1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نگاه های برتر تور عکاسی مستند « کارگران ماهیگیری »

نگاه های برتر تور عکاسی مستند « کارگران ماهیگیری »

با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در تور عکاسی مستند با موضوع کارگران ماهیگیری ساحل خزر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نگاه های برتر معرفی شدند.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده و منتخب عکاسان همسفر با ۱۰۴ومین #تور_عکاسی_چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی مستند در محل کار و فعالیت ماهیگیران استان مازندران با عنوان « تجربه عکاسی مستند در محل زندگی و فعالیت کارگران ماهیگیری » در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد نمایش، ارزیابی و سنجش قرار گرفت.

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که عصر روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه جاری در سالن آموزش دفتر این رسانه برگزار شد ، ابتدا گزارش تصویری ۱۰۴ومین تور عکاسی چیلیک که توسط همسفران تامین شده بود، نمایش داده شد و در ادامه، نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی و ویژگی های شاخص مورد طرح و بحث قرار گرفت و سپس در حین نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در نهایت با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار موفق ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و کمپوزیسیون(ترکیب بندی) و شناخت عناصر و … دیگر موارد دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر عکاسان فعال در این تور عکاسی بود که به ترتیب عنوان #نگاه_برتر به عکس های : اعظم حشمتی، عرفانه سعیدیان، علی(کامران) ذهبی، محمدرضا رحیمی، ابراهیم باقرلو که مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت، اختصاص یافت. بر اساس این نتیجه عکاس برتر این جلسه از امتیاز دریافت تخفیف و تخفیف ۵۰۰هزار ریالی از بابت خرید کتاب از پایگاه #کتاب_عکس برخوردار شد.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیر عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، القای حسّ، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.

در ادامه نظرها و سنجش آرا، نگاه: آرین جوادیان، عارفه حجارمنش، ندا رهگذر، مریم خداوردی، سمیه(بهار) تاجیک مورد تحسین قرار گرفت.

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی مستند با وجود محدودیت های بجای قانونی و نابجای معمول که به صورت قانون درآمده، از موضوعی چون مردم نگاری و مستند سازی فعالیت های انسانی و چگونگی نورسنجی و بهره برداری از عناصر محیطی در حول عامل انسانی در کادر عکس و عناصر محیطی در زمینه و وسعت عکس های مستند و همچنین چگونگی برخورد با شخصیت افراد در حین انجام کار و اِعمال خلاقیت و انتقال ظرافت و لطافت رفتاری افراد بواسطه تکنیک های صحیح و میدانی و بکارگیری اصل حضور بی واسطه عکاس در عکس ها، نقش آفرینی فرم و رنگ در ایجاد زیبایی و معرفی شخصیت موضوع و اِنگاره ها در کادر دوربین و در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: حسین موقّر، سیّدمحمد موسی زاده، زهرا باقری فرد، راستین موسی زاده تقدیر به عمل آمد.

عکاسان همسفر با ۱۰۴ومین تور عکاسی چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را از صبحگاه پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی مستند ، با در نظر گرفتن هدف سفر و معرفی ویژگی های هر یک از نگاه های عکاسی و شاخه های نام برده شده در مشخصات ظاهری و فرم و شکل و رنگ و ترکیب بندی آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوّی و ضوابط کاری حوزه کاری کارگزان و همچنین ویژگی های عکاسی گروهی، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت و ذهنیت پردازی عکاس در موقعیت و محیط روانی موضوع ، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را از کار گروهی و تلاش جمعی موضوع، تهیه و ثبت کنند.

لحظه شناسی در درک موضوع و دامنه فعالیتش، حضور به هنگام و جایگیری صحیح در حول موضوع و مستندنگاری همردیف با کشف زوایای خلاقانه در این نوع عکاسی و کشف و ثبت زمان طلایی در عکاسی از مضامین در حال حرکت و متغیر در زمان نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های انتزاعی و آبستره ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی انتزاعی و محیطی سرشار فرم و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان که همزمان از طریق نشانی Toure_akkasee_Chiilick در شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال پخش بود، علاوه بر حضور مهمانانی چون: حمیده نظری، مهدی یوسفی ، زهرا یاوری، مجتبی محسنی، افسانه(غزل) اصغرزاده، تحویلداری، نسترن ردایی، عکس ها و نگاه های: آرین جوادیان ، زهرا باقری فرد ، ابراهیم باقرلو، عارفه حجارمنش، اعظم حشمتی، مریم خداوردی، سیّدمحمد موسی زاده، سیّدراستین موسی زاده ، حسین موقّر، ندا رهگذر، محمدرضا رحیمی، سمیه(بهار) تاجیک، عرفانه سعیدیان و علی(کامران) ذهبی مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
کارگاه آموزشی عکاسی طبیعت و منظره در کاشان
پسین
فراخوان هشتمین جشنواره عکس فیروزه تبریز/ Tabriz Firoozeh Photo Festival

به تازگي منتشر شده

۴ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ابراهیم باقرلو
    ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۱۹

    حضور در جلسه نقد و بررسی آثار همسفران پس از هر سفر بسیار آموزنده و ارزشمند است.
    جلسه ای که هر همسفر آورده تصویری اش را با دیگران به اشتراک می گذارد تا پیرامون ثبت ها به گفتگو بپردازیم و دوستانه از نقاط قوت و ضعف عکسها بگوییم و بیاموزیم و سخاوتمندانه تجربیاتمان را به اشتراک بگذاریم.
    آثارارائه شده در این جلسه به دلیل شب مانی و فراهم شدن امکان عکاسی در زمانها و موقعیتهای گوناگون از تنوع و سطح کیفی بالایی برخوردار بود و انتخاب و رای گیری را بسیار مشکل و همسفران را ناچار می نمود تا در انتخاب عکسهای برتر دقیقتر باشند که خود تمرینی برای داوری عکس و درک چالشهای یک جلسه داوری می باشد.
    چون همیشه از آقای مهدی سروری مدیر محترم تور و جلسات نقد و بررسی آثار برای فراهم نمودن این امکان و راهنمایی و آموزش هایشان در نقد عکس بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • تور ماهیگیرى امسال، موقعیت ناب و عالیى بود که به لحاظ پتانسیل موضوع و برنامه زمان بندى خوب تور، بسیار تجربه کردیم و ثبت کردیم و آموختیم.
    جلسه آموزش و نقد تور، فرصت ناب ترى بود که نگاه هاى ثبت شده از طرف همسفران را دیدیم و با ارزیابى و نقد هر عکس، معیارهاى ارزیابى و سنجش عکس خوب را بیش از پیش فرا گرفتیم. در این جلسه آموزشى رایگان که به مدیریت مدیر مسئول #پایگاه_عکس_چیلیک آقاى #مهدى_سرورى براى ما همسفران و علاقمندان برگزار شد، نکات آموزشى بسیارى درباره مسائل فنى و زیبایى شناسى و اصول ترکیب بندى، در نقد هر عکس مطرح و آموزش داده شد که از این بابت از آقاى سرورى بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • عرفانه سعیدیان
    ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ ۲۳:۵۶

    وقتی به عقب بر میگردم و به آغاز ارتباطم با پایگاه عکس چیلیک نگاه میکنم تا به امروز در کنار دوستان چه قدر آموختم و رشد کردم. یکی از جاهایی که من بسیار مطالب مفید آموختم همین جلسات نقد بود .واقعا فراهم کردن این امکان برای ما نعمتی یزرگ بود که بیاموزیم و در تور های بعدی سعی بر اجرای آموخته های خود کنیم.
    جلسه نقد این تور به دلیل خوب بودن اکثر عکس ها کار را برای داوری بسیار سخت می کرد. و باعث میشد موقع رای دادن به تمام نکاتی که یک عکس میتواند برتر باشد دقت نظر داشته باشیم.به هر روی بسیار بسیار ممنونم ازجناب آقای سروری به خاطر وقتی که میگذارند و ما را همراهی میکنند .

    پاسخ
  • حضور در تور عکاسى از ماهیگیران فرصت مغتنمى بود که متاسفانه از دست دادم اما خوشحالم که توانستم در جلسه نقد و بررسى حضور داشته باشم و علاوه بر اشنایى با نگاه منحصر به فرد بسیارى از همسفران همیشگى خود با نکات بسیار ظریف و فنى مربوط به عکاسى اشنا بشوم و حقیقتاً از یک کلاس اموزشى رایگان بهره ببرم و از این بابت از اقاى سرورى و سایر همراهانشان سپاسگزارى مى کنم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست