1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. قلمسیاه: برگزاری دوسالانه به سلامت شهروندان کمک می کند

قلمسیاه: برگزاری دوسالانه به سلامت شهروندان کمک می کند

دوسالانه عکس ورزشی ایران در حال برگزاری است و این روزها پس از نشر خبر اسامی شرکت کنندگان، گزارش داوری و در نهایت معرفی عکاسان راه یافته به نمایشگاه، دبیرخانه این دوسالانه مهیای آماده سازی آثار برای نمایش است.

البته در کنار این مهم، دبیرخانه گفت وگویی را هم با یکی از اعضای یات داوری این دوسالانه انجام داده است تا با دیدگاه های ایشان در خصوص عکس ورزشی و تاثیرات برگزاری این چنین رویدادهایی بر لایه های تاثیرپذیر جامعه آشنا شویم.
آنچه در پی می آید، گفت وگوی " سارا فرجی " از اعضای ستاد خبری نخستین دوسالانه عکس ورزشی ایران با استاد علی قلمسیاه، مرد نام آشنای آموزش و عکاسی و ورزش است که می خوانید.

قلمسیاه: برگزاری دوسالانه به سلامت شهروندان کمک می کند

قلمسیاه: برگزاری دوسالانه عکس ورزشی به سلامت شهروندان کمک می کند.
به اعتقاد علی قلمسیاه دیدن تصاویر ورزشی به نوعی مردم را تشویق به ورزش و آشتی با آن می کند، وقتی هم که مردم ورزش کنند تاثیرات مثبتی بر روی تلطیف و سلامت شهری راشاهد خواهیم یود.
به گزارش " پایگاه عکس چیلیک " به نقل از ستاد خبری نخستین دوسالانه عکس ورزشی ایران، علی قلمسیاه در خصوص لزوم و ضرورت برگزاری نخستین دوسالانه عکس ورزشی گفت: برگزاری این دوسالانه به نوعی آشتی میان مردم و ورزش است، چون دیدن تصاویر ورزشی به نوعی مردم را تشویق به نزدیک شدن به ورزش می کند و وقتی مردم ورزش کنند تبعات مثبتی بر روی تلطیف و سلامت آنان خواهد داشت، مثلا اگر مردم با دیدن عکسی تشویق شوند که از دوچرخه برای تردد در شهر استفاده کنند، آلودگی شهر کمتر می شود، مردم کمتر سیگار می کشند و در نتیجه فضای شهری سالم تری را خواهیم داشت.
وی در ادامه با اشاره به تاثیر برگزاری این دوسالانه بر روی مدیران شهری افزود: دیدن عکس ها و تصاویر ورزشی به نوعی هشدار برای مدیران شهری است چون ممکن است مدیران شهری با دیدن تصاویرورزشی به خیلی از کم و کاستی ها پی ببرند و به فکر حل مشکلات این حوزه بیافتند؛ به عنوان مثال وقتی عکسی از بچه ای که در جوی آب مشغول آب تنی هست ببینند، به این فکر می افتند که امکانات و سالن های ورزشی در شهر را بیشتر کنند، بنابراین برگزاری چنین رویدادهای هنری- ورزشی تاثیر دو جانبه بر روی مردم و مدیران خواهد داشت و چه بسا مدیران و مسئولان را به فکر اساسی فرو خواهد برد.

این استاد عکاسی در خصوص جایگاه جهانی و بین المللی عکس ورزشی گفت: در آژانس های عکس معتبری مثل world press photo که چند عنوان و شاخه اصلی دارد، یکی از شاخه هایش عکس ورزشی است که خود به دو دسته sport action یا رویداد ورزشی که دارای تعاریف رسمی و به نوعی عکاسی ورزشی حرفه است و دسته دوم feature of sport یا به اصطلاح خصیصه ورزشی، تقسیم می شود، بنابراین حوزه عکاسی ورزشی در مراکز معتبر عکاسی دنیا دارای تعاریف رسمی و حرفه ای است و جایگاه ویژه ای دارد.
داور نخستین دوسالانه عکس ورزشی در خصوص کارگاه هایی که در طول برگزاری این دوسالانه قرار است تشکیل شود توضیح داد: بنا است که در طول برگزاری دوسالانه عکس ورزشی، کارگاه هایی در هر دو حوزه رویداد ورزشی و خصیصه ورزشی که پیش از این به آن اشاره شد برگزار شود تا نگاه وسیع مفهومی، تخصصی وفنی آموزش داده شود، مخاطبین این کارگاه ها، هم می توانند عکاسان باشند و هم نسل جدیدی که علاقمند به این حوزه هستند، علاوه بر تشکیل این کار گاه در نظر داریم با چند عکاس و استاد شاخص عکاسی در کشورهای دیگر هماهنگی نماییم تا به عنوان مهمان مدعو در کار گاه ها شرکت نموده و به پرسش های مطرح در این حوزه با ارایه ی نمونه کارهای خود، پاسخ دهند، این کار موجب می شود که مخاطبین کارگاه ها آگاهی بیشتری نسبت به این رویداد ورزشی پیدا کنند.

قلمسیاه: برگزاری دوسالانه به سلامت شهروندان کمک می کند

وی همچنین در خصوص تاثیر برگزاری چنین دوسالانه ای گفت: از آنجا که عکاسی ورزشی با توجه به چند عامل مهم مثل برگزاری مسابقات متعدد و متنوع و ابداع ابزار فنی پیشرفت کرده است و همچنین عکاسان علاقمند به این حوزه هم در سطح جهان و به ویژه در ایران بیشتر شده اند، بنابراین برگزاری این دوسالانه می تواند فرصت های خوب آموزشی در اختیاراین عکاسان قرار دهد.

قلمسیاه در پاسخ به این سوال که چرا عکاسان ورزشی صاحب انجمن و یا نهاد خاصی نیستند جواب داد: عکاسان ورزشی کشورمان صاحب انجمنی با نام انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی هستند ولی این انجمن زمانی هویت پیدا می کند که اعضای آن و همه عکاسان دیگر به آنجا به چشم یک باشگاه یا مرکز فنی عکاسی نگاه کنند و آنجا را ساماندهی و سازماندهی نموده و به وجود چنین مکانی ابراز علاقمندی کنند. به عنوان نمونه در مناسبت های مختلف، عکاسان شاخص و نامدار داخلی و خارجی دعوت و بازخوردهای حضور آنها را مورد بررسی قرار دهند، علاوه بر آن تلاش کنند که فرهنگ شهروندی با ورزش غنی تر شود چون اگر بخواهیم به انتظار فردی بنشینیم تا برایمان کاری انجام دهد بیهوده است، این خود افراد هستند که به انجمن پروبال می دهند و ماهیت هر انجمنی به اقتدار اعضای آن است.
وی در پایان با تاکید براینکه برگزاری چنین دوسالانه ای می تواند فرصت های بسیاری زیادی برای فعالان این حوزه ایجاد کند گفت: برگزاری چنین دوسالانه ای بهترین فرصت را برای تولیدکنندگان ابزار عکاسی و ورزشی نیز فراهم می کند تا به تبلیغات محصولات خود بپردازند چنانکه در مسابقات بزرگ و معتبر دنیا مثل المپیک هم این رسم رایج است.

تولیدکنندگان ابزار و محصولات جدید خود را در چنین رویدادهایی معرفی می کنند. در ایران هم تولید کنندگان می توانند از چنین رویدادهایی استفاده کنند.
برای افکار عمومی و مخاطبین عام مهم است که عکاس با چه ابزاری عکس خود را گرفته است، علاوه بر آن مهم ترین جنبه یک رویداد ورزشی، همگانی کردن آن و پالایش عمومی است، چنین رویدادهایی به بهبود کیفیت زندگی افراد نیز منجر می شود.
*****
نخستین دوسالانه عکس ورزشی ایران به دبیری " فریبا اباذری " و با مسئولیت داوری " علی قلمسیاه، اسماعیل عباسی، سیف ا.. صمدیان، نادر داودی وعلی رهبر " در حال برگزاری می باشد که به زودی شاهد نمایش این آثار خواهیم بود.
"پایگاه عکس چیلیک " به عنوان حامی رسانه ای این دوسالانه، تلاش دارد تا سایر اخبار دریافتی از دبیرخانه این دوسالانه را بلافاصله پس از دریافت، منتشر نماید.
————————————————————————————————————————————————————————-
جهت مشاهده متن گفت وگو با علی قلمسیاه، از اعضای گروه داوری این دوسالانه " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده گزارش تصویری نشست داوری آثار دوسالانه عکس ورزشی ایران " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده اسامی شرکت کنندگان در نخستین دوسالانه عکس ورزشی ایران " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده خبر مربوط به تمدید فراخوان نخستین دوسالانه عکس ورزشی ایران " ایـنجـا " کلیک کنید.
جهت مشاهده فراخوان نخستین دوسالانه(بینال) عکس ورزشی ایران " ایـنجـا " کلیک کنید.

پیشین
سوگواره «مهر محرم» تا ۱ آذر تمدید شد
پسین
نمایشگاه گروهی عکس « زون سیستم » در مشهد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست