1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. مهرداد افسری: ایده محور بودن مؤلفه‌ عکاسی معاصرست

مهرداد افسری: ایده محور بودن مؤلفه‌ عکاسی معاصرست

نشست اعضای کانون عکس انجمن سینمای جوانان ایران با مهرداد افسری عکاس ایرانی در سالن نگارستان مجموعه فرهنگی امام شهر اصفهان برگزار شد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نشست که عصر روز چهارشنبه ۴ اَمرداد ماه جاری به دعوت کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان برگزار شد مهرداد افسری عکاس نوگرای معاصر، در دو بخش مستقل به موضوع هنر عکاسی و هنر در دنیای معاصر پرداخت.

افسری در ابتدای کلام مطالبی در باب فلسفه هنر برای حاضرین در سالن ایراد کرد و پس از این مقدمه، مؤلفه‌هایی را از هنر معاصر برای مخاطبین حاضر در سالن برشمرد و نمود و تجلّی آنها را در دیدگاه هنرمند، مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.

ایشان در بخشی از صحبت های از عکس به عنوان رسانه ای فراگیر یاد کرد و گفت: در عصر حاضر به واسطه گسترش رسانه های تصویر محور و به خصوص عکس ، عکاسی در بالاترین میزان توجه و اقبال قرار گرفته است.

این عکاس مُدرنیست در این‌ بین به عدم اهمیت نظام زبان شناسانه در محیط عکس و دنیای پیرامون این هنر اشاره ای کرد و به اصل پرداختن توسط ایده و ذهن هنرمند به بیان معناگرایانه در اثر مورد تاکید قرار داد.

مهرداد افسری عکاس ، مستندساز و ویدیو آرتیست ایرانی به عنوان دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته عکاسی، پس از ارایه این تعاریف خاطرنشان کرد : «ایده محور بودن یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های عکاسی معاصر است.»

وی ضمن تاکید بر تاثیر ایده و ذهنیت عکاس در مقام شخصیت مولف بر اثر هنری ادامه داد: روزانه میلیون ها عکس در سراسر جهان گرفته می شود و به صورت های مختلف به اشتراک گذاشته می شود. همه دوربینی در اختیار دارند و لحظات و زندگی خود را ثبت می کنند. در این وضعیت کنش عکاس در مقام مولف پیچیده تر از قبل است، آنچه اهمیت دارد و باعث شکل گیری عکس در جایگاه اثر هنری می شود ایده و ذهنیت پشت دوربین است و واقعیت پیش روی دوربین از باب اهمیت جنبه ثانویه پیدا می کند. ایده محور بودن (در کنش عکاسانه انچه از پشت ئوربین در اثر جاری می شود) مهمترین ویژگی و مولفه ی عکاسی معاصر است.

در بخش دوم این نشست که با موضوع هنر عکاسی و هنر در دنیای معاصر در سالن نگارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، نقد و بررسی و گفتگو پیرامون آثار تعدادی از عکاسان کانون عکس اصفهان انجام گرفت و با ادبیاتی نقادانه، صریح و علمی ، نقطه نظراتی درباره عکس های مورد نمایش به عکاس و حاضرین در سالن بیان شد.

در پایان این نشست علمی و گفت وگوی صمیمانه، لوح سپاسی به پاس نشست نفید و نکات ارزشمندی که ایراد شد، به نمایندگی از سوی اعضای کانون عکس توسط اعضای هیئت مدیره کانون عکس به استاد مهرداد افسری تقدیم شد.
متن گزارش: ملیحه میرزاخانیان

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس « کوبه » در اراک
پسین
همایش « در همسایگی نگاه » در رشت برگزار شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست