1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش تصویری
  4. نمایشگاه عکس « سیب سوم » یحیی دهقانپور

نمایشگاه عکس « سیب سوم » یحیی دهقانپور

نمایشگاه عکس « سیب سوم » با مجموعه آثاری از عکاس یحیی دهقانپور در نگارخانه آران در حال نمایش است.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه بیش از ۳۰ قطعه عکس عمودی با نگاهی پانوراما در دو اندازه گوناگون از هم به نمایش گذاشته شده است.
در بخشی از بروشور نمایشگاه عکس «سیب سوم» آمده است: یحیی دهقانپور درگیر تجربه با ابزار است. ابزار برای ایشان به مثابه اسباب بازی هایی برای ذهن خلاق شان است، از تجربه ی چندین باره دوربین پین هول و بدوی ترین ابزار پلاستیکی و یکبار مصرف عکاسی گرفته تا پیشرفته ترین آنها. کسب تجربه جزء جدانشدنی ذات پرسشگر ایشان است. شوق عکاسی در ایشان تمام نشدنی است و هیچ مانع فیزیکی عامل بازدارنده محسوب نمی شود. با استفاده از دگمه “پانوراما” در تلفن های هوشمند و تنها با حرکت دست، مجموعه اخیر ایشان شکل گرفته .

لحظه قطعی عکاسی در این مجموعه جایی ندارد . هیچ قطعیتی وجود ندارد . زمان بعد مهمی نیست . امکانات بی شمار هستند و احتمالات پیشنهاد می شوند. بیننده با شک و تردید در هر آنجه ساخته بشر است مواجهه می شود و ذهنیت تثبیت شده او در برابر ساختار و چشم انداز پیشنهادی هنرمند به چالش کشیده می شود.

یکی از نکات مهم در اغلب عکس های این مجموعه کادر بندی است؛ عمودی و کشیدگی تصاویر. در حالت عادی حرکت سر و چشم دیدی افقی از جهان پیرامون می سازند، در این مجموعه بیننده مجبور می شود که جهان را از دید منظر هنرمند ببیند . باحرکت دوربین برداشتی متفاوت از واقعیت ارائه می شود و هنرمند همزمان در یک لحظه کوتاه دریافت و خلق می کند.

با خلق چشم اندازهایی متفاوت، هنرمند واقعیتی جایگزین شده و شاید برش هایی از واقعیت را پیشنهاد می دهد ؛ خط دیدی نوبن، و همه در راستای مبهم کردن آنچه “یقین” پنداشته می شوند . شهر عنصر مهمی برای هنرمند است و “پرسه زنی” ایشان پیچیده است؛ در موج های انسانی شهری و در گردش شریان های شهر و لحظه های فرار، روایت منجصر بفرد ایشان شکل می گیرد.

تسلط یحیی دهقانپور بر ادبیات بخش جدایی ناپذیر از شکل گیری هنر ایشان است. روایت به دقت شکل گرفته ای در برزش ایشان مشهود است. بذله گویی و بازیگوشی ذاتی ایشان در کنار ذهن منتقدشان بخش دیگری از ذهنیت این هنرمند را می سازد . در عین حال هیچ چیز کاملا جدی و قطعی نیست. این نیز در گیری ایشان با موضوع کار و پافشاری بر تسلط بر دوربین و تکنولوژی ، احتمالات بی انتهایی برای دیدن دنیا و تامل در مرزهای واقعیت را خلق می کند.

نمایشگاه عکس «سیب سوم» تا پایان روز ۲۰ اذر ماه جاری همه روزه به جز شنبه ها از ساعت ۱۳ تا ۱۹ پذیرای حضور علاقمندان به دیدار از نمایشگاه های عکس و عکاسی است.
گالری آران در تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، شماره ۱۲، نیم طبقه پایین واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
عیادت عکاسان از « منوچهر یگانه دوست » در بیمارستان
پسین
​اختتامیه جشنواره دوازدهم پایگاه خبری دوربین.نت

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتى
    ۰۹ آذر ۱۳۹۶ ۲۳:۵۶

    امروز با دوستان به دیدار از نمایشگاه سیب سوم، آقاى یحیى دهقانپور رفتیم.
    با ایشان و فعالیت هاى هنرى ایشان آشنایى نداشتم، وارد نمایشگاه شدم، با آثار بسیار متفاوت از آنچه تا کنون در نمایشگاه ها و کتاب ها و… روبرو شدم، خلاقیت استفاده از ابزار و تکنیک هاى فنى بعلاوه خلاقیت و هوشمندى استفاده از ابزار در جهت تفکر و اندیشه خالق مرا تحت تاثیر قرار داد.
    تعلیق در اکثر آثار موج میزد، نوع عکاسى خالق آثار، مدام مرا از زمینى که با اطمینان از ثبات آن بر روى آن قدم بر مى دارم جدا میکرد و حسى از عدم پایدارى را القا میکرد، دنیا را چنان برش زده و تکه تکه کنار هم چیده بود که گویى کودکى با خیالات خود دنیا را با لگوهایش آنچنان که تصور مى کند مى سازد و بالا میبرد.
    در این خلقت دوباره جهان از دید خالق (عکاس) ، نسبى بودن زمان و مکان کاملا مشهود بود ، که هیچ قطعیتى درباره آنچه میبینم وجود ندارد.
    دست مریزاد به این اندیشه و سواد که اینچنین تفکر و اندیشه اش را با شکستن قواعد معمول دیدن و با هوشمندى استفاده از ابزار در نیل به این هدف، به تصویر کشیده بود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست