1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نشست عکاسی با حضور فخرالدین فخرالدینی برگزار شد

نشست عکاسی با حضور فخرالدین فخرالدینی برگزار شد

نشست عکاسی با موضوع «شخصیت پردازی در عکاسی از چهره » با حضور استاد عکاسی پرتره « فخرالدین فخرالدینی » با نمایش ۴۰ عکس منتخب روز جمعه در شهریار برگزار شد.

به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، در این نشست صمیمانه که با همت آکادمی عکاسی کاندید و همکاری دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد، استاد فخرالدین فخرالدینی با عنوان فخر عکاسی ایران مورد معرفی جامع تری قرار گرفت و در ادامه شخص ایشان از روند علاقمندی و دوران تاثیرپذیری شان از هنر عکاسی از چهره نکاتی را برای حاضرین بیان کردند.
در این نشست استاد فخرالدینی ضمن نمایش تعداد ۴۰ قطعه عکس از برترین پرتره‌های عکاسی شده از شخصیت های فرهنگی-هنری کشور در طول ۶۰سال گذشته ، به نحوه انتخاب و سنجش فرد، تشریح و توضیح فنون و ظرافت‌های کار عکاسی آتلیه و نشانه شناسی و شخصیت پردازی در محیط داخلی آتلیه پرداختند.

« مهدی سروری » مدیر مسئول دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک هم به عنوان کارشناس مجری در این برنامه حضور داشتند و ضمن ایجاد فضای گفت وگو و همچنین دریافت پرسش از حاضرین در سالن و پاسخهای استاد،  تلاش کردند تا از پشت صحنه بسیاری از آثار شاخص استاد برای حاضرین رمزگشایی نمایند.
سروری در بخشی از صحبت ها، فخرالدینی را شخصی بی نظیر در عکاسی پرتره دانست و به نقش اخلاق و معرفت نفسِ علاقمند تا مسیر هنرمندی شخصیت هم تاکیدی گذرا داشت و گفت: «انتصاب برخی صفات بیجا و القاب نابجا از بیرون به هنرمند به منظور تکریم شاءن و شخصیت ایشان، اسباب شکست سعی جایگاه هنرمند در مسیر تهذیب است؛ اینکه بدون اطلاع از تاریخ و آغاز یک جریان، صفاتی چون پدر عکاسی و از این دست ادبیات را بدون تفسیر و تاویل تربیت روح و معرفت به شخص هنرمند منتسب کنیم، ناسپاسی مطلق و تملّقی نخ نماست. بایستی در تکریم از شخصیتی چون فخرالدین فخرالدینی بی نیاز از این القاب کاذب و نابجا، سرچشمه معرفتی ادب و رفتار، نگاه و مشی چگونه نگریستن به زندگی را در او مورد تحلیل قرار داد. افتادگی و مشی انسانی ایشان تا مرز ارزیابی و تشخیص و انتخاب رشته مورد علاقه شان در این مسیر مرهون خانواده ای فرهنگی-هنری است که شاخص عرفان و خودشناسی را در این شخصیت نهادینه کرده است ».

محسن هشترودی، عزت ا.. انتظامی، هوشنگ ابتهاج(سایه)، مسعود معصومی، حسین بهزاد، محمدعلی کشاورز، محمود فرشچیان، هادی شفائیه، علی تجویدی، احمد عبادی، محمدرضا شجریان، عباس کیارستمی، سعید نفیسی، محمود دولت آبادی، اصغر بیچاره(ژوله)، لوریس چکناواریان، احمد شاملو، سیمین بهبهانی، آیدین آغداشلو، یدا.. کابلی خوانساری، غلامحسن امیرخانی، هابیل علی اُف، بهرام بیضایی، سیدمحمدحسین بهجت تبریزی(شهریار)، فرهاد فخرالدینی، فریدون مشیری، مرتضی ممیز، نصرت کریمی، هوشنگ مرادی کرمانی، و… ازجمله شخصیت‌هایی بودند  که عکس پرتره آنها توسط استاد  فخرالدینی در این نشست نمایش داده شد.
لازم به یادآوری است که استاد فخرالدین فخرالدینی صاحب دو عنوان کتاب پرتره های عکاسی (جلد اول و دوم کتاب عکس های فخرالدین فخرالدینی) و یک جلد کتاب نقاشی می باشند که هر دو جلد کتاب عکس ایشان هر یک دربرگیرنده حدود ۸۰ قطعه عکس از چهره مشاهیر فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین است.

همچنین در لابلای نمایش عکس ها، سروری از نقش اخلاق عکاس در شکل گیری این مجموعه وزین یاد کرد و ویژگی های شخصیتی استاد در ادب کلام و ملاحت رفتار و مهربانی برخورد را در نزدیک به شصت سال عکاسی هدفمند، بسیار موثر ذکر کرد.
در این نشست که حدود ۴ساعت به طول انجامید بیش از ۴۰ پرسش گوناگون از استاد فخرالدینی مطرح شد که ایشان با سعه صدر ، به تمامی آنها پاسخ دادند.
پس از  پایان این نشست مراسم تجلیل از مقام استاد با حضور حاضران و تعدادی از هنرمندان مطرح و برجسته از جمله: استاد داور پروین از مذهّبین برتر کشور، استاد محمد ابراهیم خیریه از خوشنویسان برتر، دکتر امید نقوی شاعر و پژوهشگر و استاد سیامک شیری از نقاشان انجام شد.

در بخشی از این مراسم تابلوی سیاه قلم از پرتره استاد فخرالدینی با عکاسی عباس اسدی در اندازه ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر از طرف گروه هنری آژنگ به سرپرستی استاد سیامک شیری اثر زهره دهقان به استاد فخرالدینی اهدا شد.
در خاتمه این رویداد، گواهی دانش آموختگان آکادمی عکاسی کاندید توسط استاد فخرالدینی به هنرجویان اهدا شد.

هادی صمدی مدیر مسئول آکادمی عکاسی کاندید ضمن قدردانی و  ابراز خورسندی از استقبال بسیار خوب عکاسان از این رویداد فرهنگی-آموزشی، ابراز امیدواری کرد بتوانند درآینده میزبان این چنین برنامه هایی با حضور عکاسان و در حوزه هنر عکاسی باشد.
این نشست عکاسی با ثبت عکس گروهی در ساعت ۱۴:۴۰ دقیقه پایان پذیرفت.
عکس ها: فاضل خاکباز

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس امید محکمی در نگارخانه چهارده
پسین
گزارش اختتامیه جشنواره عکس « من و شهر، زشت و زیبا » اراک

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست