1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس « زنان بدون مردان » در نگارخانه آرته

نمایشگاه عکس « زنان بدون مردان » در نگارخانه آرته

آرتهنمایشگاه انفرادی عکس از مجموعه آثار « پرستو احدی » با عنوان « زنان بدون مردان » از روز جمعه ۲۹ آبان ماه جاری در نگارخانه آرته در تهران گشایش می یابد .

به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه عکس تعداد ۵۰ قطعه عکس سیاه سفید در اندازه های گوناگونی چون ۱۳ در ۱۸ تا ۳۰ در ۴۰ سانتیمتر ارایه شده است تا در اشکال تک فریم و مجموعه های چند عکسی بیننده بتوانند دغدغۀ ذهنی عکاس را از عنوان نمایشگاه درک کند .
پرستو احدی در گفت و گو با واحد خبر پایگاه عکس چیلیک موضوع آثار نمایشگاه عکس را « آواهای زنانه » نام می برد و از تلاش چهار ساله خود از از این پروژه با عنوان خانواده صحبت می کند . این عکاس با اشاره به اینکه انتخاب عنوان “زنان بدون مردان” عملی بازیگوشانه و مخاطره آمیز بوده است اینطور ادامه می دهد:” در حین تکمیل پروژه ی عکاسی ام به این مهم توجه داشته ام که عکس هایم بازتاب دهنده ی ایده های اولیه ی فمینیستی نباشد و مطالبات از مد افتاده ی زنان را مطرح ننماید.”
پرستو احدی با اشاره به حضور چهار نسل از زنان در عکس ها ، کلام خود را اینگونه به پایان می برد: “قاب های این نمایشگاه از بدن های مردان خالی است و اگر مردی هست در حال خارج شدن از صحنه است. این تکه ها نمایشگر لحظاتی است که زنان، آواهای خویش را با یکدیگر به اشتراک می گذارند و من نیز یکی از آن زنانم.”
در قاب ابتدای این نمایشگاه عکس از قول « آندریا فیتزپاتریک » پژوهشگر ایرلندی الاصل ساکن کانادا و پروفسور دانشگاه اوتاوا و محقق در حوزه تاریخ هنر به ویژه عکاسی ایران ، می خوانیم :


11
پرستو احدی عکاسی را به عنوان ابزار شناخت و گوش سپردن به زنان و دختران آشنا به کار می‌گیرد . او بیننده را با احساسات سوژه‌هایش ، ظاهر آنان و بدن­ هایشان درگیر می­ کند و روایت شخصی سوژه‌ها و اهمیت زمزمه‌ها و آواهای آنان را به تصویر می‌کشد. از این منظر ، عکاسی پرستو احدی به رهیافت نن گلدین بسیار نزدیک است؛ رویکردی که در اواخر دهه­ ی ۷۰ و ۸۰ میلادی توسط گلدین جان گرفت و با تعریف عکاسی به ­عنوان ابزار روایت اتوبیوگرافی و ثبت جدال‌های روزمره­ ی دوستان صمیمی عکاس (گلدین) که در حاشیه­ ی شهر زندگی می‌کردند، تبیین گردید.
عکس­ های احدی عناصر مشترکی با آثار گلدین دارد. هر دو از نمای درونی، برای بازنمایی برش‌هایی از جامعه که پیش از این توسط گروه­ هایی از مخاطبین دیده و دریافته نشده بود، استفاده کرده‌اند.

این هنرمند در مجموعه ­ی پیش رو، گفت و شنود­های جهان زنانه را در قاب­ هایی که عموماً از حضور مرد خالی هستند، به تصویر کشیده‌ است. زنان و دختران، خلوت خود را چگونه سر می‌کنند؟ زمزمه­ ی زنان در تنهایی­ شان چه لحنی دارد؟ جدی ، سودا زده ، عمیق ، وهم­ آلود و آسیب پذیر یا بازیگوش ، اطمینان­ بخش ، پرتکاپو و شادی ­آور ؟
فیتزپاتریک آندریا. ۱۳۹۲. “از تصویر تا صدا: بازنمایی در هنر نیوشا توکلیان، شیرین نشاط و پرستو احدی”، ترجمه ی پرستو احدی. پیش نویس مقاله ی تحقیقی.

 

20پرستو احدی متولد فروردین ماه سال ۱۳۶۱ و دانشجوی ادبیات نمایشی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران است و این نخستین نمایشگاه انفرادی از عکس های اوست . ایشان تا پیش از این با آثار نقاشی و تصویرسازی تجربه برگزاری نمایشگاه هایی را داشته است .

نمایشگاه عکس « زنان بدون مردان » در ساعت ۱۶ روز جمعه ۲۹ آبان ماه جاری گشایش یافته و این مراسم تا پایان ساعت ۲۱ ادامه خواهد داشت . علاقه مندان می توانند همه روزه تا پایان روز یکشنبه ۸ آذرماه سال جاری از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این نمایشگاه دیدن کنند .

نگارخانه آرته در تهران ، ونک ، خیابان ملاصدرا ، شیخ بهایی جنوبی ، پایین تر از همت ، بلوار علیخانی ، ۱۲ متری گلستان ، کوچه دوم ، شماره ۳

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
پایگاه آذ-فتو هشت ساله شد
پسین
دومین سفر عکاسان به شرکت تعاونی ها برگزار می شود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست