1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. مجموعه عکس مهدی فاضل با عنوان: «من، آن جا، آن وقت»

مجموعه عکس مهدی فاضل با عنوان: «من، آن جا، آن وقت»

این روزها که شاهد حضور ویروس کرونا و گذر از بیش از دو تا سه ماهه ی این بیماری نامبارک و منحوس در جای جای کشورمان هستیم، در محدوده ی ممنوعیت هایی به سر می بریم که ناخواسته بر ما و علاقمندی هامان تحمیل شده است.
در حوزه عکس و عکاسی نیز این جریان نامبارک حاضر شده و همان محدودیت های یاد شده را به گونه ای درخور به اهالی جامعه عکاسی و انبوه علاقمندان به هنر عکس و عکاسی خورانده است.
یکی از انواع رایج این محدودیت ها نمایش عکس و برگزاری نمایشگاه عکس و حضور در گالری های هنری تهران و تماشای عکس است.
«مهدی فاضل» از عکاسان خطه خراسان رضوی، با انتشار مجموعه عکس جدید خود: «من؛ آن جا، آن وقت» در شبکه اجتماعی و نیز ارسال این مجموعه به دفتر رسانه «پایگاه عکس چیلیک»، به گونه ای به جبران این محدودیت برآمده است.
در ابتدا بیانیه (Statement) ارسالی این عکاس و در پی آن مجموعه عکس «من، آن جا، آن وقت» را با هم به نظاره می نشینیم:

عکاسی، از ابتدای حیات خود، به حس مالکیت بشر دامن زده است! عکس ها نوعی سند مالکیت اند؛ سند مالکیت دیدن!

از نخستین ثبت های مکان نگارانه ی فرانسیس فریث تا غالب مستندنگاری های معاصر، همگی به نوعی، سعی در به تملک درآوردن جهان و اتفاقات آن داشته اند! و «دوربین عکاسی» همواره تکه های واقعیت را به تملک عکاس درآورده است…

در دوران معاصر و با همه گیر شدن ابزار عکاسی (دوربین) ، دیگر مکان نگاری های ساده به دلیل کثرت سرسام آور عکسها، از شدت وفور، ارزش چندانی برای تملک ندارند… اما اتفاقها و وقایع، همیشه محمل خوبی برای اقناع حس تملک آدمی به واسطه ی «عکس» بوده اند…

از سویی، «سلفی» ها، امروزه به خدمت این حس آدمی درآمده اند و ثبتهای سلفی گونه، همواره با آن حس تملک همراه بوده اند.

این مساله در حال حاضر، وجه تازه ای به خود می گیرد؛ سلفی در برابر اتفاقات ناگوار و پدیده های منفی و ناخوشایند، برای تغذیه ی حس «من آنجا بودگی»! و تا آنجا پیش می رود که گاه، افرادی بجای تاثیر مثبت گذاردن بر آن اتفاق ناخوشایند و کم کردن ابعاد فاجعه، بی توجه به درد و رنج افراد درگیر، صرفا به ثبت آن اتفاق، یا سلفی گرفتن درکنار چنین اتفاقهایی مبادرت می ورزند!

این مجموعه تلنگری ست به مساله ی فوق الذکر، برای به چالش کشیدن آن.

فجایع و حوادث تلخ، ممکن است اعجاب برانگیز باشند یا بتوانند ولع ما را به دیدن تحریک کنند اما یقینا شایسته ی شادی حاصل از ثبت تصویر آن نخواهند بود! و این مجموعه، به شکلی نمادین به نقد سلفی های اینچنینی می پردازد و آنرا به زیر سوال می برد.

برای ثبت این عکسها، ابتدا با استفاده از ویدیو پروجکشن، عکسهای معروف تاریخ عکاسی را بر روی پرده ای عریض انداختم سپس از افرادی خواستم در قسمتی از تصویر و جلوی آن قرار گیرند بطوریکه بخشی از نورهای تصویر بر روی ایشان بیفتد، سپس ژست سلفی گرفتن به خودشان بگیرند.
برای هرچه تخت تر شدن عکس و تبدیل شدن اشخاص به بخشی از عکس، از فاصله ای ۵۰ متری و با استفاده از لنز تله عکسها را ثبت نمودم.

طرح و عکس از: مهدی فاضل
م
نبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
« شاهین شهابلو » در اثر ابتلا به کرونا درگذشت
پسین
بنیاد عکس مطبوعاتی جهان World Press Photo عکس برتر سال ۲۰۲۰ را معرفی کرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست