1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس «چشم اندازهای پیشرو» در گالری آبان شیراز

نمایشگاه عکس «چشم اندازهای پیشرو» در گالری آبان شیراز

نمایشگاه گروهی عکس «چشم اندازهای پیش‌رو: تأملی بر دگردیسی مناظر ایران» از عصر روز پنجشنبه ۳۰ اَمرداد ۱۳۹۹ در گالری آبان شیراز گشایش می یابد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک این نمایشگاه که پیش تر در گالری راه ابریشم تهران با هنرگردانی/کیوریتری مهدی وثوق‌نیا برگزار شده بود، این بار با همکاری بین این دو مرکز نمایشگاهی با ۹۹ قطعه عکس از آثار ۴۰ عکاس در شیراز به نمایش گذاشته می شود. آثاری که طی یک سال گذشته، انتخاب و نهایی شده اند.

در بخشی از متن قاب نخست نمایشگاه عکس «چشم اندازهای پیش رو» به عنوان بیانیه‌ آمده است: ««چشم‌اندازهای پیش‌رو» مجموعه‌ای از آثار عکاسان جوانی است که با نگاهی انتقادی به ثبت مناظر تغییریافته‌ی امروز ایران پرداخته‌اند. مستندسازی مناظر در تاریخ عکاسی ایران سابقه‌ای دیرینه دارد اما روند سریع دگرگونی‌ها و جدی‌شدن موضوعات زیست‌محیطی، عکاسان زیادی را بر آن داشته تا به‌‌صورت خودانگیخته به ثبت این چشم‌اندازهای ناپایدار بپردازند. ساخت‌وسازهای گسترده، حضور سازه‌های فلزی و بتنی در دل طبیعت، ‌تخریب کوه‌ها، انباشت زباله‌های شهری و حضور اشیای غریب و بی‌هویت تنها بخشی از موضوعاتی هستند که عکاسان حاضر در نمایشگاه ثبت کرده‌اند.

۹۹ اثر این نمایشگاه از میان آثار ۴۰ عکاس از نقاط گوناگون ایران طی یک سال گذشته انتخاب و گردآوری‌ شده است. عکاسانی که نگاهشان با دغدغه‌ای شخصی و اصیل به بازنمایی تأثیر انسان بر چشم‌اندازها و تغییرات آن در دهه ی اخیر معطوف بوده است. با توجه به نمایشگاه تأثیرگذار «زمین‌نگاری نو» در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی در آمریکا، می‌توان سویه‌های روشنی از سنت‌های دیداری زمین‌نگاران نو را در آثار این نمایشگاه مشاهده نمود. باید توجه داشت که عکس‌های این مجموعه اسنادی ارزشمند از چشم‌اندازهای در شرف ویرانی‌ هستند که در میانه‌ی یک تغییر امکان ثبت یافته‌اند.

هدف نخست از گردآوری این آثار، واکاوی دیداری مناظر ایران و نمایش بخش کوچکی از ناگواری‌هایی بوده که همواره انکار شده و یا کوچک شمرده‌ شده‌اند. ازاین‌رو، نظر به گستردگی موضوع و توجه به این نکته که عکاسی از چشم‌اندازهای دستکاری‌شده در ایران سال‌های آغازین خود را سپری می‌کند.
این نمایشگاه گامی کوچک در جهت شناسایی و معرفی رویکردی نو و فراگیر در عکاسی منظره است که پیش ‌از این به‌شکل پراکنده در آثار عکاسان دهه‌های پیشین ایران نیز قابل ردیابی بوده است.»

اسامی عکاسان صاحب اثر در این مجموعه نمایشگاهی به این ترتیب معرفی شده اند: غدیر آبشناس، سجاد آورند، پدرام اجتماعی، مژگان اسدی، علیرضا الهی، بعثت امامی، پیمان بالایی، محسن بایرام‌نژاد، نیما بیک‌زاده، فاطمه پازُکی دهقانیان‌فرد، امید پور‌آذر، حسین تقیا، هامد جابرها، امین جعفری‌پور، کاووس حسین‌پور، مصطفی حیاتی، حامد خسروی، رخشا خوش‌طینت، حافظ ذوالفقاریان، محمدمحسن رضا‌زاده، مهری رحیم‌زاده، علیرضا زنگی‌آبادی، علی سلطانی‌تهرانی، زهرا شاهچراغی، پژمان طاهرخانی، هستی ظهیری، ساجده عرفانی، کاظم غلامی، سارا فتاحی، پریسا فتوت، جمال فلاحت‌گر، یگانه مجیدی‌‌راد، مهدی مراد‌پور، فرهاد منطق، مسعود مومن‌ها، سیدحسین میرکمالی، نرجس نادری‌نژاد، مریم وحدتی، رسا هزارخانی و بیتا هوشمند.

نمایشگاه گروهی عکس «چشم اندازهای پیش‌رو: تأملی بر دگردیسی مناظر ایران» ساعت ۱۸ روز پنجشنبه سی اُم اَمرداد گشایش یافته و تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می توانند همه روزه تا پایان روز ۲۸ شهریور ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۲ از این نمایشگاه عکس در نگارخانه آبان شیراز دیدن کنند.
گالری آبان در شهر شیراز، بلوار عفیف آباد، حد فاصل خیابان های ۱۸ و ۲۰ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
بنیاد «عکاسان خیابانی» نخستین اثر تالیفی اش را منتشر کرد
پسین
در چنین روزی عکس مشهور ژوزف کودلکا از «بهار پراگ» به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست