1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان خارجی
  3. رالف یوجین میتیارد

رالف

یوجین

1972/05/07
1925/05/15

رالف یوجین میتیارد عکاس معروف آمریکایی است که مشهورترین آثارش تصاویری است از اشیاء معمولی و یا انسان هایی که با ماسک های گوناگون برچهره، در عکس های او حضور دارند.
میتیارد هم به سرنوشت بسیاری از هنرمندان دچار بود؛ به عبارتی دیگر سطح هنر او نیز بسیار فراتر از زمانش بود. همه چیز در مورد زندگی و هنر او، بر خلاف قالب های معمول و قابل انتظار بود.
او یک عینک ساز بود، ازدواج موفقی داشت، صاحب سه فرزند بود ، مسئولیت موسسه والدین و معلم ها را بر عهده داشت و علاوه بر آن مربی تیم بیسبال پسرها نیز بود. او در لگزینگتون کنتاکی زندگی می کرد؛ محلی که با مقوله ای به نام هنر فاصله ی بسیاری داشت.
عکس های او با عکاسی خشن خیابانی متداول در ساحل شرقی و یا نگاه رمانتیک موجود در عکس های رئالیسم ساحل غربی هیچگونه ارتباطی نداشت . بهترین آثار او شامل عکس هایی از عروسک ها، ماسک ها، خانواده، دوستان و همسایگانش در حصار ساختمان ها یا در حیاط خلوت های معمولی روستایی است.

برخی از نمونه آثار

در همان زمان او بارها از گرایش محلی دست برداشت و همانند عکاسانی چون هنری هولمز اسمیت و هری کالاهان و … دست به تهیه عکس هایی کاملا بدیع زد. این تصاویر دارای نوردهی های مضاعف و شامل عکس هایی بودند که میتیارد در آنها با حرکت تعمدی دوربین باعث کشیده شدن انعکاس نور خودشید بر روی پهنه ی سیاهی از آب شده و گویی با نور بر روی تصویر خوشنویسی کرده بود. وقتی دیگران از این ابداعات در جهت توسعه قابلیت های فرم در تصویر استفاده می کردند میتیارد به طور پیوسته از این نفوذ در طراحی منظم در جهت کشف عقاید و احساسات استفاده می کرد. در نهایت میتیارد به دنبال پیشرف در این نگاه زیبا شاناسانه خود دست به تصویرپردازی بدون فوکوس که منحصر به او بود زد . تصاویر فاقد فوکوس او کاملا در خلاف جهت ارتباط هنر عکاسی با رئالیسم واقع گرایانه قرار داشتند و مفهوم جدیدی از آزادی خلاقانه را در هنر میتیارد اعمال نمودند.
به طور خلاصه آثار میتیارد، اکثر قوانین فرهنگی و زیبایی شناختی آن دوران را به چالش در آورده و با عقاید رایج عکاسی هنری آن زمان هیچ گونه تناسبی ندارد. آثار او از زیبایی عقاید نشات گرفته بود نه از عقاید زیبا. مطالعه زیاد در زمینه ادبیات و فلسفه به ویژه فلسفه ذن باعث برانگیخته شدن تصورات او گردیده بود.
در حالیکه دیگران به دنبال پیدا کردن واقعیت و به تصویر کشیدن آمریکا در خیابان ها پرسه می زدند؛ میتیارد در دنیای تجربه روحی رفت و آمد می کرد و به عبارت دیگر بوسیله عکس هایش به طرح مکرر سوالات مظطرب کننده در زمینه ی واقعیت های احساسی می پرداخت . به تعبیر جان زارکووسکی آئینه ی میتیارد منعکس کننده ی خودشیفتگی او نبود، بلکه بازتابی از رویاها و هراس های مرتبط با مسائل متافیزیکی بود.
آثار میتیارد در طول زندگی اش، بوسیله ی موزه های مهمی جمع آوری شده و به نمایش در آمد و در مجلات هنری معروفی به چاپ رسید. کسانی که هم دوره ی او بودند از آثار میتیارد به عنوان مبتکرانه ترین و در عین حال اضطراب آورترین عکس هایی که می توان با دوربین تهیه نمود یاد می کردند .
آثار او هم ردیف با آثار عکاسان معروف و مختلفی همچون ادوارد وستون، آنسل آدامز، ماینور وایت، رابرت فرانک و … به نمایش در می آمدند. در دهه ی اخیر به کوشش منتقدان اروپایی، آثار میتیارد دوباره به معرض نمایش درآمده و عمق نبوغ و تلاش او در عرصه ی عکاسی مورد درک و قدردانی قرار گرفته است.
مرگ یوجین میتیارد درسال 1972 یک هفته بعد از تولد 47 سالگی اش در اوج دوره ی شکوفایی عکس و هنر عکاسی به وقوع پیوست. دوره ای از رشد و بحران در عکاسی که با آشوب های اجتماعی و سیاسی دهه های 60 و 70 ایالات متحده مصادف گردیده بود. آن زمان می توانست زمان تحقق آرزوهای میتیارد ، زمان تکمیل رزومه کاری او در بازار کسب شهرت باشد، نه زمانی که تنها به انعکاس آثار او و اشاره ای جامع به آنها بسنده گردد. مرگ او در سال 1972 به معنای ترک زود هنگام این عرصه ی رقابت بود. این مسئولیت بر عهده ی دوستان و همکاران میتیارد نهاده شده بود که دریچه ی نگاه او را تکمیل کننند لذا در سال 1947 مجموعه ای از کارهای او تحت عنوان آلبوم خانوادگی توسط لوسی بل کرتیر که مدتی قبل از مرگ میتیارد شروع به تهیه آنها نموده بود منتشر شد

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست