1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه گروهی عکس «نفرآباد» در نگارخانه تم

نمایشگاه گروهی عکس «نفرآباد» در نگارخانه تم

نمایشگاه گروهی عکس «نفرآباد» دستاورد تلاش سه تن از عکاسان جوان عصر جمعه ۲۲ تیر ماه در گالری تم گشایش می یابد.

به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه عکس که به عنوان پروژه مستند یک ساله از سوی دوره آموزشی مهدی وثوق نیا در اختیار این ۳عکاس قرار گرفته است سرانجام ۴۰ قطعه عکس با نظر عکاسان و انتخاب استاد راهنمای این پروژه به نمایش گذاشته شده است.
بعثت امامی متولد ۱۳۶۲ دانش آموخته کارشناسی محیط زیست، فاطمه پازکی متولد ۱۳۷۲ کارشناسی رایانه و علی منوچهری متولد ۱۳۷۳ در مجموع صاحب ۴۰ قطعه عکس در اندازه های: ۵۰ در ۷۵ سانتیمتر و ۷۰ در ۱۰۰ سانتیمتر هستند که نماهای گوناگونی از موقعیت شهری و زیستی «نفرآباد» را به تصویر کشیده اند.

در بخشی از متن قاب نخست این مجموعه به عنوان استیتمنت نمایشگاه عکس آمده است:
« محله نفرآباد، در منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد و هسته اولیه شهر ری امروزی به حساب می‌آید. پایه نفرآباد در زمان شاه طهماسب صفوی گذاشته شد. این محله در حال حاضر یک کیلومترمربع مساحت دارد و حدود ۹۹۰۰ تن، که جمعی از آنها تبعه افغان نیز هستند، در آن سکونت دارند.
اکنون چند سالی‌ست که به جهت طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم، در دستور کار تولیت آستان قرار دارد و برای تحقق بخشیدن این امر، با همکاری شهرداری تهران، اقدام به خرید و سپس تخریب منازل مسکونی محله کرده‌اند. با این وجود، هنوز هم کسانی هستند که با وجود فقر و فشار توامان، دل در گرو خاطرات، تاریخچه خانواده، هویت و قدمت محله خود دارند و حاضر به فروش منزل خود نیستند و با تمام سختی و نا امنی که وجود دارد، به محله خود عشق می‌ورزند.
تلاش این نمایشگاه تا حد امکان، ارائه عکس‌هایی ازمناظر امروزی، فضاهای داخلی، چهره اهالی و عناصری است که هویت مردم « نفرآباد» را شکل می‌داد.»

نمایشگاه عکس «نفرآباد» ساعت ۱۷ روز جمعه ۲۲ تیر ماه گشایش یافته و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می توانند همه روزه تا پایان روز ۳۱ تیر ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این نمایشگاه و عکس های آن دیدن کنند.

نگارخانه تم در تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان استاد نجات الهی شمالی، کوچه زبرجد، شماره ۱۰ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
دهمین نمایشگاه عکس های برتر سال پایگاه دوربین در موزه امام علی(ع)
پسین
نمایشگاه عکس « بی آبان» کریم متقی در تبریز

به تازگي منتشر شده

۲ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتی
    ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ۲۳:۴۰

    نفر آباد محله آشنایی برایم هست، بارها از این محل عبور کرده بودم. اما بایستی آفرین گفت به این سه عکاس عزیز که از این محل قدیمی و رو به زوال با دید عکاسانه عبور کردند و دیدند. مستند نگاری محیط و فرهنگی که در مرحله گذار از یک عقبه تاریخی به سوی نابودی اجباری است. عکاسان این مجموعه تلاش کرده بودند که هم فضای بیرونی محل، هم فضای داخلی خانه ها را و هم مردمان محل را مستند نگاری کنند. عکس ها بخصوص عکس های فضای داخلی و بعضی از عکس هایی که از نمایی بیرونی محل گرفته شده بود، خوانشی نمادگرایانه و نشانه شناسانه از زندگی مردم منطقه در قالب ترکیب بندی ها بجا و استفاده مناسب و زیبا شناسانه از نور و سایه بود و در کنار آن تیپ نگاری های موفق بویژه تیپ نگاری های فاطمه پازوکی به کامل کردن روایت مستند محله نفر آباد کمک کرده بود. اما فارغ از نگاه زیبا شناسانه عکس ها، مفهوم زوال و ویرانی، مفهومی که نشان از نفس های آخر یک قدمت و زندگی باشد در عکس آنچنان که باید نمود نداشت، بعضی از تصاویر با وجود تکنیک بالا و موفق از لحاظ زیبا شناسی، در انتقال حس و مفهوم آنچه که مد نظر بود چندان موفق نبودند، مستند عریانی بود که همه چیز در نهایت وضوح وکیفیت بود، شاید همیشه در عکاسی این حسن باشد، اما گاهی اوقات رنگ ها و زمان های مناسب عکاسی برای عکاسی از یک موضوع خاص می تواند در القای حس و مفهوم مورد نظر کمک کننده تر باشد.
    در این نمایشگاه نگاه شخصی خیلی به چشم نمی آمد، اغراق آمیز است ولی اگر نام ها نبود شاید تقریبا همه عکس ها را میتوانستیم به یک عکاس نسبت دهیم، نزدیکی نوع نگاه و عکاسی عکاسان جالب توجه بود.
    از دیدن نمایشگاه و تلاش عکاسان جوان و با فکر لذت بردم و تلاش شان را می ستایم. امیدوارم عکاسان بنامی که در این حوزه ها کار می کنند و اعضای انجمن های عکاسی این نمایشگاه را ببینند و با نقد و نظر صریح و منصفانه مشوق و هدایتگر شان باشند.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ۱۵:۱۰

    نمایشگاه نفر آباد، ایده جالب و جذابی بود از ثبت بخشی از تهران که درحال نابودی است. سه عکاس این مجموعه هرکدام تلاش کرده بودند که از زوایای مختلف این محله عکاسی کنند که همه عکسها از ترکیب بندی و نور و ادیت خوبی برخوردار بودند.
    آقای وثوق نیا، کیوریتور این مجموعه، انتخاب عکسها را به صورتی انجام داده بودند که نمایشگاه به سه قسمت نماهای بیرونی و نماهای داخلی و پرتره ها تقسیم می شد. در واقع آقای وثوق نیا با استفاده از عکسهای سه عکاس جوان، محله نفرآباد را توصیف کرده بودند و با استفاده از همگرایی و همکاری خوب عکاسان مجموعه، نمایشگاه موفقی را برگزار کرده بودند.
    البته می شد که نمایشگاه به صورتی دیگر نیز رقم بخورد و نفرآباد از نگاه هرکدام از عکاسان باشد، که آن هم روشی دیگر بود. از دیدگاه من نمایشگاه نفرآباد با وجود عکسهای موفق، نقش کیوریتور شاخص بود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست