همزمان با گشایش گالری هنری « گذار »، نمایشگاه عکسهای « ژان بودریار » از روز جمعه ۹ مهرماه جاری با سخنرانی دکتر داریوش شایگان در این نگارخانه برگزار میشود.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، این گالری که با عنوان بینالمللی Transition Gallery در زمینه نمایش حرفهای آثار تجسمی، آموزش مشارکتی و حمایت از هنرمندان پیشکسوت و جوان برای خلق اثر هنری با پشتوانه فکری، فعالیت خود را از ۹ مهرماه شروع میکند، مجموعهای از عکسهای « ژان بودریار » فیلسوف، جامعهشناس و نظریه پرداز فرانسوی را برای نمایش در معرض دید بازدیدکنندگان قرار میدهد.
در این نمایشگاه، ۳۸ قطعه عکس در اندازه ۶۰ در ۹۰ و یک ویدئو که « ژان بودریار » دربارهی عکسهای خود، عکاسی و تصویر سخن میگوید، نمایش داده میشوند. همچنین، در کاتالوگ این نمایشگاه، یادداشتهای مهمی از بودریار درباره عکاسی و تصویر موجود است که این یادداشتها تاکنون در ایران ترجمه نشدهبودند و توسط همسر بودریار در اختیار گالری گذار قرار گرفتند. این کاتالوگ رایگان در روز افتتاحیه جهت درک عمیقتر نمایشگاه و برقراری ارتباط صحیح میان اندیشه بودریار و عکسها، به علاقهمندان و شرکتکنندگان در نمایشگاه تقدیم میشود.
« ژان بودریار » Jean Baudrillard در بخشی از نظریات خود اظهار داشته : در حالیکه دیگران اوقات خود را در کتابخانه ها سپری می کنند ، من وقتم را در بیابان ها و جاده ها سپری می کنم . در حالی که آنها داده های خود را از تاریخ اندیشه ها به دست می آورند من داده هایم را از اتفاقات جاری، از زندگی خیابان ها و زیبایی طبیعت به دست می آورم
مایلم به شیوه ای دیرینه بگویم که اگر نظرم اشتباه باشد چیزی را از دست نمی دهم ولی اگر حق با من باشد همه چیز را به دست می آورم.
در بخشی از این یادداشتها « ژان بودریار » درباره عکاسی مینویسد: عکاسی، جادوی عصر ماست. جوامع اولیه ماسک به صورت داشتند، جوامع بورژوا آینه داشتند، ما هم عکسهایمان را داریم. خیال میکنیم که دنیا را با تکنیک به پیش میبریم. اما این دنیاست که با تکنیک، خود را بر ما تحمیل کرده.
تاثیرات غافلگیرکنندهی این جریان معکوس نیز بر وجود انسانی، بسیار قابل ملاحظه است. خیال میکنیم که از سر تمایل از منظرهای عکسبرداری می کنیم اما در واقع این منظره است که تمایل به عکس گرفتهشدن دارد. ما صرفا عامل اجرایی آن هستیم.
موضوع عکس نیز صرفا عامل ظهوری طنزآمیز از تمایل اشیاست. عکس به معنای حقیقی ابزار تبلیغات وسیع و غولپیکری است که دنیا و اشیاء برای خود به راه انداختهاند. تبلیغاتی که تصورات ما را به نابودی و احساساتمان را به برونگرایی میکشند … و بدین ترتیب آینهای را که در مقابلشان گرفتهبودیم، به طرز ریاکارانهای به بهانهی در بند کشیدنشان، میشکنند.»
« ژان بودریار » جامعهشناس، فیلسوف، عکاس و نظریهپرداز پسامدرنیته و پساساختارگرایی در سال (۱۹۲۹) در شهر رنس فرانسه به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات، به تدریس جامعهشناسی در سطح آموزش متوسطه پرداخت و تا سال ۱۹۶۶ که از رساله خود تحت عنوان «نظام ابژه ها» در دانشگاه نانتر پاریس دفاع کرد، به این حرفه ادامه داد. در سال ۱۹۷۵ «بودریار» در دانشگاه کالیفرنیا شروع به تدریس کرد. در اواخر دهه ۷۰ وقتی نقد او بر اندیشه فوکو به نام «فوکو را فراموش کن» به چاپ رسید، در محافل روشنفکری فرانسه به صورت جدی مطرح شد. در بسیاری از آثار او از جمله نظام اشیا (۱۹۶۸)، جامعه مصرفی (۱۹۷۰)، به سوی اقتصاد سیاسی نشانه و… میتوان تردید، ارزیابی و نقد درباره وی نسبت به نظریه اقتصادی مارکس را مشاهده کرد.
هرچند از وی به عنوان یک متفکر پست مدرن یاد میشود، اما خود بودریار واژه پست مدرن را قبول ندارد و آن را غیرقابل تعریف میداند. آرا و اندیشههای «بودریار» متاثر از کارل مارکس، سوسور، فریدریش نیچه، لویی آلتوسر، ژرژ باتای، رولان بارت، مارسل موس و هانری لوفور بودهاست که برای درک بیشتر آثار وی مطالعه نظرات این اندیشمندان ضروری است. بودریار در ۶ مارس ۲۰۰۷ در پی یک بیماری طولانی از دنیا رفت. از آثار دیگر بودریار می توان به اغوا، امریکا، مبادله نمادین و مرگ، استراتژیهای مهلک و مقاله انتقادی اشاره کرد.
علاقهمندان میتوانند برای حضور در این برنامه، روز جمعه ۹ مهرماه ، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به گالری گذار به نشانی تهران، خیابان باهنر (نیاوران)، خیابان فیضیه (جمشیدیه)، شماره ۱۶ مراجعه کنند.
منبع: پایگاه عکس چیلیک