1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نگاه های برتر تور عکاسی « ماسال » معرفی شدند

نگاه های برتر تور عکاسی « ماسال » معرفی شدند

با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در تور عکاسی از طبیعت و ییلاق ماسال مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نگاه های برتر معرفی شدند.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده و منتخب عکاسان همسفر با ۱۰۱ومین #تور_عکاسی_چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی طبیعت و عکاسی مستند با عنوان « ییلاق ماسال » در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد سنجش و بررسی قرار گرفت.

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که عصر یکشنبه ۲۸ آبان ماه جاری در سالن آموزش این رسانه برگزار شد ، ابتدا نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی مورد طرح و بحث قرار گرفت و در ادامه با نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در ادامه با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار منتخب ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و ساختار زیبایی شناختی آثار دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

عکاسان همسفر با ۱۰۱ومین تور عکاسی چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را از صبحگاه پنجشنبه ۱۸ آبان ماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی طبیعت و عکاسی مستند ، با در نظر گرفتن هدف سفر و معرفی ویزگی های هر یک از نگاه های عکاسی و شاخه های نام برده شده در مشخصات ظاهری و فرم و شکل و رنگ و ترکیب آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوّی منطقه و همچنین ویژگی های عکاسی گروهی، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت عکاس برای روح مخاطب و محیط روانی موضوع ، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را از وسعت موضوع های ناب و محیط بی بدیل منطقه تهیه و ثبت کنند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر عکاسان فعال در این تور عکاسی بود که به ترتیب عنوان #نگاه_برتر به عکس های : ندا رهگذر، اعظم حشمتی، امیر جوادیان و سمیه(بهار) تاجیک که مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت، اختصاص یافت. بر اساس این نتیجه عکاس برتر این جلسه از امتیاز دریافت تخفیف و تخفیف ۵۰۰هزار ریالی از بابت خرید کتاب از پایگاه #کتاب_عکس برخوردار شد.
پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیرات عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.

در ادامه نظرها و سنجش آرا، نگاه: مجتبی محسنی، نسرین رستمی، آمنه عبادی، مریم خداوردی مورد تحسین قرار گرفت.
اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی از موضوعی چون انسان در محیط و دخالت سازه های روستایی و عناصر طبیعی در زمینه و وسعت عکس های مستند اجتماعی و همچنین چگونگی برخورد با طبیعت و اِعمال خلاقیت و انتقال ملاحتو لطافت طبیعت بواسطه تکنیک های صحیح و میدانی در عکس های مرتبط با مضامین طبیعی، نقش آفرینی فرم و رنگ در ایجاد زیبایی و معرفی شخصیت موضوع در مضامینی چون عکاسی مستند و اِنگاره های طبیعت نگاری در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: آرین جوادیان، سیدمحمد موسی زاده، مهری راست قدم و ابراهیم باقرلو تقدیر به عمل آمد.

لحظه شناسی در درک موقعیت حضور موضوع مستند و ثبت بهنگام در عکاسی مستند نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های مستند ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی مستند و محیطی کارگری و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان ، عکس ها و نگاه های : امیر جوادیان، اعظم حشمتی، طاهره(شیدا) حیدری ، سیدمحمد موسی زاده، ندا رهگذر ، ابراهیم باقرلو ، فاطمه کلانتری ، مهری راست قدم، آرین جوادیان، مجتبی محسنی، مریم خداوردی، سمیه(بهار) تاجیک، آمنه عبادی و نسرین رستمی مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
اسامی شرکت کنندگان سومین دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی
پسین
« نوید عزیزی » و مجموعه عکس « دریاچه شوربخت ارومیه »

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • امیر جوادیان
    ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۷:۱۰

    بعد از سفری بسیار دلپذیر و خوب به همراه گروه دوستان چیلیک به منطفه فوق العاده زیبای ماسال و اقامت در بین مردم دوست داشتنی آن منطقه ، اجرای برنامه نقد بررسی عکسهای ثبت شده به همت مدیریت پایگاه عکس چیلیک ، بهترین کار آموزشی بود که می توانست هدف این سفر را به سرانجام مقصود برساند .
    در این جلسه در فضای بسیار صمیمی و با حضور عکاسان با تجربه که در این سفر حضور داشتند کار نقد و بررسی عکسها با نگاه کاملا آموزشی و هدف ارتقاء سطح سواد بصری و عکاسانه انجام شد .
    از تمامی اعضا گروه و آقای مهدی سروری که مدیریت این برنامه را عهده دار بودند سپاسگزارم و امیدوارم با شرکت در اینگونه برنامه های آموزشی گروهی بقدر بضاعت خود اطلاعات خود را در زمینه عکاسی ارتقاء دهم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست