1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نگاه های برتر تور عکاسی جمعه بازار و روستای اَرده معرفی شدند

نگاه های برتر تور عکاسی جمعه بازار و روستای اَرده معرفی شدند

با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در تور عکاسی جمعه بازار رشت و روستای اَرده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نگاه های برتر معرفی شدند.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده  و منتخب عکاسان همسفر با ۹۷ومین تور عکاسی چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی مستند با عنوان « عکاسی از جمعه بازار رشت و روستای اَرده » در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد سنجش و بررسی قرار گرفت.

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که عصر پنجشنبه دوم شهریور ماه جاری در سالن آموزش این رسانه برگزار شد ، ابتدا نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی مورد طرح و بحث قرار گرفت و در ادامه با نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در ادامه با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار منتخب ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و ساختار زیبایی شناختی آثار دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

عکاسان همسفر با ۹۷ومین تور عکاسی چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را از صبحگاه روز پنجشنبه ۲۶ شهریور ماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی مستند در حوزه روابط انسانی و جمعه بازار معاملات رایج افراد محلی و بومی منطقه آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرجی هوا و گرمای دما و شرایط جوّی منطقه، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت عکاس برای روح مخاطب و محیط روانی موضوع ، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را از معامله گران منطقه بازار و همچنین ساکنین روستای اَرده تهیه و ثبت کنند.
پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیرات عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی، و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر حاضرین بود که به ترتیب عکس های : ابراهیم باقرلو، قاسم(شاهین) باطنی، آمنه عبادی، مهدی سروری، مریم خداوردی، حسین عصاری آرانی مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت.

همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: مهری راست قدم، سیّدمحمد موسی زاده، اعظم حشمتی، ندا رهگذر، مرتضی ضیغمی ، عرفانه سعیدیان و کیوان فدوی تقدیر به عمل آمد .

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی از موضوعی چون عکاسی مستند و نقش آفرینی نمادها و نشان ها در ایجاد انتقال پیام و معنا و ساخت پیام در مضامینی چون عکاسی مستند و اِنگاره های مستندگاری در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.

لحظه شناسی در درک موقعیت حضور موضوع مستند و ثبت بهنگام در عکاسی مستند نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های مستند ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی مستند و محیطی کارگری و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .
لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان ، عکس ها و نگاه های : مهری راست قدم، سیّدمحمد موسی زاده، قاسم(شاهین) باطنی، اعظم حشمتی، ندا رهگذر، مرتضی ضیغمی ، عرفانه سعیدیان و کیوان فدوی ، ابراهیم باقرلو، آمنه عبادی، مهدی سروری، حسین عصاری آرانی، مریم خداوردی، مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس «جایی که هیچ /ع/کس نیست» به انزلی می رود
پسین
یادداشت: نشان ترکمنچای برای عکاسان زن

به تازگي منتشر شده

۷ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مریم خداوردی
    ۰۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۱۸

    بخش تکمیلی تورهای عکاسی و شاید مهمترین قسمت آن همین جلسات نقد میباشد که به نقاط ضعف و قوت عکاسی خود پی می بریم. در این جلسه که از شیوه جدیدی برای ارزیابی و امتیازدهی به آثار استفاده شد، فکر می کنم این روش موثرتر و نتایج آن منصفانه تر و قابل قبول تر میباشد چرا که به هر اثر جداگانه و در بخشهای مختلف امتیاز داده شد. البته به کار بردن این شیوه برای اولین بار،کمی دشوار بود ولی به مرور پخته تر خواهد شد. از زحمات پایگاه عکس چیلیک برای برگزاری این جلسات بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • نشست نقد تور
    هیجان انگیزترین و آموزنده ترین قسمت تور براى من است،
    چونان کلاسى آکادمیک، به صورت کارگاهى هم نقد و خوانش عکس مى آموزیم، هم تحلیل و نقد خوبى از نتیجه کار عکاسى هر فرد، نصیبش مى شود.
    با شیوه جدید ارزیابى عکس ها توسط همسفران،
    معیارهاى سنجش فنى و علمى، که سنجش دقیق ترى در باب نقد در اختیار همراهان و همسفران قرار مى دهد
    جلسات نقد گامى رو به جلو برداشته
    و آموزه هاى جدیدى در باب خوانش عکس در اختیار عکاسان همسفر و علاقمند قرار مى دهد.
    بسیار بسیار سپاسگزار آقاى سرورى هستم بابت برگزارى چنین جلسات کارآمدى??

    پاسخ
  • ابراهیم باقرلو
    ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ ۲۳:۴۴

    شرکت در نشست های نقد و بررسی آثار بعد از هر سفر عکاسی، فرصت بسیار خوبی است تا آثار دوستان همسفر را در کنار یکدیگر ببینیم و با دیدگاه های مختلف آشنا شویم و از هر اثر و دیدگاهی نکته ای بیاموزیم.
    چگونگی بررسی اثر از زوایا ی گوناگون، یاد گیری و ارتقاء دانش نقد عکس از دیگر محاسن این سلسله نشست ها می باشد.
    از مدیریت تورهای عکاسی چیلیک برای فراهم نمودن این امکان بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • جلسه نقد عکسهای ثبت شده در تورهای پایگاه عکس چیلیک فرصت مغتنمی است برای بیشتر دانستن در خصوص آنچه در طول تور از چشمان تو جامانده است.فرصتی بی نظیر برای دیدن و دیده شدن.برای شنیدن و شنیده شدن.تور چیلیک با جلسات نقدش هویت می یابد و همواره از حضور در این جلسات لذت برده ام و فراوان آموخته ام.

    پاسخ
  • مهرى راست قدم
    ۰۶ شهریور ۱۳۹۶ ۰۹:۰۹

    سفر که با همه سختیهایش به پایان رسید آغاز عکاسى از جمعه بازارى شلوغ و پر از دادو ستد و گرماى همراه با شرجى ،انسان و مرغ و خروس ، اردک و غاز و بوقلمون ، ماهى شور وماهى دودى ، ماهى تازه صید شده از دریا و اقلامى که براى زندگى روز مره ضرورى بود ,چنان در بازار ردیف شده بودند که انسانها را با خصوصیاتشان کم رنگ نشان میداد انسانهایى که از تملق گفتن خوششان میا مد ،آدمهایى که با تملق گقتن راهى به جلو باز میکردند و……..
    محیط بازار آکنده از خون ماکیان بود و ظلم به حیوانات و رضایت گوشتخواز بزرگ یعنى انسان . عکسها گرفته شد ،برگشتیم ،انتخابها و ادیت ها انجام شد و براى جلسه نقد و بر رسى جمع آورى گردید .
    اما جلسه نقد که قسمت نهایى و جمع بندى کار است و سرانجامى براى به ثمر رسیدن عکسها و درک ایرادهاى کار و چگونگى بهتر شدن عملکردهاى عکاسى است در تهران و در دفتر چلیک با همکارى دوستان شرکت کننده در تور انجام پذیر میباشد که براى تحلیل عکسها بسیار عالى میباشد و فرصتى است براى نگاهى زیباتر و بهتر براى عکاسى.

    پاسخ
  • مهم ترین قسمت هر سفر عکاسی چیلیک را میتوان جلسه نقد و بررسی آثار دانست . در این جلسه با حضور دوستان عکاس ، آثار نقد و بررسی میشود . نگاه هایی که در یک فضا و یک زمان از یک سوژه میتواند ثبت هایی متفاوت را به همراه داشته باشد و این فرصت مغتنمی ست برای کسب تجربه بیشتر و دیدن و دیدن و … از جناب آقای مهدی سروری و دیگر دوستان که برای هنر عکاسی کشورمان صمیمانه تلاش میکنند کمال تشکر را دارم .

    پاسخ
  • خوشحالم که با گروهی هم سفر شدم که در کنارشان بسیار آموختم . در هر قدمی که در کنار سایر دوستان برمیداشتم برای من آموزش و تجربه های باارزشی را در برداشت. جلسه نقد یک جلسه ی فوق العاده ی آموزشی است برای من که در حال برداشتن نخستین گام ها در عکاسی هستم .کیفیت این جلسات به گونه ایست که عدم حضورم در بعضی جلسات را چیزی جز خسارت نمی دانم .بابت جلساتی که موظف به برگزاریش نیستید و برگزار می کنید بسیار ممنونم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست