1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. ملک مدنی : « سرمایه اجتماعی » نیازمند تبیین مفهوم است

ملک مدنی : « سرمایه اجتماعی » نیازمند تبیین مفهوم است

دبیرخانه دوسالانه عکس « سرمایه اجتماعی » سعی دارد تا با انجام و ارسال گفت وگو با عکاسان و صاحب نظران دست اندرکار در حوزه عکس و عکاسی ، به منظور تنویر افکار و اندیشه های شرکت کننده، گامی دیگر در جهت تشریح مفهوم « سرمایه اجتماعی » بردارد.
دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک نیز با توجه به ساختار حمایتی از دبیرخانه های حامی حقوق عکاسان ، تلاش همکاران این رسانه را در راستای تحقق اهداف این دبیرخانه به کار گرفته است.
انتشار متن گفت و گو با کریم ملک مدنی از داوران فعالیت ادوار دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی پس از انتشار متن گفت وگو با نسیم طواف زاده برگزارکننده این دوسالانه ، در همین راستاست.

*جشنواره را در رسیدن به اهدافش تا چه اندازه موفق می دانید؟

تعیین میزان توفیق در اهداف جشنواره در اصل به عهده برگزارکنندگان آن است اما در مقام داور باید اشاره کرد که بروز ارتیقای کیفیت در آثار جشنواره در گروه چند عامل مهم است، عامل نخسب که از برجستگی بیشتری برخوردار است همانا مداومت جشنواره است؛ زیرا دوام و ماندگاری هیچ جشنواره ای به آسانی شکل گیری آن نیست؛ چه بسا جشنواره هایی که کار را به خوبی آغاز کردند، لیک به زودی به پایان خط رسیدند و این در حالی است که تشخص هر جشنواره در وهله نخست در گرو بقای آن است.

نکته دیگر آن است که ارقام جوایزی که برای هر جشنواره در نظر گرفته می شود، در جلب عکاسان جدی و حرفه ای تر بسیار موثر است.

و عامل مهم دیگر تبیین و روشنگری دقیق تر در خصوص موضوع جشنواره است، چون که برای بخشی از عکاسان ابهام آمیز است، زیرا مفهوم “سرمایه اجتماعی” می تواند آن قدر خاص شمرده شود که کم تر عکسی در قالب آن بگنجد و در عین حال می شود آن قدر انبساط معنا پیدا کند که بتوان هر عکسی را با تفسیر اندک در زمره “سرمایه اجتماعی” تلقی کرد. بنابراین در جهت تردیدزدایی در نزد عکاسان باید تصویری واضح و روشن تر با تمرکز بیش تر به ابعاد موضوع ارایه کرد.



*با توجه به ماهیت عنوان « سرمایه اجتماعی » و کارکردهای این عبارت، تا چه حد رسانه عکس را در بازتاب آن در جامعه موثر می دانید؟

“سرمایه اجتماعی” در هر شکل و مناسبتی از اهمیت شایانی در ساختار جامعه و پروسه اجتماعی برخوردار است، که پرداختن به ماهیت و هویت آن در جامعه خود محتاج “سرمایه” است. در این میان دست یاری به “هنر” به خصوص هنر عکاسی که از عینیت بیشتری در ارائه اثر برخوردار است در جهت بازتاب ابعاد “سرمایه اجتماعی” و کارکردهایش بیش ترین سهم و کم ترین هزینه را در بردارد.

*به نظر شما برای عکاسی از سرمایه اجتماعی چه نکاتی باید مورد توجه عکاسان قرار گیرد؟

از آنجا که این جشنواره تابع موضوع است، از این رو توجه عکاس در ارایه عکس باید در مرحله نخست در بردارنده مفهومی باشد که از جانب جشنواره عنوان شده است.
از سوی دیگر عکاس باید با پرهیز از مضامین تکراری و با وام گرفتن از خلاقیت شخصی به عکسی نایل آید که چه از لحاظ قرابت موضوع و چه از نظر بدعت در نگاه در قیاس با دیگر آثار متفاوت و ممتاز باشد.
عکس از: افشین میرزایی

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
آموزش « لایت روم » در دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک
پسین
دبیر جشنواره عکس نگاران: عکاسی بهترین ابزار معرفی سیستان وبلوچستان است

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست