1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس «گزیده ای از نقش برجسته های ایران» در تهران

نمایشگاه عکس «گزیده ای از نقش برجسته های ایران» در تهران

نمایشگاه عکسی از آثار ناصر میزبانی با عنوان «گزیده­ای از نقش برجسته‌­های ایران» به مناسبت هفته پژوهش به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری پایگاه میراث جهانی  تخت جمشید از روز دوشنبه نخستین روز دی ماه۱۳۹۹برگزار می‌­شود.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه که در ساختمان شماره یک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار خواهد شد، تعداد ۳۱ قطعه عکس رنگی در اندازه ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر به نمایش گذاشته می شود.
این نمایشگاه عکس بخشی از دستاورد طرح پژوهشی پایش و آسیب‌­شناسی تخریب آثار صخره­ای و تدوین سند راهبردی حفاظت و مرمت که در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی به انجام رسیده، می‌­باشد. این نمایشگاه با هدف نمایش برای پژوهشگران تاریخ، باستان­شناسان و دانشجویان رشته­های مرتبط و علاقمندان به تاریخ ایران­باستان برگزار می­‌شود.
در متن قاب نخست نمایشگاه عکس “سنگ نبشته ها و نقوش صخره ای ایران” آمده است:

سنگ نبشته ها و نقوش صخره‌ای به عنوان بخشی از هنر صخره ای، ماحصل نخستین تجارب بشری در ثبت وقایع بوده است. این هنر در بین هنرهای دیگر بیشترین سابقه را دارد. ایجاد نقوش صخره ای در ایران دارای قدمتی طولانی است و با پیشینه‌ای چند هزار ساله بخشی از میراث مکتوب ما را شکل داده است و برخی از این آثار همچون ریزنگاره ها سرمنشاء و بستر پدید آمدن خط، زبان، تاریخ، هنر و فرهنگ هستند به همین دلیل آنها از مهمترین ابزار رمزگشایی پیش از تاریخ به حساب می آیند. با توجه به اینکه بخش عمده ای از میراث مکتوب ما همچون کتب و نسخ خطی در اثر تهاجم اقوام همسایه بارها از بین رفته است، گستردگی و غنای آثار صخره‌ای نقش ویژه‌ای در حفظ فرهنگ و تمدن این سرزمین ایفا نموده است.
بخشی از میراث صخره ای در قالب سنگ نبشته ها علاوه بر اهمیت وافر به عنوان میراث مادی به جهت مفاهیم زبانی از ارزش های میراث معنوی را نیز با خود به همراه دارند و این هر دو میراث در صورت فرسایش و تخریب به هیچ عنوان قابلیت بازسازی ندارند. بنابراین این هنر را شاید بتوان یکی از مهمترین اسناد برای شناخت تاریخ گذشته بشر در نظر گرفت و ضرورت دارد علاوه بر پرداختن به جنبه های تاریخی و هنری میراث صخره ای، حفاظت از ارزش های آنها نیز مورد توجه قرار گیرد.
تصاویر نمایشگاه حاضر به همت آقای ناصر میزبانی هنرمند عکاس و از همکاران متعهد و با تجربه پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی گرد آمده است. موضوع مستندنگاری آثار صخره ای خود بخشی از طرح پژوهشی با عنوان “پایش و آسیب شناسی تخریب آثار صخره ای و تدوین سند راهبردی حفاظت و مرمت” بوده که در سال های گذشته توسط آقای حمید فدایی از اعضای هیات علمی پژوهشکده مذکور به انجام رسیده است. اگر چه در طرح مذکور مستندنگاری تعداد زیادی از کتیبه ها و نقوش صخره ای به انجام رسیده است اما در نمایشگاه حاضر تنها تعدادی تابلو از آثار شاخص هنر صخره ای مربوط به دوره ها و مناطق مختلف جغرافیایی ایران ارایه گردیده است.
ناصر میزبانی متولد اردی بهشت ماه سال ۱۳۴۲ در شهر تبریز است و به شیوه ای خودآموخته به عکاسی معماری و عکاسی طبیعت روی آورد و در میان سایر گرایش های هنر عکاسی، بر شاخه عکاسی از میراث فرهنگی متمرکز شد و بیش از سه دهه است که این عکاس ایران شناس در این مسیر مشغول به فعالیت است.
نمایشگاه عکس ناصر میزبانی با عنوان «گزیده ای از نقش برجسته های ایران» با رعایت مفاد مورد توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا ساعت ۱۰ صبح روز یکم دی ماه سال ۱۳۹۹ در ساختمان شماره یک وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گشایش می یابد.
این نمایشگاه عکس تا پایان روز چهارشنبه ۳ دی ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکاس رویترز موفق به ثبت عکس «مادران داغدار» شد
پسین
در چنین روزی عکس «نافرمانی مدنی» در آلابامای ایالات متحده به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست