1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس های تاریخی «از مشهد تا ماترا» در ایتالیا

نمایشگاه عکس های تاریخی «از مشهد تا ماترا» در ایتالیا

نمایشگاه عکس های تاریخی و امروز مشهد به عنوان قدیمی ترین شهر مذهبی پذیرنده عکاسی با عنوان: «از مشهد تا ماترا» در ایالت ماترا کشور ایتالیا برگزار می شود.
 به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا از ساعت ۱۷ روز شنبه ۵ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی نمایشگاه عکس های قدیم و جدید شهر مشهد را در شهر ماترا ایتالیا افتتاح می نماید.
نمایشگاه عکس های تاریخیدر مراسم اففتاحیه این نمایشگاه که در Gli Ipogei میدان San Francesco شهر ماترا برگزار می شود؛ رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا؛ و همچنین شهردار ماترا حضور خواهند داشت.
نسرین ترابی پژوهشگر تاریخ عکاسی پیرامون جریان برگزاری این نمایشگاه فرهنگی و رویداد تاریخی بین دو کشور ایران و ایتالیا در متنی با عنوان «اول آنکس که خریدار شدش؛ من بودم…»  اظهار داشت:
در سال ۱۳۷۲ آنتونیو جیانوزی را در آلبوم خانه کاخ گلستان دیدم و آشنا شدیم. او قدیمی ترین عکس های موجود از شهر مشهد و حرم حضرت رضا(ع) را گرفته بود. کلنل خانیکف در صفحه ۱۰۹ سفرنامه اش او را یک ناپلی معرفی کرده بود و….اما او ناپلی نبود.
چند سال پیش با دعوت مرحوم دکتر جعفری مذهب با پاسکواله دوریا پژوهشگر و روزنامه نگار ایتالیایی از ماترا آشنا شدم. هر دو می خواستیم باقی ماجراهای جیانوزی را بدانیم.
همکاری شروع شد. در سال ۱۳۹۶ خورشیدی «پاسکواله دوریا» در روز عکس تاریخی به ایران آمد و برای ما از ماترا تا مشهد و آنچه از جیانوزی می دانست، گفت. به مشهد رفتیم. نشست تخصصی در باره عکس زیارتی و جینوزی و … در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس و پژوهشگاه ثامن برگزار کردیم. بعد من به ماترا رفتم. خانه و محله ی جینوزی را دیدم. از ایران تعدادی سند مرتبط پیدا کردیم و از ماترا هم.
 آقای دوریا و من در حال نوشتن کتاب مشترکی در ارتباط با جیانوزی هستیم. یک فیلم مستند هم با همکاری بی چشمداشت فیلمساز مشهدی آقای جعفرزاده تهیه کردیم.
اواخر اسفند سال گذشته(۱۳۹۷) طی نامه ای به سفیر ایران در ایتالیا پروژه برگزاری نمایشگاه عکس و نشست تخصصی عکاسی را مطرح کردم. جناب سفیر موافقت خودشان را اعلام کردند و کار به رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا سپرده شد.

امیدوارم در برنامه نشست فرهنگی_هنری عکس تاریخی در ماترا بتوانم حق مطلب را در ارتباط با این پژوهش، نقش فرهنگ و محصولات فرهنگی در ارتباطات موثر میان انسانها را در هر جای این کره خاکی و عکاسی زیارتی که مفصل در گزارش های مختلفی به آن پرداخته ام و در نوع خود در جهان بی نظیر است، بجا آورم.

نتیجه سی سال تلاش و چهار سال کار فشرده در ارتباط با عکسهای قدیمی مشهد امروز در ماترا به نمایش گذاشته شد .نوزدهم اکتبر سمیناری پیرامون عکاسی زیارتی مشهد و آنتونیوجیانوزی در ماترا  خواهیم داشت.
در این نمایشگاه عکس تعداد ۳۰ قطعه ثبت جدید در محدوده شهر مشهد از آثار محمد خوشرو (فرزند عکاس پیشکسوت اصغر خوشرو) و ۱۰ قطعه عکس قدیمی دوره قاجار این شهر از Giannuzzi از اهالی شهر ماترا، تا روز ۱۹ اکتبر نمایش داده خواهد شد.
این نمایشگاه بخشی از مجموعه برنامه هایی است که رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، هم زمان با انتخاب شهر ماترا به عنوان یکی از دو پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹.م با عنوان: «از مشهد تا ماترا» در این شهر برگزار می کند.
پیشین
نمایشگاه عکس «مسافر کربلا» روایتی از راهپیمایی اربعین حسینی
پسین
نمایشگاه عکس «کاخ نشین» سعید فلاح فر در گرجستان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست