1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نسیم طواف زاده: « سرمایه اجتماعی » بنیاد زندگی بشر است

نسیم طواف زاده: « سرمایه اجتماعی » بنیاد زندگی بشر است

دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی از جمله رقابت های عکاسی است که در طی دو دوره برگزار شده تمام سعی خود را معطوف کرده تا به بهترین وجه ممکن ، پاسخگوی حقوق عکاسان و تامین کننده بانک عکس این عنوان وزین باشد.
موضوعی ویژه که در فهرست سایر مسابقه های مرسوم عکاسی از جایگاهی متمایز در درک و ثبت برخوردار است و موسسه سبزکاران به عنوان برگزارکننده و محوری ترین حامی این مسابقه با انتشار فراخوان سومین دو سالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی ، از اغاز بکار دبیرخانه این دوسالانه خبر داده است.

نسیم طواف زاده ، مدیرعامل موسسه سبزکاران در گفت وگویی با واحد اطلاع رسانی دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک با کسب تجربه از دو دوره پیشین، به نکاتی اشاره داشته که برای عکاسان و علاقمندان به شرکت در سومین دوره این رقابت عکاسانه حائز اهمیت است.
طواف زاده پیرامون عنوان و موضوع مسابقه معتقد است: « موسسه سبزکاران به عنوان برگزارکننده اصلی این دو سالانه ملی امیدوار است که با معرفی و شناسایی سرمایه اجتماعی ، اثرات و کارکردهایش، توجه مردم را به این مقوله جلب نموده و از این راه اهدافی را دنبال می نماید».
ایشان با تاکید بر عنوان « سرمایه اجتماعی » این واژه ترکیبی را چنین تشریح می کند که: اگر ما سرمایه اجتماعی را خمیر مایه پیوند آدم ها به یکدیگر و از عوامل بنیادین آن اعتماد، مشارکت و همدلی بدانیم، در اثر بیش تر دیده شدن سرمایه اجتماعی و بازسازی سرمایه اجتماعی رو به فرسایش نتایج زیر محقق خواهد شد:

  • افزایش فعالیت های واقعی در تشکل های اجتماعی و بالطبع محیط زیستی و نیز افزایش تعداد و کمیت گروه ها
  • میزان مشارکت و همدلی در روستاها افزایش یافته و می توان شرکت تعاونی هایی فعال تر و قویتر ایجاد نمود و در نتیجه فقر و بخصوص فقر روستایی را کاهش داد و قدرت را به روستاییان بازگرداند
  • بطور کلی افزایش سرمایه اجتماعی بهبود وضعیت اقتصادی را نیز بدنبال خواهد داشت که خود سبب بهبود شرایط می شود
  • افزایش سرمایه اجتماعی، شرکت ها نیز بیش تر مسئولیت اجتماعی خود را اجرا می کنند و این به معنی اندیشیدن شرکت ها به مسئولیت های خود در قبال جامعه است

مدیرعامل موسسه سبزکاران می گوید: این موسسه فعال در حوزه محیط زیست با اتکا به اصولی که در دستور کار ۲۱ و نیز اهداف توسعه پایدار که کشور به آن متعهد شده است، مبنی بر این که « جوامع و گروه­ های محلی آسان­ترین مجاری را برای مردم فراهم می­ سازند تا علایق خود را ابراز دارند و برای بنای جوامع پایدار و امن دست به عمل بزنند، اما این گونه جوامع نیازمند اختیارات، قدرت و دانش­ اند تا بتوانند اقدام کنند. مردمی که در جوامع خود، برای فعالیت در راه توسعه پایدار متشکل می شوند، صرف نظر از این که جوامع آن­ها ثروتمند، فقیر، شهری، حومه­ نشین یا روستایی باشد، به نیرویی موثر در این راه تبدیل می گردند و این راهی است که ما در این سالیان با توانمندسازی جامعه محلی دنبال کرده­ایم ».
سرمایه گذاری بر این دو سالانه را به عنوان یک جشنواره کاملا مستقل و مردمی همچنان ادامه داده است.

وی معتقد است که تشکل­ های اجتماعی به عنوان عوامل اثرگذار در امور فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه نقش بسیار ارزنده­ای دارند. آن­ها در توانمندسازی، فرهنگ­سازی در جامعه و شناخت و ریشه­ یابی مسایل اجتماعی و ارایه راه­ حل­ های عملی برای رفع کاستی­ ها، می­ توانند با تقویت خودباوری و به­ کارگیری توان بالقوه نیروی کارآمد قشر عظیمی از مردم، مانع هدر رفتن استعدادها شوند.
این تشکل­ ها با در اختیار گذاشتن فرصت مناسبی در برابر داوطلبان، به رشد فکری و بالا بردن توانایی­ های آنان که اثرات مثبت آن در خانواه و جامعه انکار ناشدنی است می­ پردازد. آنان با ایجاد انگیزه در داوطلبان و با استفاده از مدل مدیریت مشارکتی، نقش مهمی در هنجارسازی در جامعه دارند.

نسیم طواف زاده افزود: هیات مدیره موسسه سبزکاران معتقد است که « سرمایه اجتماعی »، یکی از مؤلفه های اساسی در توسعه و ثبات کشور است. زیرا که سرمایه اجتماعی ضمن شکل دهی به مجموعه قواعد و قوانین اخلاقی و رفتاری هر جامعه، به رفتار افراد نیز شکل می دهد و کمک می کند تا سرمایه انسانی و سرمایه مادی و اقتصادی بتوانند با هم و در تعامل با یکدیگر، به رشد و پویایی دست یابند.

طواف زاده در توضیح گزینه ترکیبی « سرمایه اجتماعی » گفت: سرمایه اجتماعی با استفاده از همانندی ها و همسانی های افراد جامعه از جهات گوناگون، باعث ایجاد روحیه اعتماد متقابل می شود و در خدمت منافع اقتصادی قرار می گیرد و بستر و فضایی ایجاد می کند که ضمن کاهش هزینه های استفاده از نیروهای انسانی، تعامل بین آنها نیز افزایش یابد.

سرمایه اجتماعی با قواعد و ارزش های اخلاقی و رفتاری خود در حوزه اقتصاد، افراد را مقید می کند تا در گروه های مختلف اجتماعی با هم به تعامل، مبادله و تصمیم گیری بپردازند.

می توان از واژه هایی مانند: اعتماد، امانتداری، نیکوکاری، خیر بودن، صداقت و توجه به ارزش های انسانی – مذهبی در کسب و کار، به عنوان سرمایه های اجتماعی در حوزه اقتصاد یاد کرد که اگر در رفتارها و قواعد و مبادلات اقتصادی و هنجارهای آن حاکم شود، می تواند به شکوفایی و پیشرفت اقتصاد کمک نماید؛ زیرا وجود عاملی به نام اعتماد، موجب شکل گیری گروه هایی می شود که با اطمینان به یکدیگر، در حوزه اقتصاد جامعه فعالیت می کنند.

اما بعد از اعتماد می توان از خلاقیت و نوآوری توسط نیروهای انسانی، بعنوان یک سرمایه مهم اجتماعی دیگر، یاد کرد. رشد و توسعه اقتصادی، نیازمند خلاقیت است و مطالعات اقتصادی نشان می دهد که بخش اعظمی از رشد و توسعه اقتصادی هر کشور، با استفاده از این ثروت نهفته، شکل گرفته است. رشد ابداعات و خلاقیت و نوآوری در بهره وری اقتصادی، نقش دارد و باعث می شود از سرمایه های دیگر کشور در حوزه اقتصاد، به نحو مطلوب و مؤثرتری استفاده شود.

نسیم طواف زاده مدیرعامل موسسه سبزکاران به عنوان برگزارکننده و محوری ترین حامی دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی در پایان از همه عکاسان و هنرمندان و فرهیختگان خواست که به جریان منتهی به این هدف پیوسته و با دقت و به تصویر کشیدن بیش از پیش سرمایه اجتماعی، به بهبود شرایط اجتماعی و زیستی سرزمین مادری کمک نمایند.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
با حضور عکاسان مستند، تور عکاسی از عاشورای حسینی برگزار شد
پسین
نمایشگاه عکس « در راه ماندگی » فرزان شمس در کافه عکس

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست