1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نگاه های برتر تور عکاسی در کویر و کارگاه « عکاسی طبیعت »

نگاه های برتر تور عکاسی در کویر و کارگاه « عکاسی طبیعت »

با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در تور عکاسی طبیعت با موضوع حضور بر فراز رمل ها و عکاسی از طلوع در کویر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نگاه های برتر معرفی شد.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده و منتخب عکاسان همسفر با ۱۰۵ومین #تور_عکاسی_چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی طبیعت در محل و موقعیت وسیع کویر مرنجاب در استان اصفهان با عنوان « عکاسی در کویر » پس از صرف صبحانه در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد نمایش، ارزیابی و سنجش قرار گرفت.

جلسه نشست نقد و بررسی آثار تور عکاسی طلوع در کویر

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که صبح جمعه ۲۵ اسفند ماه جاری در سالن آموزش دفتر این رسانه برگزار شد، ابتدا گزارش تصویری ۱۰۵ومین تور عکاسی چیلیک که توسط همسفران تامین شده بود، نمایش داده شد و در ادامه، نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی و ویژگی های شاخص مورد طرح و بحث قرار گرفت و سپس در حین نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در نهایت با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار موفق ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و کمپوزیسیون(ترکیب بندی) و شناخت عناصر و … دیگر موارد دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر عکاسان فعال در این تور عکاسی بود که به ترتیب عنوان #نگاه_برتر به عکس های : ندا رهگذر، مریم خداوردی، حسین موقّر، بهار تاجیک و آرین جوادیان که مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت، اختصاص یافت. بر اساس این نتیجه عکاس برتر این جلسه از امتیاز دریافت تخفیف و تخفیف ۵۰۰هزار ریالی از بابت خرید کتاب از پایگاه #کتاب_عکس برخوردار شد.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیر عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، القای حسّ، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.

در ادامه نظرها و سنجش آرا، نگاه: اعظم حشمتی، سیّدمحمد موسی زاده، سارا احمدی، ابراهیم باقرلو و مریم مردانی مورد تحسین قرار گرفت.

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی طبیعت با وجود شرایط محیطی و امکانات عکاس در موقعیت، دخالت گونه های مختلفی از نرم افزارها در تکمیل فرایند نگاه عکاس و جلوه گری فایل عکس تولید شده، چگونگی نورسنجی و بهره برداری از عناصر محیطی در حول موضوع و روش های گوناگون بیان و معرفی و تعریف موضوع در طبیعت برای بیننده و همچنین چگونگی اِعمال خلاقیت و تشخیص این مرز ظریف در حفظ اصالت و ساختار عکس مستند و سندیت عکس طبیعت در حوزه رئالیسم بواسطه تکنیک های صحیح و میدانی و بکارگیری اصل وفاداری به عناصر رنگ و فرم و شکل و حسّ در ثبت عکس ها در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: عارفه حجّارمنش، سیّدراستین موسی زاده، غزل اصغرزاده، محمدرضا زارع، محمد تحویلداری تقدیر به عمل آمد.

عکاسان همسفر با ۱۰۵ومین تور عکاسی چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را در سحرگاه پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی طبیعت ، با در نظر گرفتن هدف سفر و معرفی ویژگی های هر یک از نگاه های عکاسی و شاخه های نام برده شده در مشخصات ظاهری و فرم و شکل و رنگ و ترکیب بندی آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوّی و دمای محیط منطقه کویر و همچنین ویژگی های عکاسی گروهی، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت و ذهنیت پردازی عکاس در موقعیت و محیط روانی موضوع ، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را از کار گروهی و تلاش جمعی موضوع، تهیه و ثبت کنند.

لحظه شناسی در درک موضوع و دامنه فعالیتش، حضور به هنگام و جایگیری صحیح در حول موضوع و طبیعت نگاری همردیف با کشف زوایای خلاقانه در این نوع عکاسی و کشف و ثبت زمان طلایی در عکاسی از مضامین در حال حرکت با نور متغیر در زمان نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

 

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های انتزاعی و آبستره ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی انتزاعی و محیطی سرشار فرم و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

جلسه نشست نقد و بررسی آثار تور عکاسی طلوع در کویر

لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان که همزمان از طریق نشانی Toure_akkasee_Chiilick در شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال پخش بود، علاوه بر حضور مهمانانی چون: آرزو کرمی، زهرا دلاوری عکس ها و نگاه های: آرین جوادیان، مقداد سمائی، فاطمه اکبری، محمدرضا زارع، محمد تحویلداری، ابراهیم باقرلو، عارفه حجارمنش، ندا رهگذر، راستین موسی زاده، شاداب تحویلداری، اعظم حشمتی، مریم خداوردی، سیّدمحمد موسی زاده، حسین موقّر، مریم مردانی، بهار تاجیک، غزل اصغرزاده، سبحان سروری مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
تور عکاسی چیلیک و کارگاه آموزش عکاسی در کویر
پسین
کتاب عکس « بیـ آبان » کریم متقی منتشر شد

به تازگي منتشر شده

۴ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مقداد سمائى
    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ۱۴:۱۵

    تاثیر نشست نقد و بررسى را بسیار مهم ارزیابى میکنم. جلسه نقد باعث شد که کار آموزشى تور کامل شود. البته در جهت نقد این جلسه می توانم بگویم که انتظارم از عکاسان باتجربه تر این بود که در بحث مشارکت بیشتری داشته باشند. به عنوان یک عکاس تازه کار فکر می کردم نه تنها از نظرات آقاى سرورى بلکه از نظرات دیگر عزیزان نیز بیشتر استفاده کنم.
    با تشکر از همه دست اندر کاران پایگاه عکس چیلیک

    پاسخ
  • حضور در جلسات نقد عکس و دیدن ثبتهای همسفرانمان در کنار هم بسیار بسیار آموزنده است.
    ممنون از آقای سروری عزیز که اینچنین هدفمند تورهای عکاسی و جلسات نقد را برگزار می کنند.
    بعد از هر تور در جلسات رایگان نقد عکس پایگاه عکس چیلیک علاوه بر اینکه نگاهمان برای بهتر دیدن و درست دیدن، تربیت می شود، نکات بسیار زیادی در مورد عوامل ثبت و مسائل فنی ثبت می آموزیم که بدون اغراق برای آموختن هر کدام از این نکات بابد هزینه بسیار زیادی در کلاسهای آموزشی دیگر باید می پرداختیم.
    ممنون از پایگاه عکس چیلیک که چنین موقعیت های عالی را برای آموزش همسفران فراهم می کنند.
    و ممنون از آقای سروری گرامی که اینچنین پر انرژی به علاقمندان عکاسی کمک می کنند و سهم بزرگی در رشد و پیشرفت مان دارند.

    پاسخ
  • با اینکه دوره هاى پایه آموزش عکاسى را گذرانده ام و تا حدودى تجربه عکاسى دارم، اما جلسات نقد و بررسى عکس هاى تور، که با مدیریت آقاى سرورى برگزار مى شود، هر بار علاوه بر شیوه خوانش و نقد عکس، مسائل فنى و زیباشناسى بسیارى را درباره عکاسى فرا مى گیرم. برگزارى این جلسات بعد از هر تور کمک بسیار زیادى به توانا شدن من/ ما در تحلیل و نقد عکس مى کند و علاوه بر شناسایى نقاط ضعف و قوت خویش در عکاسى، با نگاه ها و تجربیات دیگر همسفران در زمینه عکاسى از موضوع مورد نظر آشنا مى شویم.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۰۲ فروردین ۱۳۹۷ ۱۱:۴۲

    تداوم در عکاسی و تجربه اندوزی در این کار فقط بخشی از ماجراست و چیزی نیست که دانش و هنر عکاسی را کامل کند.
    شرکت در جلسات نقد و دیدن عکسهای همسفران دیگر که در یک موقعیت بوده ایم ما را متوجه می کند که چقدر زوایای مختلف دیگری بوده است که هر کس بنا به نگاه خود آنرا ثبت کرده است.
    نکته دیگر اینکه وقتی از هر نفر یک عکس بدون نام نمایش داده می شود و باید آنرا تحلیل کنیم و در آخر شنیدن نظر کارشناسی جناب سروری، در بالا رفتن دانش عکاسی ما و تشخیص عکس خوب و ضعیف، بسیار کمک می کند و یاد می گیریم که در تحلیل عکس و شناختن عکس خوب به چه چیزهایی باید توجه کنیم.
    برای من جلسات نقد تاکنون بسیار مفید بوده و بسیار آموخته ام.
    از پایگاه عکس چیلیک برای برگزاری این جلسات رایگان آموزشی سپاسگزارم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست