1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس ” همچو این می ” در نگارخانه اکو گشایش یافت

نمایشگاه عکس ” همچو این می ” در نگارخانه اکو گشایش یافت

دومین نمایشگاه گروهی از آثار عکاسان ” پایگاه عکس چیلیک ” عصر روز پنجشنبه ۲۱ دی ماه جاری همزمان با گرامی داشت اربعین حسینی در نگارخانه دیپلماتیک موسسه فرهنگی اکو گشایش یافت.
به گزارش ” پایگاه عکس چیلیک ” در این نمایشگاه تعداد ۷۲ قطعه عکس رنگی و سیاه سفید از آثار عکاسان همسفر با تورهای عکاسی پایگاه عکس چیلیک با موضوع حماسه حسینی و سوگواران به نمایش گذاشته شد که تمامی این آثار در ابتدا توسط همسفران عکاس و در ادامه توسط کارشناسان مجرب مورد انتخاب و برای نمایش مورد تایید قرار گرفت.
در نخستین زمان گشایش این نمایشگاه دکتر حمید شاه آبادی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور یافته و ضمن دیدار از نمایشگاه دقایقی را با عکاسان جوان این نمایشگاه به گفت وگو پرداختند.
ایشان با قدردانی از همت عکاسان و حمایت و پشتیبانی پایگاه عکس چیلیک در برگزاری این نمایشگاه گروهی، حماسه عاشورای حضرت امام حسین علیه السلام را سرشار از ابعاد ظریف فرهنگی دانستند که امکان واکاوی و نمایش این ظرائف را تنها با زبان و بیان هنر و نگاه هنرمندان قابل درک و معرفی دانستند.
ایشان همچنین در توصیه به عکاسان حاضر در نمایشگاه مخاطب شناسی عمیق و مخاطب سنجی را از جمله مصادیق موفقیت تکمیلی عکاسان حاضر شمردند و اشاره کردند: امروز شناخت صحیح مخاطب، دغدغه اصلی جامعه هنری ما است و این نکته یعنی اثر هنری ما برای چه کسی و در چه بازه ای از زمان ارایه می شود و با چه نگاهی بایستی که ارایه شود؟ ما باید دقت کنیم که با خلق و ارایه اثر چه تصویری از معتقدات خود برای مخاطب ارایه می کنیم و آنچه را به عنوان اعتقاد باور داریم، چگونه بایستی بیان شود؟

دکتر شاه آبادی در بخش دیگری از گفت وگوی خود ضمن ارزشمند و زیبا خواندن آثار، عکس های نمایشگاه را حاصل همدلی زیبا حول محور عاشورا تعبیر کرده و یادآور شدند: تفاوت بین آنچه در درون هنرمند هست تا آنچه برای بیان در قالب تولید از هنرمند برمی آید را بایستی با اطلاعات کافی، تحقیقات لازم، شناخت موقعیت زمانی و مکانی بررسی کرد تا هنرمند عکاس، سلاحی به نام دوربین عکاسی را که در دست دارد بتواند به شکلی هدفمند، متعهد، تاثیرگزار در خدمت اصول و ارزش ها و منویات اخلاقی بداند.
ایشان در ادامه صحبت های خود تاکید کردند: عکس های ارایه شده حکایت یک عاشقی هنرمندانه است چرا که با وحدت رویه به روایت شیدایی سوگواران و ارادتمندان حضرت پرداخته اند.

عهده دار مسئولیت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتهای دیدار خود از عکس های ارایه شده در نمایشگاه اظهار داشت:
باور من این است که عکس های نمایشگاه سرشار از لطافت روحی و عرفانی صحیح است و دلیل آن هم دیدگاه و سلیقه عکاسان و داوران و همینطور فضای حاکم بر رسانه پایگاه عکس چیلیک است که انصافا باید آن را از بهترین پایگاه های هنری کشور در زمینه عکس بدانیم.

دکتر حجت الله ایوبی مدیریت موسسه فرهنگی اکو دیگر دیدارکننده از این نمایشگاه بود که ضمن تحسین همگرایی جوانان در عرصه فرهنگ و هنر حماسه عاشورا، عکس های ارایه شده را تحسین برانگیز خواند و اشاره داشت: هزاران زاویه مکتوم و پنهان مانده از نظر در نوع و جنس و موقعیت های سوگواری و های حماسی عرفانی مسلمانان و آزادگان جهان در عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام وجود دارد که امروز شاهدیم که این گروهی از عکاسان پایگاه عکس چیلیک سعی در نموداری بخشی از این وسعت عظیم دارند.
دکتر ایوبی با ذکر خاطره ای از حضور عکاسی اروپایی در سالهای تصدی مسئولیت رایزن فرهنگی به صراحت بر نفس تاثیرگذاری این مناسبت اعتقادی پرداخت و فرهنگ عاشورا را سرشارترین موهبت تصویری برای قشر هنرمندان تصویر گر و عکاس خواند که اجر سعی در این عظمت، قابل وصف نیست و شناخت زوایا، ثبت، نمایش، معرفی وتاثیرگذاری این موهبت را در زبان نافذ و بیان قدرتمند هنرمندان مستتر دانست.

دکتر مهدی فیض معاونت فرهنگی واجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی و مهندس سیدمحمد مجابی معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و همچنین دکتر معصومه ابتکار، مریم کاظم زاده عکاس و همرزم شهید چمران و تنی چند از عکاسان و اساتید همچون: محمدگل جامجو، علی کاوه، مژگان طریقی، عبدالرضا محسنی و… نیز از دیگر دیدارکنندگان از این نمایشگاه بودند که ضمن حضوری صمیمانه با عکاسان صاحب عکس نیز به گفت وگو پرداختند.

عنوان نمایشگاه گروهی عکس ” همچو این می ” برگرفته از ابیات شاعر و عارف حماسه سرای عاشورایی ” عمان سامانی ” است که بر دومین نمایشگاه گروهی عکاسان پایگاه عکس چیلیک نقش بست تا مضامین نهفته در زیبایی های فرهنگ سوگواران حسینی را در ضمن باوری عارفانه با حفظ اصالت و استقلال نگاه عکاسان مستعد روایت کند.

اسامی عکاسان صاحب عکس در این نمایشگاه به این ترتیب می باشد: وحید اصفهانیان، علی معصومی، فاطمه رحمانی، مجتبی محسنی، سیدمحسن سجادی، مهدیه روستائی، سمانه سرابی، مهدی طاهری، حدیثه شعبانی، نیما خالدی کیا، یدا.. عبدی، سیدمحمدرضا سجادی، فرزانه بی آزاران، سیدصادق موسوی، لادن شجاع، حاج رضا محمدی، ابوالفضل خاتمی راد، نسیبه خلیلی، امین رحمانی، سیدشهاب الدین واجدی، ابراهیم باقرلو، منا عبدا..پور، ملیحه فرهادی، مونا حسن، مهدی کاظمی خالدی، مریم خادم بهمنیار، سیدحسن موسوی، محمدرضا خرازی، زهرا رحیم زاده، سمیه هاشمی، مهدی سروری، وجیهه سادات حسینی.

علاقه مندان می توانند از مجموعه نمایشگاهی ” همچو این می “ تا پایان روز جمعه ۲۹ دی ماه از روز یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹، جمعه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ دیدن کنند.
نگارخانه دیپلماتیک موسسه فرهنگی اکو در تهران، خیابان شهیدموحددانش(اقدسیه)، کوچه ناز، شماره ۱۰، موسسه فرهنگی اکو واقع شده است.

پیشین
امکان دیدار از نمایشگاه عکس « همچو این می » تمدید شد
پسین
معاون هنری وزیر ارشاد از نمایشگاه همچو این می بازدید کرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست