1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. نشست تخصصی عکاسی قوم نگار برگزار شد/مردم نگاری عشایر قاعده دارد

نشست تخصصی عکاسی قوم نگار برگزار شد/مردم نگاری عشایر قاعده دارد

منبع: خبرگزاری مهر

جشنواره عشایر زاگرس نشین شمال خوزستان

شیراز- نخستین نشست تخصصی عکاسی انجمن عکس با موضوع عکاسی قوم نگار برگزار شد.

1994875
به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق آقایی، هنرمند مردم نگار ظهر سه شنبه در نشست عکاسی قوم نگارانه، گفت: قوم نگاری از عشایر قواعدی دارد که باید از سوی عکاسان رعایت شود.

اسحاق آقایی در نخستین نشست تخصصی انجمن عکس شیراز در سال ۹۵ با برشمردن شرایط و قواعدی که در طول سالها عکاسی از عشایر به کار گرفته است سخنرانی کرد.

برای مردم نگاری باید از کودکان آغاز کرد

او که افزون بر تدریس عکاسی رئیس انجمن عکس یاسوج است برای عکاسی قوم نگار از عشایر باور دارد: عکاسی که می خواهد از یک قوم دست به تهیه عکس بزند ابتدا باید از عکاسی کودکان آغاز کند و به مرور با برقراری ارتباط با سران یک قوم مسیر عکاسی از اعضای یک قبلیه یا عشیره را تسهیل کند.

آقایی با ارایه نمونه هایی از عکس هایی که از عشایر استان کهکیلویه و بویر احمد گرفته است، عنوان کرد: عکاسی از کودکان عشایر مراحل قوم نگاری را به مرور ساده می سازد و عکاس به وسیله این ترفند می تواند در دل یک قوم جای بگیرد.

این عکاس شناخته شده عشایر با بیان اینکه در سالهای اول عکاسی از هر چیزی عکس می‌گرفتم، ادامه داد: در سالهای ۸۱ و ۸۲ عکاسی هدفمند را در دستور کار قرار دادم. ما در جایی زندگی می‌کنیم که ساختار اجتماعی قومی‌ و قبیله‌ای بوده و این فرهنگ قومی در حال دگرگونی است و امیدوارم که عکاسی زمینه‌ای را برای ثبت این رویدادهای فراهم کند. از همین سالها کم‌کم به سراغ عکاسی عشایر رفتم و از آداب، پوشش، چهره‌های فتوژنیک و خاص طایفه‌های مختلف و … عکاسی کردم.

گرفتن عکسهای چهره و پرتره از عشایر سخت است

آقایی که در جشنواره های جهانی و داخلی ده ها عنوان و جایزه کسب کرده، عنوان کرد: من چون خودم در خانواده عشایری بزرگ شده‌ام و از طرفی نیز مادرم ترک است زیاد مشکلی با عشایر ترک و لر نداشته‌ام و به خوبی ارتباط برقرار می‌کردم. اما به هر حال گرفتن عکسهای چهره و پرتره به خصوص از مادران و دختران عشایری سخت است.

وی با اشاره به اینکه رشد تکنولوژی‌ها به خصوص شبکه های اجتماعی مشکلاتی ایجاد شده، گفت: ما در سفرهای خود به عشایر و روستاها سعی می‌کنیم عکسهای قبلی را چاپ و در اختیار آنها قرار دهیم تا به نوعی اعتماد‌سازی صورت گرفته باشد و برای آنها نیز توضیح می‌دهیم که کار ما فرهنگی و یک نوع فعالیت هنری است.

این عکاس با ذوق معتقد است: به نظرم در حوزه مستندنگاری بهترین عکاس در دنیا سباستیا سالگادو از برزیل است. در ایران نیز در این حوزه نصرالله کسرائیان و کاوه گلستان و در استان آقایان غفاری، مختاری و روایی هستند.

لیسانس عکاسی (معادل درجه ۳ هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، برپایی هشت نمایشگاه انفرادی در کشور، حضور در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه گروهی عکس، حضور در نمایشگاه گروهی عکس در کشورهای فرانسه، اسلوانی، پاکستان، قطر و اربیل عراق، عضو انجمن ملی عکاسان ایران، همکاری با خبرگزاری “فارس” به عنوان عکاس به مدت ۲ سال، همکاری با خبرگزاری “مهر” به عنوان عکاس به مدت یک سال، همکاری با روزنامه “امید مردم” به عنوان عکاس به مدت ۲ سال، دبیر اجرایی پنجمین جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس دانشجویان، دبیر اجرایی جشنواره ملی عکس “زائران کوی نور”، تدریس عکاسی در حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد به مدت ۷ سال، تدریس عکاسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج – کلاسهای فوق برنامه، تدریس عکاسی در هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد و داور چندین جشنواره عکس استانی از جمله مهمترین سوابق اسحاق آقایی است.

پیشین
نام عکاسان برگزیده جایزه «فرشته» اعلام شد
پسین
شیراز به پروژه جهانی «فتو واک» می پیوندد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست