1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نگاه های برتر تور عکاسی مستند ماهیگیران معرفی شدند

نگاه های برتر تور عکاسی مستند ماهیگیران معرفی شدند

پس از نمایش و بحث و بررسی دستاوردهای تصویری ۹۳ومین تور عکاسی چیلیک ، نگاه های برتر تور عکاسی مستند ماهیگیران با حضور عکاسان و علاقمندان معرفی شدند.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده در تور عکاسی و کارگاه عکاسی مستند با عنوان « کارگران ماهیگیری » در سالن اجتماعات پایگاه عکس چیلیک برگزار شد.
نقد و بررسی آثار عکاسان همسفر با نود و سومین تور عکاسی چیلیک به مقصد سواحل خزر واقع در استان مازندران ، با حضور عکاسان همسفر و سایر علاقه مندان به حضور در این نشست آموزشی ، برگزار و پس از بحث و گفت وگو پیرامون عکس ها ، نگاه های برتر این تور عکاسی معرفی شدند.
به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست که بعدازظهر دوشنبه ۲۳ اسفندماه جاری برگزار شد ، ابتدا عکاسان همسفر با حضور میهمانان متقاضی حضور در این جلسه ، پس از مشاهده گزارش تصویری از نگاه عکاسان همسفر ، پیرامون موارد کمی و کیفی این سفر به طرح نظر پرداختند و در ادامه با نمایش عکس های دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان عکس های منتخب همسفران ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و ساختار زیبایی شناختی آثار به ارایه نظر و سعی در نقد فنی ، حسی و ساختاری عکس ها پرداختند.

عکاسان همسفر با ۹۳ومین تور عکاسی پایگاه عکس چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را از صبحگاه روز پنجشنبه ۱۲ اسفندماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی مستند  و عکاسی مفهومی ، در وسعت یکی از کارگاه های ماهیگیری به سبک سنتی در منطقه مقصد آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط مه آلود و جوی موجود، عکس هایی پر از رنگ و فرم و حس را از فعالیت کارگران ماهیگیر و ماهیگیران ساحلی عکاسی کنند.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق را در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر حاضرین بود که به ترتیب عکس های : محمدرضا خرازی ، ابراهیم باقرلو ، اعظم حشمتی ، مهدی سروری ، قاسم باطنی ، نسرین رستمی مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت.

همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: مریم خداوردی ، سمیه(بهاره) تاجیک ، ندا رهگذر ، فاطمه کلانتری ، رزیتا شهریاری ، محمد موسی زاده تقدیر به عمل آمد .

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی از موضوعی چون عکاسی مستند و نقش آفرینی عناصر در مضامینی چون عکاسی طبیعت و خط تفکیک گرایشی چون: عکاسی انتزاعی یا همان تجرید در عکاسی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
لحظه شناسی در درک موقعیت حضور موضوع مستند و ثبت بهنگام در عکاسی مستند نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به انها پرداخته شد.
همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های مستند ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی مستند و محیطی کارگری و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

لازم به یادآوری است در این نشست عکس های : فاطمه کلانتری ، مریم خداوردی ، سمیه(بهاره) تاجیک ، ندا رهگذر ، محمدرضا خرازی ، ابراهیم باقرلو ، اعظم حشمتی ، مهدی سروری ، قاسم باطنی ، نسرین رستمی ، رزیتا شهریاری ، محمد موسی زاده مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گوی حاضرین قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
داوران پنجمین جشنواره عکس وقف معرفی شدند
پسین
کتاب چهارمین جشنواره عکس خانه دوست منتشر شد

به تازگي منتشر شده

۲ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مریم خداوردی
    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ ۰۰:۰۸

    جلسات نقد و بررسی عکسها پس از تور همواره برای من یکی از بهترین بخشهای سفرهای عکاسی است. در این نشست ها بسیار آموختم و هم اکنون حس میکنم که کمی توان تشخیص محسنات و نقاط ضعف عکسها را پیدا کرده ام و این به مدد نشستهای عکاسی و اطلاعاتی که از با تجربه ترها در این جلسات بدست آورده ام بوجود آمده است.

    پاسخ
  • فرآیند برگزاری تورهای عکاسی پایگاه عکس چیلیک، یک فرآیند کامل که از قبل از برگزاری تور شروع میشه و بعد از برگزاری تور هم ادامه داره، جلسه نقد و بررسی آثار فرصتی است که خروجی آثار ثبت شده دریک سفر رو با آثار دیگر همسفران مقایسه کرد و به نقاط ضعف و قوتمون پی برد.
    سپاس فراوان از پایگاه عکس چیلیک برای این خدمات بی نظیر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست