1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس «سعید فلاح فر» با عنوان «جایی که هیچ ع/کس نیست»

نمایشگاه عکس «سعید فلاح فر» با عنوان «جایی که هیچ ع/کس نیست»

نمایشگاه عکس سعید فلاح‌فر با عنوان «جایی که هیچ ع/کس نیست» عصر روز جمعه ۲۷ اَمرداد در محل گالری نگر گشایش می یابد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه عکس تعداد ۲۴ قطعه عکس سیاه سفید و رنگی شامل نماهایی از شهر تهران که در دوره ای سه ساله (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵) ثبت شده، انتخاب شده و به نمایش گذاشته می‌شود.
فلاح‌فر در بخشی از یادداشت خود پیرامون مجموعه آثار ارایه شده در این نمایشگاه عکس آورده: شهر تنها یک محدوده قراردادی جغرافیایی نیست. شهرهای کلان میلیون ها نفر جمعیت دارند اما همه این افراد (فارغ از هر نوع ارجحیتی) شهری و شهروند محسوب نمی شوند. شهر معنای پیچیده ای از جغرافیا، روابط اجتماعی، روابط اقتصادی، روابط فرهنگی و… دارد. کسی که مقیم یک محدوده شهری است اما مایحتاج روزمره اش را با سفارش تلفنی می خرد، تمام مسیرهای تردد را با خودرو شخصی طی می کند، در هیچ کدام از مراکز اجتماعی شهری مشارکت نمی کند، نام بقال و نانوای محل را نمی داند، ایده آل های شهری خود را محدود به مگامال ها می کند، در تعریف آرمانی، اصولاً دچار نوعی انزوای دسته جمعی است و شهری و شهروند به شمار نمی رود. شهر، اتوبان و برج نیست. شهر، فرهنگ همزیستی مترقی و پیشرفته ای است با انواع تعهدات شخصی و اجتماعی که کیفیات آن تنها با خط طبقات اجتماعی و جهات اربعه جغرافیایی تعریف نمی شود.

شناخت شهر کار پردقایقی است که به مهارت های مختلف احتیاج دارد. نمایشگاه «جایی که هیچ /ع/کس نیست» فرصتی فراهم کرده برای معرفی و بازآفرینی طعم معاشرت های شهری. تجربه چندین سال تعمق در حرفه های مرتبط با شهر و شهرسازی از یک سو و زبان هنر از سوی دیگر و حدود سه سال گفتگوی رودرو با عناصر بنیادی شهری. نمایشگاهی که منظری عمیق و بی واسطه را احیاء می کند تا تعریف شهر را از ظواهر و الحاقات پریشان و ناموزون پاک کند. عکس های این نمایشگاه بین آشنایی و ناآشنایی، بین دوری و صمیمیت، بین دردها و التیام ها، بین تلخی و شیرینی گرفتار آمده اند. به لحاظ فنی هم نمونه های قابل توجهی در صفت سهل و ممتنع خواهند بود. اگر تاویل پذیری و تخیل را ویژگی بارز شعر بدانیم، از این وجه شاید ـ در حد وسع کمی و کیفی نمایشگاهی در این شکل عملکرد ـ مجموعه را بتوان تصویری شاعرانه از شهر تعبیر کرد.
در این نمایشگاه؛ من هم مثل بقیه بازدیدکننده هستم و برداشتی که از عکس‌ها دارم به هیچ قرائت دیگری ارجحیت ندارد. تابلوهای این نمایشگاه، نه به معنی رایج کلمه «مجموعه عکاسی» است و نه «تک عکس». نه پیوسته است و نه منفصل. شما بخوانید تلاشی برای رسیدن به آوازی که بی‌کلام است. شاید با تعریف سنتی اصلا نباید این نمایشگاه‌ها را در گروه نمایشگاه‌های عکس قرار داد.

سودابه کردی که چندی پیش از پوستر این نمایشگاه عکس رونمایی کرد، به عنوان گردآورنده آثار این نمایشگاه درباره ویژگی عکس های ارایه شده معتقد است: دوری جستن از تکنولوژی ـ با علم و تسلط بر آن ـ کنار گذاشتن فنون و ترفندهای روایی معمول در عکاسی و ارائه آثار با تمام خلوص و سادگی، این نمایشگاه را از دیگر نمایشگاه‌های عکاسی متمایز می‌کند.

کُردی پس از رونمایی از پوستر نمایشگاه «جایی که هیچ ع/کس نیست» اظهار داشت: این پوستر حاصل همفکری و تعامل او با عکاس و گروه طراحی بوده و برای نزدیک شدن به زبان و فضای نمایشگاه، بعضی از قواعد مرسوم در گرافیک و طراحی پوستر را آگاهانه کنار گذاشته است. فضای نامتعارف و غیرمتوازن پوستر، نابجایی و ترکیبی از فونت‌های رسمی و دست‌نویس مشخصه اصلی این طراحی است که دلیل این انتخاب در نوع آثار و چگونگی آثار به چشم خواهد خورد. در واقع قصد داشتیم فارغ از جاذبه‌های معمول بصری، این پوستر اولین کلید واژه برای ارتباط با ایده اصلی نمایشگاه باشد.
«جایی که هیچ /ع/کس نیست» مجموعه‌ عکس های سعید فلاح فر شامل روایات ساده و ممتنع زندگی در شهر از دریچه دید خالق اثر است. قاب آثار در مرکزیت ایران بسته شده است اما روایتی فرا‌تر از یک شهر، یک فرهنگ و یا قوم و ملیت را در بر می‌گیرد.
سعید فلاح فر عکاس و پژوهشگر و مولفی است که به دور از رفتار نمایشی آثارش و برگزاری نمایشگاه، هر لحظه به دنبال کشف و تماشاست. پرکار اما ساکت و گزیده گوست. انگیزه فلاح فر از برپایی این نمایشگاه، روایت عکس‌هایش با حفظ اصالت، نمایش آثاری از دل شهر، برای مردمان آن شهر و تقدیم آن با تمام شاعرانگی اش، به روح سبز مانی لقمانی است که سخت دلبسته این مجموعه بود.

سعید فلاح فر علاوه بر فعالیت در حیطه کارشناسی آثار هنرهای تجسمی که سالهاست به آن مشغول هستند، به عنوان یک منتقد، مولف و مقاله نویس تاکنون آثاری از ایده ها و نظریات خود در حوزه هنر برجای گذاشته است. برخی مقالات وی در حوزه عکاسی با عناوین: عکاسی در طبیعت، عکاسی و معماری، ما جادوگریم، فرصت های تهدیدآمیز در عکاسی، عکس سالاری، عکاسی زیر عنوان، در اصالت موضوع، من نوح نیستم، عکاسی خلاقه چیست؟ و … منتشر شده و کتاب «شب نشینی در هشتی» شامل مجموعه نظریات ایشان در حوره های گوناگون هنری است.

نمایشگاه عکس «جایی که هیچ ع/کس نیست» ساعت ۱۶ روز جمعه ۲۷ اَمرداد ماه گشایش یافته و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می توانند تا پایان نخستین روز از ماه شهریور همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از عکس های این نمایشگاه واقع در گالری نگر دیدن کنند.
نگارخانه نگر در تهران، قیطریه، ضلع جنوبی بوستان، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، شماره ۳۳ ، زنگ سوم واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس «خرمشهر آزاد شد؟» در نگارخانه هنر
پسین
کارگاه تخصصی عکاسی مستند اجتماعی در نیشابور

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست