه ارمک: سرمایه اجتماعی ارزش افزاست

فاطمه ارمک: سرمایه اجتماعی ارزش افزاست

فاطمه ارمک دبیر اجرایی دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی در گفت وگو با واحد خبر دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک « سرمایه اجتماعی » را همچون سایر سرمایه های مادی و اقتصادی ، سرمایه ای زایا و ارزش افزا توصیف کرد.
ارمک همچنین در گفتگوی اختصاصی با پایگاه عکس چیلیک، اعلام داشت: دو سالانه ملی عکس « سرمایه اجتماعی » با هدف به نمایش در آوردن سرمایه اجتماعی از نگاه دقیق، هوشمند، مشاهده گر و موشکافانه عکاسان هنرمند برگزار می شود.
او ادامه داد: با توجه به ابعاد توسعه در زمینه های مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و برنامه ریزی برای دستیابی به وضع مطلوب و تلاش برای دستیابی وضع مطلوب و تلاش برای تحقق آن، ضروری است لوازم و تبعات رسیدن به توسعه همه جانبه در رسیدن به وضع مطلوب بپذیریم و از تمامی منابع و امکانات طبیعی و انسانی بالقوه بصورت مطلوب و حساب شده بهره ببریم و برای تمامی منابع ارزش ویژه ای قایل شویم.
یکی از لوازم برنامه ریزی در دنیای جدید، توجه به مشارکت فعال و اثربخش همه جانبه افراد جامعه در تمام ابعاد مختلف توسعه می باشد. به عبارت دیگر مشارکت فرآیندی است که در برگیرنده انواع کنش های فردی و گروهی به منظور دخالت در تعیین سرنوشت خود و جامعه تاثیرگذاردن بر تصمیم گیری درباره امور عمومی است.
نسیم طواف زاده مدیرعامل موسسه سبزکاران نیز در این زمینه ابراز داشت: مشارکت و انگیزش اجتماعی می تواند در سطوح مختلف خرد، میانی و کلان جامعه انجام پذیرد. شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر جامعه، نوع دید و نگاه مسئولان و برنامه ریزان، خلقیات و روحیات مردم، تجربیات و واقعیات گذشته جامعه و … بر پذیرش یا عدم پذیرش یا نحوه اجرای مشارکت موثرند. بنابراین لازمه توسعه پایا و همه جانبه، بسط روز افزون انگیزش و مشارکت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم در تصمیم گیری ها و تعیین خط مشی مرتبط با زندگی اجتماعی آن هاست.
سرمایه اجتماعی که ناظر بر منابع موجود در تعاملات اجتماعی برای گسترش کنش ها و تحصیل اهداف کنشگران اجتماعی است. سرمایه اجتماعی بطور خلاصه در شاخص های وفاداری، اعتماد، اتصالات شبکه ای، اقتدار فردی، هویت سازمانی، عمل متقابل، هنجارهای اجتماعی و اعتبار تجلی می یابد.
فاطمه ارمک اعلام داشت که از نظر دبیرخانه دو سالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی؛ سرمایه اجتماعی، مجموعه هنجارهای موجود در سیستم های اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری اعضای جامعه شده و موجب پایین آمدن سطح هزینه های تبادلات و ارتباطات می شود.
بر این اساس مفاهیمی چون جامعه مدنی و نهادهای اجتماعی نیز دارای ارتباط مفهومی نزدیک با سرمایه اجتماعی می شوند.
نسیم طواف زاده با توجه به هدف جشنواره در توضیح سرمایه اجتماعی گفت: ویژگی ذاتی سرمایه اجتماعی این است که در روابط اجتماعی شکل می گیرد. به تعبیری سرمایه اجتماعی در درون ساختار روابط افراد یافت می شود. برای برخورداری از سرمایه اجتماعی، فرد باید با دیگران رابطه داشته باشد و در واقع همین دیگران هستند که منبع واقعی برخورداری فرد از مزایا و امتیازات محسوب می شوند.
وی گفت: سرمایه یک منبع کلی است که اجتماع، افراد و گروه های اجتماعی و نهایتا کل جامعه از آن استفاده می کنند، تا هدف های خود را تحقق بخشند؛ یعنی ابزارهایی که فرد، گروه، نهاد یا جامعه ای برای رسیدن به هدف هایش از آن ها استفاده می کند، سرمایه نامیده می شود.
بطور کلی سرمایه اجتماعی دو جنبه دارد یکی عینی و دیگری ذهنی. جنبه عینی شبکه ها مربوط به سرمایه آن هاست. جمبه ذهنی آن ها نیز اهمیت دارد، چرا که مربوط به هنجارهای اجتماعی است که به عنوان نمونه هایی از هنجارهای اجتماعی می توان به توقع مقابله به مثل، اعتماد، اعتماد برای همکاری، دلسوزی و آگاهی اشاره کرد.
واژه سرمایه حکایت از آن دارد که سرمایه اجتماعی مانند سرمایه انسانی یا سرمایه اقتصادی، ماهیتی زایا دارد، یعنی ما را قادر می سازد ارزش ایجاد کنیم، کارها را انجام دهیم، به اهدافمان دست یابیم، ماموریت های مان را دز زندگی به اتمام برسانیم و به سهم خویش به دنیایی یاری رسانیم که در آن زندگی می کنیم. وقتی می گوییم سرمایه اجتماعی زاینده و مولد است، منظور این است هیچ کس بدون آن موفق نیست و حتی زنده نمی ماند. نکته دیگری که باید حتما در رابطه با سرمایه اجتماعی به آن توجه داشت این است که سرمایه اجتماعی یک ساختار جامعه شناختی است و آن را نباید به یک ساختار روان شناختی تقلیل داد؛ یعنی سرمایه اجتماعی قابل تقلیل در سطح فردی نیست.
هر گاه جامعه یا نهاد اجتماعی بتواند مشارکت اعضای خود را برای دست یابی به اهداف خاص یا حل مساله ای جلب نماید، گفته می شود که آن جامعه دارای سرمایه اجتماعی است.
این مشارکت می تواند الزام به فعالیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و هر نوع دیگر باشد. پیوندهای بین افراد می بایست دارای ماعیت متقابل، مبتنی بر اعتماد و دارای هیجانات مثبت باشد. اعتماد به این معناست که افراد ار موفقیت های گروهی یا نهادی برای منافع خود بهره برداری نمی نمایند یعنی سرمایه اجتماعی دو جزء اصلی اعتماد (به نوع ارتباط بین افراد مربوط می شود) و پیوند (پیوندهای عینی بین افراد یا ارتباطات آن ها با یکدیگر) دارد.
فاطمه ارمک اعلام داشت با توجه به پیچیدگی مفهوم سرمایه اجتماعی، سبزکاران به عنوان برگزار کننده اصلی تلاش زیادی برای روشن شدن مفاهیم سرمایه اجتماعی و پیچیدگی هایش داشته است و از این رو در دوازدهمین جلسه دبیرخانه دو سالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی با هدف افزایش مشارکت هنرمندان سراسر کشور تصمیم گرفته شد که نمایشگاه عکس های برگزیده در استان هایی که بیش ترین تعداد عکاسان شرکت کننده را داشته باشد، در دستور کار قرار دهد.
از سوی دیگر سلسه نشست هایی را با هدف تببین سرمایه اجتماعی و نیز عکاسی از سرمایه اجتماعی با حضور عکاسان، دانشگاهیان و فعالان مدنی برگزار نماید، نخستین نشست در دانشگاه گیلان در روز سه شنبه ۹ آبان برگزار خواهد شد.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
داور جشنواره عکس نگاران: تعریف زندگی در سیستان وبلوچستان متفاوت است
پسین
نمایشگاه عکس « جزر و مد خاک » در شیراز

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست