1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. فراخوان نخستین جشنواره سراسری عکس لالجین شهر جهانی سفال

فراخوان نخستین جشنواره سراسری عکس لالجین شهر جهانی سفال

دبیرخانه نخستین جشنواره عکس لالجین همدان شهر جهانی سفال با ارسال متن این فراخوان به دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک اطلاع رسانی پیرامون این جشنواره را به شکل رسمی آغاز کرد.
به نام آفریدگار خاک و آب
پیدایش بشر بر روی خاک (که جزو عناصر اربعه یعنی آب، باد، خاک و آتش است)، هنری را در ترکیب آب و خاک و تفتیده شدن در آتش، در دست بشر دیروز به وسیله ای کاربردی تبدیل کرد که همانا سفال بود. قدمت این مصنوع بشر امروزی به زمان های خیلی دور بر میگردد که رد آن را در موزهها میبینیم.
لالجین زمان طولانی را طی کرده است تا مرکز ثقل سفال جهان باشد. آری اینجا لالجین است شهر جهانی سفال. امروز این شهر از برکت این چهار عنصر طبیعت، قطب سفالگری ایران و جهان است.
اکنون بر آن شدیم این هنر را از قاب زیرکانه دوربینهای شما به تصویر بکشیم. هدف این جشنواره به رخ کشیدن هنر زیبای سفال و سفالگری است. سفالی که در دستان سالخوردگان و جوانان امروز مایه فخر صنعت گردشگری داخلی است. لذا به رسم ادب دست یاری به سوی هنرمندان عکاس دراز کرده، از همه صاحبان هنر دعوت میکنیم که در اولین جشنواره ملی لالجین شهر جهانی سفال میزبان شما باشیم.

مراحل شرکت در جشنواره:
۱. مطالعه دقیق و کامل فراخوان و مقررات آن
۲. انتخاب عکس
۳. تغییر اندازه عکس با توجه به فراخوان
۴. آپلود یا ارسال عکس به پست الکترونیکی، واتساپ یا سروش جشنواره

موضوعات:
جشنواره در چهار بخش برگزار می شود:
ویژه عکاسان حرفه ای:
۱. کارگاههای سفالگری و هنر سفال به صورت رنگی یا تک رنگ (فقط تک رنگ/سیاه و سفید) به شکل تک عکس یا مجموعه
ویژه عکاسان آماتور:
۲. کارگاههای سفالگری و هنر سفال به صورت رنگی یا تک رنگ (فقط تک رنگ/سیاه و سفید) به شکل تک عکس یا مجموعه
ویژه بخش مردمی:
۳. کارگاههای سفالگری و هنر سفال عکاسی با تلفن همراه
ویژه گردشگران خارجی:
۴. کارگاههای سفالگری یا هنر سفال به صورت رنگی یا تک رنگ (فقط تک رنگ/سیاه و سفید) به شکل تک عکس یا مجموعه

تبصره:
تعداد عکسهای ارسالی حداکثر تا ۱۵ فریم است.
تعداد عکسهای مجموعه عکس ۵ تا ۷ فریم میتواند باشد.

الف- تعاریف فراخوان
• تعریف برای عکس تک رنگ: یک عکس سیاه و سفید که شامل خاکستری کاملا تیره (سیاه) تا خاکستری کاملا روشن (سفید) و دامنهای از تنهای مختلف خاکستری است، یک عکس تکرنگ محسوب میشود.
یک عکس سیاه و سفید که بهجای تنهای خاکستری دارای تنهای یک رنگ دیگر باشد نیز عکس تک رنگ محسوب میشود و میتوان آن را در بخش سیاه و سفید شرکت داد، چنین عکسی را میتوان در کاتالوگ نمایشگاهی به صورت سیاه و سفید چاپ کرد. به بیان دیگر، یک عکس سیاه و سفید که بخشی از آن دارای تن یک رنگ دیگر باشد و یا با افزودن یک رنگ، به عکس رنگی (چند رنگ) تبدیل میشود باید در بخش رنگی شرکت داده شود، چنین عکسی در کاتالوگ نمایشگاهی جشنواره باید بصورت رنگی چاپ شود.
• از ارسال یک عکس هم به شکل سیاه و سفید و همان عکس بهشکل رنگی خودداری شود. در صورت ارسال هر دو عکس از بخش مسابقه حذف خواهد شد.
• در هر بخش میتوان پانزده فریم عکس ارسال کرد. هر عکس را فقط در یک بخش میتوان شرکت داد. عکسها باید طبق تعاریف جشنواره که در انتهای فراخوان آمده، باشند.

ب- شرایط شرکت در جشنواره:
۱. ثبت نام:
• شرکت در جشنواره برای تمام عکاسان، اعم از حرفهای، آماتور و مردمی آزاد است.
• ارسال مشخصات فردی، یک قطعه عکس پرسنلی و نشانی محل سکونت به همراه آثار از طریق پست الکترونیکی، به آدرس first.photo.lalejin.2018@gmail.com انجام گیرد.
• در هنگام ثبت نام، صفحه کلید فارسی استفاده شود. عدم استفاده از فیلترشکن الزامی است.
• اندازه عکسها:
• اندازه بزرگترین ضلع عکس ۱۴۰۰ پیکسل باشد. (یعنی عرض یا ارتفاع هیچ عکسی از ۱۴۰۰ پیکسل بیشتر نباشد) عکس ها را کوچکتر هم ارسال نکنید زیرا در داوری کوچکتر دیده شده و امتیاز کمتری اخذ می کنند.
• Quality عکس ها را به صورتی انتخاب کنید که حجم هر عکس بیشتر از یک مگابایت نباشد. عکسها باید با فرمت jpg ذخیره شوند. (لطفا اندازه و حجم تصاویر را قبل از ارسال بررسی کنید)
• برای چاپ عکسهای منتخب در ابعاد نمایشگاهی، پس از پذیرش اثر با عکاس تماس گرفته خواهد شد تا فایل آن را در اندازه بزرگترین سایز عکاسی شده با دوربین ارسال کنند.
عنوان عکس: عکس را نمیتوان با عناوین “بدون نام” ، “شماره فایل دیجیتال” (مثلا (DSC05121، “حروف خاص” )مانند: &، $، #) و یا عنوانی که فقط شماره باشد (مثلا ۱۲۳۲۴۵) ارایه کرد، زیرا اینگونه موارد، بدون عنوان محسوب شده و عکس بدون عنوان در جشنواره شرکت داده نمی شود. عناوین در داوری خوانده نمی شود و فقط برای شناسایی عکس ها می باشد، به همین دلیل می بایست تمام عکس های خود را نام گذاری کنید. همچنین عنوان عکس ها باید کوتاه و ساده انتخاب شده نه عنوانه ای پیچیده و ادبی!
• نام: هیچ اطلاعاتی از قبیل عنوان عکس، نام عکاس به داورها ارایه نمی شود. هیچ نوشته ای از قبیل عنوان عکس، نام عکاس در داخل عکس و یا به صورت واترمارک نباید باشد. عکس هایی که در داخل آنها این قبیل اطلاعات باشد، از داوری حذف خواهند شد.
• مطابقت با تعریف بخش: عکسهای هر بخش باید منطبق با موضوعات فراخوان که در ادامه آورده می شود باشد. درصورت نیاز می بایست فایل خام و بدون ویرایش عکس جهت بررسی مطابقت با تعریف به دبیرخانه ارایه شود. عکسهایی که در چارچوب تعاریف ارایه شده نباشد از داوری حذف خواهد شد.
۲. تحقیقات اخلاقی: شرکت در این جشنواره، به این منزله است که شرکت کننده شرایط زیر را بدون استثنا و بدون حق اعتراض پذیرفته است.
• مهم: دبیرخانه جشنواره در مورد عکاسی دیجیتال، توصیه می کند که عکاسان بایستی فایل اصلی عکس همان گونه که توسط دوربین ثبت شده و بدون دستکاری است ذخیره کنند. در موارد مغایرت با قوانین جشنواره، در دسترس نبودن اطلاعات مهم می تواند منجر به تحریم عکاس شود. برگزارکننده جشنواره می تواند از عکاسی که عکس های ارسالی اش مشکوک به عدم انطباق با قوانین است، درخواست ارسال فایل اصلی (حاوی اطلاعات ضبط شده با دوربین و یا در صورت وجود فایل Raw) کنند. اگر عکاسی این فایل ها را ارایه نکند، ممکن است تحریم شود.
۳. اختلاف: در صورت وجود هرگونه اختلاف در مورد انطباق با شرایط فراخوان و یا موارد مرتبط با عکسها (مانند دریافت، پذیرش، انطباق، نتایج کسب شده در داوری و جایزه)، تصمیم برگزارکننده و داوران در مورد پذیرفتن یا رد کردن عکسها، تصمیم نهایی است. هرگونه تخلف و نقض شرایط فراخوان حتی اگر ناشی از عدم درک صحیح فراخوان نیز باشد، می تواند به مراجع رسمی مختلف گزارش شود و نیز می تواند منجر به حذف عکس های متخلف از این جشنواره و سایر جشنواره ها شود. تصمیم گیری در مورد موارد پیشبینی نشده برعهده برگزارکننده است. شرکت در جشنواره به منزله پذیرش شرایط جشنواره است.
۴. انطباق: اگر برگزارکننده با دلیل قانع کننده تشخیص دهد که عکسی با قوانین و فراخوان جشنواره، مطابق نیست، میتواند عکس را از جشنواره حذف کند. عکس ها باید در چارچوب قوانین کشور باشد.
جشنواره با حسن نیت عکسهای ارسالی توسط هر نفر را مالک آن اثر می داند. در صورتی که خلاف این امر اثبات شود دبیرخانه جشنواره وظیفه قانونی خود می داند که علاوه بر حذف در بخش مسابقه کلیه عایداتی که به عکاس داده شده در هر مقطع از جشنواره از وی را سلب کند.

۵.استفاده از عکسها:
• برگزار کننده مجاز به استفاده از تمام یا بخشی از عکس های پذیرفته شده در انتشارات مربوط به جشنواره، اعم از کاتالوگ، سایت جشنواره و سایر موارد مرتبط با جشنواره است.
• با توجه به قوانین جشنواره پس از ثبت نام، امکان انصراف از شرکت در جشنواره وجود ندارد.
• به کلیه شرکت کنندگانی که آثارشان به بخش نمایشگاه راه می یابد گواهی شرکت اهدا خواهد شد.

۶. ارسال و مشاهده عکسها
• ارسال عکس :
– پست الکترونیکی جشنواره به نشانی: first.photo.lalejin.2018@gmail.com

• مشاهده عکس :
– کانال واتس آپ جشنواره به نشانی: ۰۹۱۸۷۲۱۲۲۵۲
– کانال سروش جشنواره با شناسه: first_photo_lalejin2018@
– صفحه اینستاگرام جشنواره به نشانی: first_photo_lalejin2018@

۷. داوری:
• در هر بخش، عکس های هر شرکت کننده حداقل در چهار دور مختلف به داوران نشان داده خواهد شد.
مدت زمانی که داوران یک عکس را می بینند با هم برابر بوده و تا پیش از مرحله انتخاب برگزیدگان، داوران از رای یکدیگر اطلاعی ندارند.
فقط در مرحله انتخاب برندگان است که داوران در مورد عکس ها با یکدیگر صحبت می کنند و رای گیری می شود. نظر هیات داوران قطعی است و اعتراضی پذیرفته نخواهد شد.

پ : جوایز و مشوق ها:
بخش یک:
نفر اول: تندیس جشنواره،دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون ریال
نفر دوم: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال
نفر سوم: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال

بخش دو:
نفر اول: تندیس جشنواره ،دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال
نفر دوم: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال
نفر سوم: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ هشت میلیون ریال

بخش سه:
نفر اول: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال
نفر دوم: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ هفت میلیون ریال
نفر سوم: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال

بخش چهار:
نفر اول: تندیس جشنواره ،دیپلم افتخار و جایزه نقدی به معادل ده میلیون ریال ایران بن خرید سفال
نفر دوم: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ هفت میلیون ریال ایران بن خرید سفال
نفر سوم: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال ایران بن خرید سفال

دو : مشوقّ ها
الف : جشنواره هر عکسی که به بخش مسابقه راه پیدا کند به عنوان هدیه مبلغ سیصد هزار ریال را به صاحب اثر به غیر از برگزیدگان اهدا می کنند.
ب : نفراول تا سوم هر بخش، یک روز میهمان ویژه جشنواره بوده که ضمن اسکان و پذیرایی می توانند در کارگاه های منتخب سفالگری به شکل ویژه عکاسی کنند.

ت : تقویم جشنواره:
• آغاز ثبت نام و دریافت عکس ها: ۲۴/۰۵/۱۳۹۷
• آخرین مهلت ثبت نام و دریافت عکس ها: ۲۵/۰۷/۱۳۹۷ [highlight](تا ۳۰ آبان ماه تمدید شد)[/highlight] • داوری: ۲۸/۰۷/۱۳۹۷
• اعلام نتایج: ۰۱/۰۸/۱۳۹۷
• اهدا جوایز: آبان ماه ۱۳۹۷

ث: دبیر و داوران:
دبیر جشنواره: حمید محبی مجید (شهردار لالجین)
مدیر اجرایی و هنری جشنواره: مجید مرادی
مسئول دبیرخانه: محمد شهسواری
روابط عمومی: فاطمه قربانی، پیمان مناسبی
هیئت داوران : عباس حاجی پور آرانی، پرویز رضایی و مجید مرادی
نشانی دبیرخانه: همدان، لالجین، ابتدای بلوار آیت الله خامنه ای، شهرداری لالجین، شماره تلفن: ۰۹۱۸۷۲۱۲۲۵۲

ج : اعلام نتایج:
• نتایج جشنواره به پست الکترونیک شرکت کنندگان ارسال خواهد شد.
شرکت کنندگان باید در فرم ثبت نام یک پست الکترونیک صحیح ثبت کرده و مطمئن شوند که در تنظیمات، آدرس پست الکترونیک lalejinphoto2018@gmail.com به عنوان غیر اسپم تنظیم شده باشد.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
موزه عکسخانه شهر و گرامی‌‌داشت روز جهانی عکاسی
پسین
نمایشگاه عکس «آن جا بودگی» در گالری طراحان آزاد

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • دوستان لالجین من. شما لازم نیست مسابقه با بوق و کرنا مسابقه برگزار کنی. خودت بیا و اول تو پوسترت که عکس گذاشتی عکاس شو بنویس و معرفی کن. بعد دنبال مسابقه باش. تو هنوز اصول اولیه کار رو نمیدونی و نخواهی فهمید اونوقت میخواهی برای چی مسابقه عکاسی بزاری برادر من. تو هنوز تاتاتی کردنم بلد نیستی. دنبال دویدن صدمتری…. جل الخالق……..

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست