1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان خارجی
  3. ویلیام ایگل استون
ویلیام ایگل استون عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.com

ویلیام

ایگل استون

1939/07/27

ویلیام ایگل استون که اکنون 72 سال دارد پدر عکاسی رنگی شناخته می شود. شاید بهتر باشد به جای کلمه عکاسی رنگی واژه ” پدر عکاسی رنگی هنری ” را بکار ببریم زیرا ایگل استون ابداع کننده عکاسی رنگی نبوده است . با این وجود برخی معتقدند که عکاسی ایگل استون چندان هم هنری نیست!

برخی از نمونه آثار

نتیجه‌ای پیدا نشد.

ایگل استون عکاس آمریکایی است که در 27 جولای 1939 در تنسی به دنیا آمد و در می سی سی پی بزرگ شد. او در بچگی عاشق نواختن پیانو، طرحی و کار با وسایل الکتریکی بود. با اینکه سن کمی داشت اما به کارهای تصویری علاقه زیادی داشت . مثلا عاشق خریدن کارت پستال و بریدن عکس از مجلات بود؛ حتی به فن آوری های شنیداری نیز علاقه داشت.

او به مدت یکسال در دانشگاه واندر بیلت مشغول به تحصیل بود، یک ترم را در کالج دلتا استیت و جدود پنج سال در دانشگاه می سی سی پی تحصیل کرد. با این وجود هیچ مدرک دانشگاهی کسب نکرد. در زمان تحصیل بود که علاقه او به عکاسی ریشه گرفت؛ در اولین سال تحصیل یکی از دوستانش یک دوربین لایکا به او داد. ویلیام کلاسهای عکاسی دانشگاه اول میس را شرکت کرد و با ملاقات کردن نقاشی از نیویورک به نام تام یانگ با نگاه آبستره و با سبک اکسپرسیونیسم آشنا شد.
ایگل استون اولین آثارش را از عکس های عکاس سوئیسی به نام رابرت فرانک و کتاب عکاس فرانسوی هنری کارتیه برسون– لحظه قطعی- الهام گرفت. در ابتدا او تصاویرش را به صورت سیاه و سفید می گرفت اما از سال 1965 شروع به تجربه عکاسی رنگی کرد. پس از آن فیلم های عکاسی شفاف مهم ترین وسیله او در شصت سال آینده شد.
به نظر می رسد که دلیل پیشرفت ایگل استون در حرفه عکاسی تمایز نسبی کار او با سایر عکاسان بود.
ویلیام طی دوره 1973 و 1974 در دانشگاه هاروارد به آموزش عکاسی پرداخت و این دوره زمانی بود که او روش چاپ تغییر رنگ را کشف کرد. فرایند تغییر رنگ باعث برجسته شدن کارهای او شد به طور مثال عکسی که او در سال 1973 با عنوان ” سقف قرمز” گرفت نمونه این آثار است .
او خود در مورد این عکس می گوید: ” این تصویر یکی از قوی ترین عکس های من است ؛ وقتی به آن نگاه می کنید مثل این است که خون قرمز روی دیوار هنوز خیس است.”
در زمان تدریس بود که وی اولین مجموعه عکس خود را که شامل 14 تصویر بود در سال 1974 تهیه کرد. این مجموعه شامل چاپ هایی بود که رنگ های آنها تغییر کرده بود. آثار وی در سال 1976 در نمایشگاه موزه هنرهای مدرن در معرض دید قرار گرفت و اولین جلد کتاب ” راهنمای ویلیام ایگل استون” به چاپ رسید. عکسهای ایگل استون در نمایشگاه موزه هنرهای مدرن، اولین نمایش عکسهای رنگی در تاریخ این موزه بود.
تا کنون هشت کتاب از این عکاس آمریکایی به چاپ رسیده است .
گردآوری : ایلیا فاضل اشرفی
مترجم: فرانه فراهانی

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست