1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس زنان «نصرالله کسرائیان» در گالری آران

نمایشگاه عکس زنان «نصرالله کسرائیان» در گالری آران

نمایشگاه انفرادی عکس‌های نصرالله کسرائیان با عنوان «زنان» از شانزدهم آبان ماه ۱۳۹۹ در محل گالری آران در حال برگزاری است.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک، نمایشگاه تک عکس‌های عکاس صاحب کسوت، نصرالله کسرائیان با عنوان «زنان» چندی است که در نگارخانه آران در تهران در حال نمایش است.
در بخشی از متن قاب نخست این نمایشگاه عکس به قلم نازیلا «نوع‌بشری» آمده است: «جوان‌ها یادشان نمی‌آید، ما یادمان نمی‌رود. در بحبوحه جنگ، در زمانه کمبودها و سختی‌ها، در غیاب تصویر- به جز جعبه تلخ تلویزیون-، نصرالله کسرائیان پیوندی بین جامعه شهرنشین ایران و سرزمین‌اش به وجود آورد که چهار دهه بعد، کماکان جزو جدایی‌ناپذیر حافظه بصری ماست. حداقل برای دو نسل عشق و درد ایران، با تصاویر ایشان عجین شده است. هنوز دماوند کسرائیان که بر روی کتاب سرزمین من ایران ظاهر شد، بلندترین دماوند است. هنوز دختر قشقائی معروف ایشان زییاترین دخترکان است، هنوز زن جنوبی داس به دست عجیب‌ترین تصویر است. هنوز کوچ، کوچ کسراییان است.

در زمانه‌ای که حضور زنان به سختی تحمل می‌شد، تصاویر بانوان کرد، بلوچ، گیلک، لر، ترک، ترکمن، بختیاری، شاهسون و قشقائی، بوی گندم‌زارهای فارس و زمزمه‌های جنگل‌های زاگرس و گلستان و آذربایجان را به شهرها آورد. از سپیده دم تاریخ ایران، این اولین باری بود که تصاویری واقعی از ایرانی حقیقی به نمایش درمی‌آمد. یکی از رگه‌هایی که در این عکس‌ها به وضوح روشن بود نقش زنان و مادران و احترام و نزاکت هنرمندی بود که به خوبی جایگاه این بخش از جامعه را می‌دید و به دیگران نشان می‌داد. تصاویری از حرکت و تلاش دائمی، حضور مادرانه، مفهوم خانه، که همه با هم بخشی از آهنگ زندگی بودند و تاکیدی بر آن که ما را پایانی نیست.
شاید نیازی نیست که بگوییم ولی بگذارید بگوییم که در سخت‌ترین روزهای این سرزمین این زنان بوده و هستند که به زندگی رنگ می‌دهند، که عطر و بویشان فضا را پر می‌کند و در سیاه‌پوشی و سفیدپوشی‌شان، پاسدار حرمت انسانی هستند.
نصرالله کسراییان سرزمین ما، سیرت و رخسار زنان ما، و بقای ما را به تصویر کشید. بی‌تردید تاریخ اجتماعی ایران وامدار این هنرمند است./ نازیلا نوع بشری»

‌نصرالله کسرائیان متولد ۱۳۲۲ در خرم‌آباد است. او از سال ۱۳۴۵ عکاسی را به‌طور جدی دنبال کرد و هم‌اکنون یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های عکاسی قوم‌نگارانه و بوم‌شناختی در ایران به شمار می‌آید. ماحصل سفرهای او به مناطق مختلف ایران در چندین کتاب از جمله: «سرزمین ما ایران»، «کردهای ایران»، «ترکمن‌های ایران»، «بلوچستان»، «عشایر ایران»، «تهران»، «تخت جمشید»، «اصفهان»، «برکناره»، «دماوند»، «قشقایی‌ها»، «درنگ»، «زندگی»، «گذار»، «شمال»، «ماسوله»، «ابیانه»، «گذار» و مجموعه‌آثار «گزارش یک زندگی» به چاپ رسیده است.

نمایشگاه «زنان» نصرالله کسرائیان تا پایان روز ۳ آذر ماه همه روزه در طی روزهای دو‌شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۸ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ با رعایت اصول و توصیه های بهداشت فردی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گالری پروژه‌های آران پذیرای حضور علاقمندان است.
گالری آران در: تهران، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، شماره ۵ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس «سقوط دیوار برلین» توسط عکاس لایف به ثبت رسید
پسین
«برونو باربی» عکاس آژانس عکس مگنوم درگذشت

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست