1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. پرفروش ترین کتاب عکس در تاریخ عکاسی ایران

پرفروش ترین کتاب عکس در تاریخ عکاسی ایران

کتاب به تایید همگان، یکی از اقلام ضروری برای تامین نیازهای روحی و روانی بشر است و در سایه این تعریف، آرامش و امنیت جسم نیز از همین سرچشمه سیراب می شود.
کتاب یکی از فاکتورهای تعیین کننده و ارزش گزاری سنجش فرهنگ یک ملت است و بسیار تعاریفی از این دست که در وصف کتاب می توان به اش پرداخت.
ولی دست اندرکاران بازار چاپ و نشر در کشور با وجود تکنولوژی دیجیتال ، سالهاست که با سختی توانسته اند بدون حمایت منابع خاص و هدایت شده حریف بحران اقتصادی موجود در جامعه شوند.
این در حالی است که بسیاری از علاقمندان و دانشجویان رشته های هنری به ویژه عکاسی ناگزیر از تهیه و مطالعه کتاب عکس و عکاسی هستند تا بتوانند مسیر صحیح علاقمندی خود را از راه مطالعه تقویت، تربیت و بارور کنند.
پایگاه تخصصی کتاب عکس با برخورداری از اطلاعات فنی و چاپی کتاب ها و نشریات حوزه عکس و عکاسی ، نزدیک به یکهزار داده اطلاعاتی و مولفه عکس و عکاسی را در خود جای داده و سالهاست که به معرفی تالیف ها و کتاب های عکاسی مبادرت ورزیده است. اهل نشر و تالیف نیز اغلب، اخبار این حوزه را در اختیار پایگاه عکس چیلیک می گذارند تا به واسطه پشتیبانی سایت کتاب عکس بتوانند از امکان اطلاع رسانی و ارسال کتاب در کوتاه ترین مسیر و زمان برای متقاضیان در جای جایِ کشور برخوردار شوند.
ارایه این اطلاعات از آن رو حائز اهمیت است که برخی کتاب ها بواسطه برخی راه های آلوده و روش های ناصواب به بازار می رسند و چه بسیار عکاسانی که به این مرحله از ترجیح می رسند که خود تامین کننده و ناشر کتاب عکس شان باشند تا اگر عواید مالی مشمول احوال شان نمی شود، از خسارات متعدد بعدی در امان باشند و چه بسیارند اسامی نام آشنایی که دستخوش این مثال اند.
بحث ناشران خصوصی و دولتی هم که بحثی جامع و کامل را طلب می کند و در جای خودش مجال پرداختن دارد و گاه! ناشر خصوصی را تا جایی پیش برده است که با شمارگان یک رقمی کتاب را به چاپ دیجیتال می سپارد تا مشتری را محفوظ نگه دارد و مجوز را احیا کند.
امّا در میانه این همه فراز و فرود پیدا می شود کتابی که پس از سی و یک سال حضور در عرصه عکس و عکاسی و بازار تالیف های مرتبط با حوزه هنر عکاسی در ماه جاری به چاپ بیست و دوم برسد و از شمارگان ۵۰۰۰۰ نسخه عبور کند.
کتاب « ترکیب بندی در عکاسی » اثر هارالد مانته با ترجمه پیروز سیار در سال ۱۳۶۵ و در انتشارات سروش نخستین حضور خود را در فهرست کتاب های عکاسی محدود آن زمان تجربه کرد و در ماه جاری چاپ این کتاب با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به سری بیست و دومین دوره رسید و با افزودن این عدد با آمار پیشین در این سالها پیشروترین کتاب و پرفروش ترین کتاب را در تاریخ عکاسی ایران به نام خود رقم زد. لازم به تاکید است که هیچ یک از کتاب های دیگر مترجم و کتاب های منتشر شده دیگر نیز در زمان یاد شده نتوانستند با این کتاب رقابت کنند.
این در حالی است که کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» در پایگاه کتاب عکس که به شکل مستقل با پشتیبانی پایگاه عکس چیلیک فعالیت می کند نیز در فهرست کتاب های پر مخاطب و پرفروش قرار دارد.
شاید! بهتر باشد با وجود مشکلات بسیار در مسیر کار سلامت انتشارات و بهانه های فراوان دست اندرکاران برای کارشناسان این عرصه و عاملان فعالی این محیط، به دور از حبّ و بغض های رایج، با وجود کتاب های همسوی دیگری در این عرصه با این مضمون، این میزان از علاقمندی و برخورد مثبت مخاطب و علاقمند عکاسی به کتاب « ترکیب بندی در عکاسی » مورد واکاوی و رمزگشایی قرار گیرد.
شاید! سنجش سالم این موضوع بتواند گره ای از گره های موجود را باز کند و امیدی در دل دست اندکاران و عکاسان مولف که تعداد بی شماری از کتاب های چاپ شده شان را برای رهایی از نظام پخش ناسالم در گوشه انبار قرار داده اند باز کند.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
کتاب عکس « از خاک تا خیال » فرزین ناظم زاده منتشر شد
پسین
«تهران، غیر رسمی» یوریک کریم مسیحی در گالری دنا

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست