1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس «آبستره در جاده» در نگارخانه آرته

نمایشگاه عکس «آبستره در جاده» در نگارخانه آرته

نمایشگاهی از آثار عکاسی نیروان رضایی با عنوان« آبستره در جاده» از روز جمعه ۳ شهریور ماه در گالری آرته گشایش می یابد.
در بخشی از متن قاب نخست این نمایشگاه عکس به قلم نیروان رضایی آمده است: نزدیک به یک قرن از اولین کوشش پیکتوریالیست ها برای خلق عکس هایی سوررئال می گذرد تلاشی برای تمایز بخشیدن به عکاسی در مقام هنری مستقل از نقاشی، و نه صرفا در خدمت علم و صنعت. سولاریزه‌ ها، پرتونگاشت ها، فوتوگرام ها، نوردهی های چندباره، کشیدن دوربین و فوتومونتاژها، حجم وسیعی از آثار «من ری» «موهوی نادی» «براگاگالیا» «جان هارتفیلد» و «الکساندر رودچنکو» را در سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ به خود اختصاص داد. اما این جنبش ها و ابداعات، نه تنها تلاش برای گریز از واقعیت عکس نبودند، بلکه هدفشان استفاده از ظرفیت های اجرایی و چیدمانی عکاسی بود برای نمایش و انعکاسی دیگر از تکه های واقعیت.
به قول سانتاگ: عکس، به خودی خود سوررئال است، نه رئال. چنان که پیش تر و بعدتر هم در عکاسی خیابانی در آمریکا، آلمان و فرانسه، و در عکاسی جنگ چه پیش از آن (در جنگ جهانی اول) و چه پس از آن (در جنگ جهانی دوم) نمود پیدا کرد. باز به تعبیر سانتاگ: «می توان اولین نمونه های عکس سورر‌ئالیستی را در دهه‌ی ۱۸۵۰ جستجو کرد. زمانی که عکاس ها برای اولین بار مشغول پرسه زنی در خیابان های لندن، پاریس و نیویورک شدند تا لحظه های ناب زندگی را شکار کنند. این عکس های ناب و شرح حالی، لحظاتی از زمان های از دست رفته، حالات و رسوم از میان رفته، امروزه برای ما سوررئالیستی تر از تمام عکس هایی هستند که با دستکاری های فنی حالت انتزاعی و شاعرانه پیدا کرده اند.»

«آبستره در جاده» ورودی است نرم و آهسته به فصلِ نمایش فیزیکال عکس هایم بر دیوار گالری ها. آغازی به عمد و یقین، شاعرانه و در عین حال گریزپا.

۱.جاده ازسویی تداعی کننده‌ی سفر، حرکت، گذار و تا حدی تفرج است، و از سوی دیگر برانگیزنده تداعی های اضطراب آوری همچون سرعت، پیچ ها و گردنه ها، جاده‌ی لغزنده و خواب آلوده‌گی. این مجموعه، برش هایی نمادین است از این تداعی ها در قاب و قالب جاده به هیات نقش آفرین اصلی.
۲. این عکسها در سال ۱۳۹۴، در طول سفری از کردستان به تهران و از پشت شیشه‌ی جلویی اتوبوس برداشته شده است. ایده‌ی آن در لحظه، اتفاق افتاد. وقتی باران شدیدی باریدن گرفت و روی شیشه اتوبوسِ در حال حرکت‌، رقصان، سراپای جاده را دو چندان به رقص درآورد در حدی میان هراس و زیبایی.
٣. این مجموعه را به «سواره ایلخانی زاده» «ژیلا حسینی» و «معروف آقایی» تقدیم می کنم. سه شاعر کُردی که جوانی شان در سرخی جاده از نفس افتاد و شعرشان با لبی خونین، پیشانی آینده را بوسید.

نمایشگاه عکس «آبستره در جاده» ساعت ۱۶ روز جمعه ۳ شهریور ماه گشایش یافته و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت. علاقمندان می توانند تا پایان روز یکشنبه ۱۲ شهریور ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این نمایشگاه عکس دیدن کنند.
نگارخانه آرته روزهای شنبه تعطیل است
گالری آرته در تهران، ونک ، بزرگراه کردستان (پایین تر از همت) ، بلوار علی خانی ، ۲۰ متری گلستان ، ۱۲ متری دوم ، شماره ۳ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
گزارشی از نخستین سمپوزیوم عکاسی همدان
پسین
یادداشت: هر چه فریاد دارید بر سرعکاسان خبری بکشید!

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست