1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایش عکس‌های میرزاابوالقاسم نوری در موزه عکسخانه شهر

نمایش عکس‌های میرزاابوالقاسم نوری در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاهی از منتخب آثار عکاسی میرزاابوالقاسم نوری از روز سه شنبه ۲۶ مرداد ماه جاری در موزه عکسخانه شهرگشایش می یابد.

به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، در این نمایشگاه که برای نخستین بار در ایران برگزار می شود، گزیده‌ای از آثار یکی از مهم‌ترین عکاسان دوران ناصری و مظفری در موزه‌ی عکسخانه شهر به نمایش گذاشته خواهد شد.
در این نمایشگاه تعداد ۲۹ قطعه تصویر از عکس‌های مجموعه‌ی شخصی خانواده‌ی ایشان به همراه بخش‌هایی از عکس‌های معروف‌شان که در آلبوم‌خانه‌ی کاخ گلستان نگه‌داری می‌شود در کنار هم قرار گرفته است و کلیتی مناسب از مجموعه‌ی آثار این عکاس قدیمی و شاخص به دست می‌دهد.

موزه عکسخانه شهردر قاب ابتدای این نمایشگاه عکس آمده است: تماشای عکس‌های قدیمی شبیه قدم زدن در تاریخ است.
میرزا ابوالقاسم نوری عکاس مشهور دوره ناصری و مظفری است.
از او عکس‌هایی در دست خانواده‌های ایرانی‌ست و تعدادی از عکس‌هایش در آلبوم‌خانه‌ی کاخ گلستان نگه‌داری می‌شود. بخشی از عکس‌های او متعلق به خانواده‌اش بوده است. عکس‌های این نمایشگاه گزیده‌ای از تمام دوران فعالیت این عکاس نامدار ایرانی را به نمایش می‌گذارد. بخشی از این عکس‌ها تاکنون دیده نشده و جزو مجموعه‌ی خصوصی خانواده‌ی نوری بوده است.
نوادگان ایشان برای نخستین بار این عکس‌ها را دراختیار موزه و این نمایشگاه قرار داده‌اند تا همگان آن را به تماشا بنشینند. برای این‌که از دیگر ابعاد عکس‌های ابوالقاسم نوری غفلت نکرده باشیم بخش‌هایی از عکس‌های دیگر دوران زندگی‌اش را در کنار این عکس‌های تازه قرار داده‌ایم. عکس‌هایی که میرزاابوالقاسم نوری، از بقاع متبرکه و رجال گرفته است.
به این ترتیب می‌توان مدعی شد نمایشگاه فعلی، بخش اصلی از عکس‌های این عکاس دوران قاجار را برای اولین بار در ایران در کنار هم به نمایش خواهد گذاشت.
می‌توان در حال و هوای عکس‌های میرزاابوالقاسم نوری قدم زد و از این طریق به تماشای تاریخ نشست. تاریخی بیش از یک قرن در این مرز و بوم. می‌توان با عکس‌های خانوادگی‌اش شکلی از خانواده‌ی نوعی در ایران یک قرن پیش را شناسایی کرد، با عکس‌های اماکن و بقاع متبرکه‌اش، اول به اهمیت این مکان‌ها نزد ایرانیان حتی در بیش از یک صد سال پیش پی برد و دوم این‌که انگار در تاریخ سفر کنیم و به تماشای آن‌ها بنشینیم و با عکس‌های رجال‌اش می‌توان باز به تاریخ بازگشت و اهمیت طیف‌ها و قشرهای مختلف افراد اجتماع ایران در  یک قرن پیش را شناخت. خلاصه این‌که عکس‌های تاریخی و به شکل خاص آثار میرزاابوالقاسم نوری می‌تواند بخش‌هایی از یک کل به نام زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مردمان ایران زمین در گذشته را برای‌مان احضار کند و از ما بخواهد دقیق‌تر در آن نظاره کنیم.

این نمایشگاه از ۲۶ مرداد ماه جاری در نگارخانه‌ی موزه عکسخانه شهر دایر و تا ۲۷ شهریور در معرض دید و تماشای مراجعین و علاقه‌مندان خواهد بود.

موزه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ و در روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ پذیرای علاقه‌مندان و روزهای تعطیل رسمی و جمعه‌ها بسته است.
موزه عکسخانه شهر در تهران، میدان هفتم تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهارشیراز، جنب بوستان بهارشیراز واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

 

پیشین
برگزاری کارگاه تخصصی آموزش عکاسی در اهر
پسین
نمایشگاه عکس «تحت فشار» در نگارخانه هنر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست