1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. مستند فعالیت ماهیگیران توسط عکاسان تور عکاسی چیلیک

مستند فعالیت ماهیگیران توسط عکاسان تور عکاسی چیلیک

عکاسان همسفر با ۱۰۴ومین تور عکاسی چیلیک طی سفری دو روزه با حضور در محل کار و استراحت کارگران ، شبانه روز کاری ماهیگیری را مستند کردند.
یکصدوچهارومین تور عکاسی دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک با هدف مستندنگاری شبانه روز کاری کارگران ماهیگیر ساحل خزر در استان مازندران برگزار شد.
در این سفر که با امکان حضور ۱۸ تن از علاقمندان به عکاسی مستند ممکن شد ، عکاسان در حرکتی شبانه از مقابل دفتر پایگاه عکس چیلیک ، برنامه عکاسی شان را همزمان با آغاز بکار روز کارگران ماهیگیری آغاز کرده و در کنار ایشان به عکاسی مشغول شدند.
در ادامه از زوایای مختلف زندگی، استراحت، امور فردی، محل زندگی، کار گروهی، کارگاه بافت تور و مرمت پره، محوطه تعمیر تجهیزات فنی و ادوات ماشینی و نقوش محل و…کار ثبت و عکاسی مستند انجام گرفت و در نهایت شامگاه روز جمعه ۲۰ بهمن ماه، عکاسان به نقطه آغاز حرکت به تهران بازگشتند.

همسفران همراه با ۱۰۴ومین تور عکاسی چیلیک به این ترتیب معرفی می شوند: کامران ذهبی، حسین موقر، محمدرضا رحیمی، محمدعلی شیخی، اعظم حشمتی، زهرا باقری فرد، فاطمه کریمخان، محمد موسی زاده ، آرین جوادیان، ندا رهگذر، عرفانه سعیدیان، راستین موسی زاده، سمیه(بهاره) تاجیک ، مریم خداوردی، منصوره(عارفه) حجّارمنش، سبحان سروری ، ابراهیم باقرلو و مهدی سروری.

مدیریت پایگاه عکس چیلیک خود را متعهد می داند از میزبانی، پشتیبانی و همراهی: ابراهیم اکبری (مدیرعامل)، رحمان نوروزپور(نائب رئیس)، حبیب ا.. موسی پور(رئیس هیات مدیره) نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشد.
بنابر برنامه ریزی ها، منتخب آثار عکاسان شرکت کننده در مجموعه تورهای عکاسی از فعالیت ماهیگیران، در قالب نمایشگاهی گروهی ارایه خواهد شد.
از مهمترین اهداف برگزاری تورهای عکاسی پایگاه عکس چیلیک پس از نخستین دوره جشنواره تورهای عکاسی چیلیک شناسایی استعدادها و جذب علاقمندان و دوستداران هنر عکاسی در محیطی علمی، سالم و صمیمی است تا ضمن شرکت در فضایی عکاسانه از تاثیر شرایط کارگاهی و آموزش غیرمستقیم عکاسی بهره های لازم را برده و تجارب اولیه و تکمیلی خود را در زمینه عکاسی: مستند، مفهومی، منظره و طبیعت، روایی وگزارش، چهره، اجتماعی، معماری و … افزایش دهند.

مطابق با رسم تمامی تورهای عکاسی « پایگاه عکس چیلیک » مقرر شد تا با مشارکت همسفران فعال (صاحب اثر در گزارش تصویری و عکس های منتخب)، نشست نقد و بررسی عکس های این تور برگزار شده و عکس ها و نگاه برتر در این نشست بنا بر رای و نظر همسفران و حاضرین علاقه مند مورد معرفی قرار می گیرند.
تورهای آتی ” پایگاه عکس چیلیک ” 
با هدف عکاسی از: طلوع در کویر ، روستاهای کردستان ، طبیعت پاییزی جنگل های گلستان ، عشایر شاهسون اردبیل، غروب ماسوله و صبحگاه قلعه رودخان، کویر شهداد، آبگیر الندان، روستا و کویر ورزنه، غار کتله خور، جزیره قشم، نهارخوران گرگان، پل ورسک و شیرگاه، عشایر دشت مغان، طبیعت آستارا، و … در دست هماهنگی وطراحی است که پس از برنامه ریزی معرفی خواهند شد.
برای مشاهده گزارش تصویری تور عکاسی مستند کارگران ماهیگیری « اینـجـــا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس‌ « روزمرگی » در مشهد
پسین
نمایشگاه گروهی عکس « منظر » در نگارخانه آرته

به تازگي منتشر شده

۷ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتى
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ۱۵:۴۸

    یکى از ویژگى هاى عکاسى مستند همزیستى با موضوع مستند و ایجاد ارتباط با محیط موضوع مى باشد.
    با توجه به این اصل، عکاسى از موضوع مستندى چون ماهیگیران ساحلى از این امر مستثنى نیست.
    #پایگاه_عکس_چیلیک با برگزارى این تور مستند، شرایط حضور در محل کار و استراحت، ماهیگیران را براى ما همسفران فراهم کرد ، و طى سفرى دو روزه ، توانستیم ضمن ارتباط با محیط کار و اسکان ماهیگیران، و ایجاد ارتباط با آنها، با ذهن و نگاهى آماده، به ثبت و مستند نگارى این موضوع بپردازیم.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۳:۲۷

    تور عکاسی از ماهیگیران که معمولا یک روزه انجام می شد ، این بار در دو روز برگزار شد و من بسیار از این بابت خوشحال شدم چرا که فرصت بیشتری بود برای پیدا کردن نگاه و تمرکز بر موضوع. در این سفر ما سه نوع متفاوت از شرایط عکاسی را تجربه کردیم، هم هوای ابری-بارانی و هم عکاسی در شب که همچنان کار و فعالیت ماهیگیران ادامه داشت و هم روز آفتابی که بسیار تجربه خوبی بود.
    سپاس از برنامه ریزی و پشتیبانی خوب #پایگاه_عکس_چیلیک در برگزاری تورهای عکاسی و حمایتها و جلسات نقد و بررسی عکسها بعد از انجام سفر.

    پاسخ
  • ابراهیم باقرلو
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۳:۳۴

    تا کنون ۶ بار تجربه عکاسی مستند از ماهیگیران با روش صید پره را در تورهای عکاسی چیلیک داشته ام و هر بار سفر وشرایط متفاوتی را تجربه کرده ام و نکات جدیدی را آموخته ام.
    در این سفر تجربه شب مانی و اسکان در اتاق های استراحت کارگران ماهی گیر، ارتباط نزدیکتر و درک بهتر شرایط و حاشیه های زندگی یشان را داشتم که تجربه ای خاص نسبت به سفرهای قبل بود، همچنین تجربه چالش برانگیزعکاسی از ماهیگیران در هنگام غروب و تاریک شدن هوا که سبب تولید ثبتهای متفاوتی گردید.
    چون همیشه موفقیت این سفرها را در گرو هماهنگی ها، برنامه ریزی ها ی صحیح مدیریت تور و وجود همسفرانی هدفمند، همراه، همدل می دانم که سبب شده است تا با آرامش خاطر به عکاسی بپردازیم و خاطرات خوشی را در خانواده چیلیک رقم بزنیم.

    پاسخ
  • لازمه ثبت موفق در عکاسی مستند درک وشناخت خوب از محیط و موضوعی ست که می خواهیم از آن عکاسی کنیم.
    #پایگاه_عکس_چیلیک با برنامه ریزی صحیح و دقیق با برگزاری دو روزه تورماهیگیران این امکان را فراهم کرد که با اسکان در محل زندگی ماهیگیران با شرایط کار و زندگی شبانه روزی آن ها بهتر و بیشتر آشنا شویم و بتوانیم ثبت های هدفمند و با نگاهی آگاهانه تر داشته باشیم.
    با تشکر از جناب آقای سروری مدیریت محترم چیلیک که این موقعیت را برای ما فراهم آوردند.

    پاسخ
  • یک سفر عالی با گروهی بی نظیر همراه تجربیات و یادگیری های ارزشمند که خاطره ای فراموش نشدنی ساخت
    تشکر فراوان از جناب آقای سروری و راهنمایی های آقای باقرلو🙏🙏

    پاسخ
  • این سفر دومین بار بود که عکاسی مستند از ماهیگیران را همراه #پایگاه_عکس_چیلیک تجربه میکردم.
    سفری فوق العاده عالی از هر لحاظ
    سکونت دو روزه در محل اسکان ماهیگیران فرصت عالی و مغتنمی بود که موجب شد با آرامش بیشتری به عکاسی بپردازیم و همچنین در طی این دو روز تمام شرایط مناسب نوری در طول شبانه روز را دقیقا در همان موقعیت عکاسی داشته باشیم و تجربه کنیم.
    این اسکان دو روزه در محل استراحت ماهیگیران موجب درک و دریافت بهتر و عمیق تری از محیط و موضوع مورد نظر بود که باعث شد نگاهمان و ذهنمان برای ثبت های موفق، آماده تر و متمرکزتر باشد.
    صمیمانه از #پایگاه_عکس_چیلیک ممنونم که تمام سفرها با نظم و آرامش و امنیت کامل برگزار می شود و همواره مقصد سفرها خاص ترین موقعیت ها و در بهترین شرایط از پیش برنامه ریزی شده می باشد.
    تمام این شرایط را اعم از موقعیت های بسیار عالی و خاص برای عکاسی، نظم و امنیت و نشاط در طی تمام سفرها، هدفمند بودن سفرها و کلاسهای نقد و بررسی آثار بعد از هر تور و…. همه و همه را مرهون مدیریت توانمند و صبور #پایگاه_عکس_چیلیک یعنی جناب #مهدی_سروری هستیم. سایه شان بر سر جامعه عکاسی کشورمان مستدام باد.

    پاسخ
  • بعد از گذشت چندین ماه که مجددا تور عکاسی پایگاه عکس چیلیک را تجربه کردم فهمیدم چه فرصت هایی را با حضور در تورهای پایگاه تجربه میکنم که در حالت عادی ندارم:
    شانس حضور کنار عکاسان
    انسجام در برنامه ریزی عکاسی
    مدیریت و برنامه ریزی دقیق روزانه برای موقعیت های عکاسی
    همفکری و مشارکت عکاسان در تور
    یادگیری های بسیار حین تور چه به لحاظ مسائل فنی عکاسی و چه به لحاظ تجربیات گروهی و فردی
    حضور در موقعیت کارو فعالیت موضوعات عکاسی(لذت حضور در کنار اتاق های ماهیگیران و از نزدیک لمس زندگی شان را کردن فرصت بی نظیری است که منجر به تولید عکسهای موفق و عمیق و دارای خط فکری خواهد شد.
    تجربه بی نظیر اصلاح عکسهای برتر مورد نظر جهت حضور در جلسه نقد
    و آشنایی با دوستانی که ازبودن در کنارشان همیشه آموخته ام.
    اینها بخشی ازچیزهایی هستند که به خاطرشان چیلیک را برگزیده ام.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست