1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایش دو نفره‌ عکس‌های مهدی خندان و وحید دشتیاری در گالری محسن

نمایش دو نفره‌ عکس‌های مهدی خندان و وحید دشتیاری در گالری محسن

نمایش دو نفره‌ عکس‌های مهدی خندان و وحید دشتیاری عصر روز جمعه ۴ اَمرداد در گالری محسن گشایش می یابد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، نمایشگاه دونفره‌ی عکس ­های وحید دشتیاری و مهدی خندان با دو چاپ مجزای سیانوتایپ و چاپ نقره درباره‌ی فرایندی آلترناتیو در ثبت واقعیت‌ است؛ یکی در پی بازستانی روح ازدست‌رفته‌ی عکس و برگردان نسخه‌ی جعل به اصل است و دیگری به‌دنبال روح گمشده‌ی شهر و برگردان یک اصل به نسخه‌ای جعلی.

«مثل هیچ‌­کدام» اثر مهدی خندان گره‌گاهی از تعامل آدم‌ها با هم، با نمادها و با مکان‌ها در شهری چون تهران است که در آن سوژه‌ها گریزان از منطق زندگی شهری و دلسرد از تعاملات روزانه‌‌ی‌شان، ضمن کنترل وضعیت با حفظ فاصله به پرسه­‌زدن در شهر مشغول‌اند.
در این مجموعه‌‌عکس‌ها نشانه‌های شهری تهران نه نشانه‌های مرسوم‌اند و نه بناهای مشهور، بلکه کلمات عمومی‌ میادین شهری و تابلوهای هرروزه‌اند که بار معنایی‌شان را باخته‌ و بار نمادین شهری را به دوش می‌کشند. ردّ این مفاهیم در قالب کلمات و نشانه‌ها بر گوشه‌و‌کنار تصویر نشسته‌ است.
مهدی خندان در این مجموعه شهر را مولد تجربه‌های گوناگون نشان می‌دهد؛ همزمان‌که ردّ تکنیک و شیوه‌ی چالش‌بر‌انگیز ظهور تصویر در حین چاپ عکس نمایان می‌شود، تخیلات و تمایلات شهرنشینی در این گسست، آشفتگی و ناپایداری به یاد آورده می‌شوند. این مجموعه ‪حاصل گشت‌و‌گذارهای عکاس است با موتوری که بر سپرش یک دوربین سوار شده و روایت را همان دوربین در بازه‌های زمانیِ مشخص ثبت می‌کند. عکاس در این‌جا از متن شهر که پیوندی جدانشدنی با تجربه‌‌های برگرفته‌ی او از فضا و کلمه دارد،یک بازی رمزگانی را می‌گشاید. افق دیدِ کاهش‌یافته‌ی ناظر در این عکس‌ها با آن رنگ و روح لاجون آبی‌اش، چشم‌اندازی زبون و درعین­حال مخفیانه از فعل مشاهده و رصد سوژه‌هایی ارائه می‌دهد که نه سودای پیش‌روی دارند و نه میل به پس‌رفتن.

وحید دشتیاری در مجموعه‌ی «قلم دروغ» که عکس‌ها در آن با شیوه‌ی چاپ نقره تولید شده‌اند، به‌دنبال برگرداندن اصالت و روح گم‌شده‌ی عکاسی و بازگشت ستایش یگانگی عکس به نسخه‌هایی همگانی است که دم‌دستی، هرروزه و فاقد اصالت‌اند.
عنوان «قلم دروغ» که الهامی بازیگوشانه از کتاب «قلم طبیعت» هِنری تالبوت است، بر ابتذال و پوچی عکس‌های روزمره‌ی اینستاگرامی کاربران تاکید می‌کند.
هرچند عکس‌های به اشتراک‌ گذاشته‌شده در فضای مجازی دارای دو مشخصه‌ی زمان و مکان‌اند همزمان اما از هر دو مولفه عاری‌ و بی‌بهره‌اند؛ این عکس‌ها که بارها در بستر ناواقعی دیجیتال به اشتراک و بازنشر گذاشته و بارها مجازی لمس می‌شوند دیگر فاقد آن روح و اصالت یگانه‌ی عکس‌اند. «قلم دروغ» سرگشته‌ی آن روح گمشده است و تلویحا از شیوه‌ی چاپ برای بازگشت اصالت تصویر بهره می‌گیرد.

زندگی روزمره و حضور در فضاهای شهری، تجربه‌ی مکان‌ها و گشت‌و‌گذارهای مجازی همگی در دایره‌­ی تکثیر ماشینی تکرار می‌شوند و محصولات اجتماعیِ پوچ، ناواقعی و بی‌ثمر می‌آفرینند.

نمایش دو نفره‌ عکس‌های مهدی خندان و وحید دشتیاری ساعت ۱۶ روز جمعه ۴ اَمرداد در گالری محسن گشایش یافته و تا ساعت ۲۱ ادامه خواهد داشت. علاقمندان می توانند همه روزه تا پایان روز ۱۶ اَمرداد به جز روز پنجشنبه از این نمایشگاه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ دیدن کنند.
گالری روزهای پنجشنبه تعطیل است.

گالری محسن در تهران، خیابان ظفر شرقی، کوچه ناجی، بلوار مینای شرقی، شماره ۴۲ ، طبقه منفی یک واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره عکس خبری ارومیه تمدید شد
پسین
کتاب «تاریخ عکاسی در همدان» سمیرا سبزی رونمایی شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست