1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. موزه تاریخ عکس و سینمای شمال غرب کشور در اردبیل افتتاح شد

موزه تاریخ عکس و سینمای شمال غرب کشور در اردبیل افتتاح شد

نخستین موزه تاریخ عکس و سینمای شمال غرب کشور در مجتمع تجاری فرهنگی ساوالان شهرستان مشگین شهر در استان اردبیل افتتاح شد
طی مراسمی با حضور عکاسان پیشکسوت، هنرمندان و علاقمندان و مسئولان نهادهای فرهنگی_هنری نخستین موزه تاریخ عکس و سینمای شمالغرب کشور بصورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، این مراسم که با حضور معاونت محترم امورهنری اداره کل ارشاد استان غریب منوچهری ؛ عینی رئیس موزه های استان ؛ عطایی بخشدار ؛ ایمانی رئیس اداره میراث فرهنگی ؛ انوری شهردار مشگین شهر و اعضای شورای شهر و ریاست اداره ارشاد مشگین شهر و تنی چند از عکاسان پیشکسوت و صاحب نام حوزه عکاسی همچون: حسین ملکی ؛ جلال شمس آذران ؛ علی شکری و صابر فرزانه وش برگزار شد.
در ابتدا رستمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد طی سخنانی گشایش این موزه را گامی مهم در حفظ و نگهداری آثار هنرمندان عکاس دانست و در ادامه عینی رئیس موزه های استان ضمن استقبال از این حرکت فرهنگی عنوان کرد: موزه تاریخ عکس و سینمای مشگین شهر نخستین موزه استان می باشد که توسط یک موسسه زیر نظر ارشاد تاسیس شده است.
سید رضا موسوی مدیر موزه و مدیرعامل موسسه فیلمسازی رویای خیاو هنر گزارشی از نحوه و روند اجرا و تاسیس موزه به میهمانان ارائه نمودند، خاطرنشان کرد: مشگین شهر با تمدنی ۷۰۰۰هزار ساله تاریخ کهن از فرهنگ و هنر در خود جای داده است که وجود سنگ افراشته های شهریری در دل این شهرستان حاکی از این واقعیت است که در این راستا هنر در این خطه راز و رمزهای نهفته دارد صنعت و هنر عکاسی
همزمان با ورود دوربین عکاسی به تبریز در سال ۱۲۶۰ به سبب تفاهم فرهنگی و نزدیکی؛ زود به شهرستان مشگین شهر رسید.

وی در ادامه افزود: حدود ۱۱۰هزار قطعه آرشیو نگاتیو عکس و ۱۵۰۰قطعه تجهیزات قدیمی و کمیاب عکاسان و فیلمسازان اولیه در این موزه گردآوری؛ نگهداری و در معرض بازدید عموم قرار گرفته است .
ایشان خاطر نشان کرد: موزه در فضای ۵۰۰متر مربع شامل نمایشگاه و گالری دایمی عکس ؛ سالن پخش فیلم ؛ پلاتوی خانه آذربایجانی؛ ایستگاه عکس ؛ تاریکخانه ظهور و چاپ عکس های سیاه سفید و سالن اصلی موزه به ابعاد ۲۵۰متر مربع ایجاد شده است.
موسوی عنوان کرد: استقبال مردم و نهادها در جهت اهدای آثار مکتوب و عکس قدیمی بیش از انتظار بوده است که قابل ستایش است و بخش بزرگی از گنجینه های این موزه توسط وراث عکاسان پیشگام مشگین شهر که امروز بدرود حیات گفتند، اهداء شده است. این موزه با همکاری پیشکسوتان عکاسی و فیلم از جمله: عکاس باشی ها و خاندان اسماعیل ارشادی، خاندان نظرزاده، عکاس پیشکسوت فرض اله صادقی، صالح صالحی، محمدباقر ناصری، اصغر جاوید؛ بهشتی، یوسف انواری، برادران عکاس محمودی، ابولفضل ساقی، احمد احمدیان و دیگر عکاسان که در قدیم فرایند ظهور و چاپ عکس را در آتلیه خود داشتند ایجاد شد.
از نخستین پیشگامان عکاسی شهرستان مشگین شهر به اسماعیل ارشادی متولد ۱۲۷۰ و باباعلی نظر زاده می توان اشاره کرد این موزه در حال حاضر تاریخچه پیشگامان عکاسی و فیلمسازی مشگین شهر را در مراحل پایانی چاپ کتاب قرار دارد.

در ادامه مراسم از عوامل ایجاد موزه و پیشکسوتان تجلیل به عمل آمد.
در پایان مراسم موزه به صورت رسمی افتتاح گردید و نخستین امضای پیشکسوت عکاسی شهرستان استاد فرض اله صادقی روی لوح یاد بود تولّد موزه عکس و فیلم به ثبت رسید و کیک تولد موزه با نماد دوربین عکاسی که شهر آفتاب مشگین شهر به صورت خودجوش طراحی و تهیه کرده بود، توسط استاد حایری برش زده شد.

موزه تاریخ و عکس و سینمای مشگین شهر در طبقه سوم مجتمع فرهنگی _تجاری مدرن ساوالان شهر مشگین شهر قرار دارد که به صورت حمایتی توسط مدیر مجتمع دکتر اسکندرزاده در اختیار موزه قرار داده شده و مجموعه ای نفیس و زیبا از معماری سنتی را در خود جای داده است و همه روزه پذیرای علاقمندان فرهنگ و هنر می باشد.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
فیلم مستند «هولیوود اصفهان» به نمایش گذاشته می شود
پسین
نمایشگاه عکس « خودردیابی، فصل سوم پروژه روزمرگی‎های معاصر » در گالری سایه

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست